9 053 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
"Lyft" Betalningsplan vid bygge
Har för avsikt att inreda en övervåning och fått ett kontraktsförslag. Blev osäker vad gäller lyften/betalningar för jobbet. Jobbet som sådant har en kostnad på 320.000:- och är en delad entreprenad där man gör en viss del och sedan lämnar och jag själv avslutar/färdigställer.
Betalningarna för detta är uppdelat i 3 delar.
1. Byggstart 200.000:-
2. Färdig isolering/lösull, tak & gavlar. Klar. 80.000:-
3. Badrunm, tätskikt. Klar 40.000:-
Tänkte ställa egna önskemål om betalningarna men är inte helt säker på hur jag skall göra.
Varför vill man ha 200.000:- i byggstart? Materialinköpen?
Betalningarna för detta är uppdelat i 3 delar.
1. Byggstart 200.000:-
2. Färdig isolering/lösull, tak & gavlar. Klar. 80.000:-
3. Badrunm, tätskikt. Klar 40.000:-
Tänkte ställa egna önskemål om betalningarna men är inte helt säker på hur jag skall göra.
Varför vill man ha 200.000:- i byggstart? Materialinköpen?
Tycker planen är väldigt "framtung", 10% känns rimligt vid byggstart.
Betalar i förskott gör man aldrig, det gör inte entreprenören heller om det är en seriös sådan, för då har han konto och betalar på faktura hos materialhandlaren. Man gör betalning ( lyft) genom att man får en faktura på levererat material och tjänster. Man betalar aldrig för enbart levererat material. för det har du som ev. okunnig beställare ingen aning om vad som ligger på gården det kan ju vara något helt annat en det du skall ha. Alla andra alternativ gör att du står risken att bli blåst.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Om stomresning avser "byggstart" så är väl det den största posten och då kan det vara rimligt att betala mycket i tidigt skede?
Nu var det lite oklart exakt när det skulle betalas. Men om det är 200 000 innan byggstart är det helt förkastligt. Men menas det att det kommer en faktura på 200 000 när arbete för den summan är utförd, då verkar det OK.
Tänk också på att inte betala allt innan hela bygget är godkänt. Spara åtminstone 10% till efter besiktningen.
Men nu var det här en inredning av en övervåning det handlade om, så nån "stomme" kan det knappast finnas att resa.Revisorn_144 skrev:
Tänk också på att inte betala allt innan hela bygget är godkänt. Spara åtminstone 10% till efter besiktningen.
Kollade upp detta till er. Enligt Hantverkarformuläret 09 ska detta jobb upphandlas med ABS 09 (nybyggnad/ombyggad).
Enligt ABS 09 så är det paragraf 41/52 i konsumentköpoelagen anger hur betalning ska ske (det står också beskrivet hur det funkar med tilllägsarbeten etc... i ABS 09):
[TD="class: paragraf"] 41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
[/TD]
52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden.
Om det enligt 53 § skall göras en slutbesiktning, har konsumenten, trots 41 § första stycket, rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket. Lag (2004:554).
Eftersom det är byggbranschen som tagit fram och rekommenderar ABS 09, vilket tydligt säger: du ska bara betala för utfört arbete. (du köper en tjänst inte material)
Enligt ABS 09 så är det paragraf 41/52 i konsumentköpoelagen anger hur betalning ska ske (det står också beskrivet hur det funkar med tilllägsarbeten etc... i ABS 09):
| [h=3]Tid för betalning[/h] | |
[TD="class: paragraf"] 41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.[/TD]
Om det enligt 53 § skall göras en slutbesiktning, har konsumenten, trots 41 § första stycket, rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket. Lag (2004:554).Eftersom det är byggbranschen som tagit fram och rekommenderar ABS 09, vilket tydligt säger: du ska bara betala för utfört arbete. (du köper en tjänst inte material)
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
branschpraxis är som tidigare nämnts: betala när arbete och material är utfört och på plats.
Om firman kk:ar då får du troligen inte tillbaka pengarna och om marerial ligger hos firman då är det tillika väck vid en kk.
Ett vanligt sätt att fastställa en betalplan är att be om att få en enkel tidplan, du förlägger lyften efter avklarade moment, tex golvvärme klart, om entreprenören blir tex två veckor försenad då skjuter du fram lyften 2 veckor.
På detta sätt följs lyft och prestation varandra.
Lycka till!
Om firman kk:ar då får du troligen inte tillbaka pengarna och om marerial ligger hos firman då är det tillika väck vid en kk.
Ett vanligt sätt att fastställa en betalplan är att be om att få en enkel tidplan, du förlägger lyften efter avklarade moment, tex golvvärme klart, om entreprenören blir tex två veckor försenad då skjuter du fram lyften 2 veckor.
På detta sätt följs lyft och prestation varandra.
Lycka till!
Vi får nog ta och bromsa lite här.......
Jag vill börja med att påpeka att även jag starkt avråder från att betala något i förskott !
MEN.....Att ett sådant här jobb ska avtalas enligt det ena eller andra avtalet sättet är ingen skriven lag. Vi har avtalsfrihet i Sverige och det innebär att man som näringsidkare kan begära (i stort sett) vilken betalningsplan han vill.
Jag vill börja med att påpeka att även jag starkt avråder från att betala något i förskott !
MEN.....Att ett sådant här jobb ska avtalas enligt det ena eller andra avtalet sättet är ingen skriven lag. Vi har avtalsfrihet i Sverige och det innebär att man som näringsidkare kan begära (i stort sett) vilken betalningsplan han vill.
pappskallen skrev:Vi får nog ta och bromsa lite här.......
Jag vill börja med att påpeka att även jag starkt avråder från att betala något i förskott !
MEN.....Att ett sådant här jobb ska avtalas enligt det ena eller andra avtalet sättet är ingen skriven lag. Vi har avtalsfrihet i Sverige och det innebär att man som näringsidkare kan begära (i stort sett) vilken betalningsplan han vill.
Japp helt rätt, men om man som beställare inte får som man vill så skiter man helt enkelhet i den firman. Om dom inte går med på att skriva avtal som följer dom gängse regler som finns såsom ABS 09 eller vad det heter idag.
Den entreprenör som har andra idéer skall man se upp med, för vill man ha betalt i förskott så är det en kraftig varningssignal. Argument som att man inte vill agera bank eller liknande, visar enbart på att man inte har den ekonomi man behöver för att bedriva verksamhet. Det gör i sin tur att man står där med ett företag som kan vara på obestånd för en skitsak och det drabbar i slutändan beställaren. Så visst avtalsfrihet är mycket bra för då väljer man bort skit firmorna direkt istället för att stå och tjafsa med mupparna som inte vill göra rätt för sig i slutändan.
Redigerat:
Klicka här för att svara