Hej
Jag o min sambo har olika åsikter. Behöver lite råd. Vi la nytt golv för 2v o mannen lyfte vår kamin. Nu 2v senare regnar det in! Jag var skeptisk till detta o ville haft någon som hjälpte oss. Nu är det avfuktat man jag känner mig osäker på om man kan elda i kaminen efter att ha lyft den. Behöver man inte provtrycka igen? Kan man verkligen elda i den då?

Ingen som vet? Kan man elda i kaminen eller behöver den provtryckas? När han lyfte kaminen lossnade fogen troligvis på skorstenen o det läckte in. Men kan det påverka rök o eldning?

Det är två punkter att titta på känns det som.
1) Se över vart det släppt så det regnar in. Det beror hur vilken typ av skorsten och hur tak genomföringen ser ut. Man vill ju inte att det fortsätter regna in.
2) Är det själva skorstenen som delat på sig på något vis och läcker in är det bra att ta reda på vart. Kanske lokala sotaren kan vara behjälplig att göra en extra sotning och inspektion för säkerhets skull.

Vi har haft försäkrungsbolag här o de såg att det regnade in uppe på skorstenen. Han har tätat i de ska dit en huv över. Det är klart men jag vet inte om vi vågar elda? Sambon säger att han inte gjort något med själva röret men jag är orolig över att rök el liknande kommer in? Har små barn. Märker vi om något är fel eller ska vi besiktiga?

Har försäkringsbolaget varit där och tittat samt godkänt så skulle jag känna mig tryggare. Samtidigt ska man ju aldrig elda oövervakat. Så det låter som det borde gå fint att elda i kaminen. Men alltid bra att hålla ett extra vakande öga första eldningen på skorstenen i sin helhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.