Tack för alla svar.
Vi har bestämt oss för vilken metod det blir, och det blir den tråkigaste och mest oinnovativa av alla. Vi köper jorden på plantagen istället. Jorden på soptippen "återvinningscentralen" kostar 0,50 kr litern och plantagen-jord kostar 0,80 kr litern. Men då är plantagen-jorden mycket enklare att hantera och vi behöver inte passa på när vi ändå hyrt en gallervagn för att köra bort sopor (vilket är skälet till att inte hyra ett släp med tipp).

Fast många av idéerna här är klart intressanta, och har fler användningsområden. Kugghjulen i huvudet har börjat snurra. T.ex skulle quadropodden med lyftblock kunna fungera som stubbbrytare. Och sen hittade jag den här verkstadskranen på jula som skulle kunna fungera också. Och sen så vore det ju trevligt att ha någon slags utrustning som gör det enkelt att ensam lägga på och ta av takboxen. Carport/garage saknas så vi kan inte hänga den i taket. Och sen kan man ju fundera på om det finns någon mening att kunna hantera storsäckar rationellt på en vanlig radhustomt. Visst är det trevligt att kunna lasta byggsopor och trädgårdsavfall snabbt men skräpet ska ju av från vagnen också, och jord och grus tar vi inte hem så ofta.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
pelpet skrev:
Fast många av idéerna här är klart intressanta, och har fler användningsområden. Kugghjulen i huvudet har börjat snurra. T.ex skulle quadropodden med lyftblock kunna fungera som stubbbrytare.
Fungerar mkt bra. Bröt upp 4st tujjastubbar på mindre tid än jag grävde upp en stubbe när jag byggt en trefot och spelade upp stubbarna.

Lite ändring blev det då jag upptäckte att planteringsjorden på byggmax också kostar 0,50 kr litern. Dvs samma som som på soptippen fast behändigt packat i 40 liters säckar.

Tänk på att jord inte bara är jord. Ju billigare och lättare ju mer torv och vitmossa i påsarna. För 50 liter är i princip alla jordsäckar. Köp ett par olika märken och lägg dom på vågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.