3år gammal med 4,4Ah batteri.
Den tappar att gå hem och ladda.
Hur fabriksåterställs den?
Passar nya 1800-2 batteriet?
Björn
 
B BECEJI skrev:
3år gammal med 4,4Ah batteri.
Den tappar att gå hem och ladda.
Hur fabriksåterställs den?
Passar nya 1800-2 batteriet?
Björn
Är tyvärr sent på med svar.

Fick du löst problemet?

När du menar tidsinställning, menar du då klockan som håller datum och tid?
Där finns TVÅ batterier på Lyfcos, dels det på 4.4A för driften och ett för att hålla diverse information såsom klocka och tid, det senare är ett litet knappcells batteri. 3-år är ungefär den tid som ett knappcells batteri håller

Man måste öppna klipparen för att komma åt knappcells batteriet som sitter i en hållare på huvudkretskortet.

Har för mig att det är ett CR2032 batteri som skall sitta där, men rekommenderar att kontrollera innan införskaffande. Tar infon direkt ur minnet, och vem kan lita på det ;-)
Sidokuriosa då CRxxxx är en av få batteribeteckningar som har lite logik,CR2032 -> ett batteri med 20 mm diameter med tjockleken 3,2 mm.

C4H har ett service kitt med knappcell, packning, klipp tallrik och skydd, som kanske kan vara intressant.
https://c4h.se/nya-komponenter/slitage-delar/servicepaket-e17501800

Som svar på frågan om batteriet till 1800-2 passar till 1800-1:
Antagligen, men är uppriktigt inte säker. Har själv försökt finna ut storleken på dom olika batterierna, då det är vad som bestämmer mekaniskt om dom kan monteras, förutom då att antalet Volt stämmer. Amper talet betyder i princip att en laddning och körtid ökar eller minskar beroende på dess värde -> högre tal ger större klippyta.
Då det verkar ha kommit batterier med högre amper till Lyfcos på senare år. Som nu både 5,2 Ah och 7,8 Ah
https://c4h.se/nya-komponenter/nya-komponenterbatterier

Sidan C4H är även den sida sim jag använder om det behövs felsökning, tips m.m. Förutom då tillbehör och reservdelar.

Har inget mer med C4H, förutom att jag är återkommande kund. Då dom känns stabilare än Outl1
 
  • Gilla
BECEJI
  • Laddar…
B-A B-A skrev:
Är tyvärr sent på med svar.

Fick du löst problemet?

När du menar tidsinställning, menar du då klockan som håller datum och tid?
Där finns TVÅ batterier på Lyfcos, dels det på 4.4A för driften och ett för att hålla diverse information såsom klocka och tid, det senare är ett litet knappcells batteri. 3-år är ungefär den tid som ett knappcells batteri håller

Man måste öppna klipparen för att komma åt knappcells batteriet som sitter i en hållare på huvudkretskortet.

Har för mig att det är ett CR2032 batteri som skall sitta där, men rekommenderar att kontrollera innan införskaffande. Tar infon direkt ur minnet, och vem kan lita på det ;-)
Sidokuriosa då CRxxxx är en av få batteribeteckningar som har lite logik,CR2032 -> ett batteri med 20 mm diameter med tjockleken 3,2 mm.

C4H har ett service kitt med knappcell, packning, klipp tallrik och skydd, som kanske kan vara intressant.
[länk]

Som svar på frågan om batteriet till 1800-2 passar till 1800-1:
Antagligen, men är uppriktigt inte säker. Har själv försökt finna ut storleken på dom olika batterierna, då det är vad som bestämmer mekaniskt om dom kan monteras, förutom då att antalet Volt stämmer. Amper talet betyder i princip att en laddning och körtid ökar eller minskar beroende på dess värde -> högre tal ger större klippyta.
Då det verkar ha kommit batterier med högre amper till Lyfcos på senare år. Som nu både 5,2 Ah och 7,8 Ah
[länk]

Sidan C4H är även den sida sim jag använder om det behövs felsökning, tips m.m. Förutom då tillbehör och reservdelar.

Har inget mer med C4H, förutom att jag är återkommande kund. Då dom känns stabilare än Outl1
Hej!
Det större batteriet fungerar bra men nu har det blivit något annat fel.
Alla funktioner på min Lycos 1800 fungerar förutom klippmotorn.
Har plockat ut den testkört direkt på batteriet och den snurrar.
Någon som har egen erfarenhet?
Björn
 
B BECEJI skrev:
Hej!
Det större batteriet fungerar bra men nu har det blivit något annat fel.
Alla funktioner på min Lycos 1800 fungerar förutom klippmotorn.
Har plockat ut den testkört direkt på batteriet och den snurrar.
Någon som har egen erfarenhet?
Björn
Det är inget som jag har någon erfarenhet av, tyvärr!

Fungerar klipparmotorn, så borde nästa felorsak vara på huvudkortet.

Där sitter en säkring på huvudkortet som är likvärdig med dagens säkringar i bil, tror att den vore det första som jag skulle kolla.

Säkringen sitter till vänster på kortet, om man står bakom klipparen.

Sen själva klipparmotorn styrs med ett relä (det enda på huvudkortet), reläet sitter längst till höger. Samt att det några milimeter till vänster om reläet är en tråd (som troligen agerar som säkring) den ser ut som ett staket eller en kinesisk karneval drake.

Det är dom sakerna som jag spontant hade kollat med ett mätinstrument.
Ett moderkort kostar 1840kr på c4h, vilket är lite sura pengar när ett relä kanske kostar en hundring, säkring ännu mindre.
Har du inte elektronik kunskap själv så spana i bekantskapskretsen om någon håller på eller vet någon.
Ibland så kan man finna någon på en teknisk yrkesskola om du har en i närheten. Då kanske man kommer undan med en påse fikabröd ;-)

Om inte, så prova att skriva till kundtjanst@c4h.se, kanske vore något för byggahus.se att ha dom här i forumet :-)

En liten sidonotering!
Vet nte hur det är för dig och övriga, men marken som min kör på verkar ha en förmåga att äta upp plastlagrena på stödhjulet.
Blir mycket billigare att beväpna sig med ett 10-pack billiga lager och byta i tid.
Lagret i fråga är 6001RS (med gummitätning) som man efter lite letande kan få tag på rätt billigt på nätet.
Åtgår två för stödhjulet.
 
  • Gilla
BECEJI
  • Laddar…
B-A B-A skrev:
Det är inget som jag har någon erfarenhet av, tyvärr!

Fungerar klipparmotorn, så borde nästa felorsak vara på huvudkortet.

Där sitter en säkring på huvudkortet som är likvärdig med dagens säkringar i bil, tror att den vore det första som jag skulle kolla.

Säkringen sitter till vänster på kortet, om man står bakom klipparen.

Sen själva klipparmotorn styrs med ett relä (det enda på huvudkortet), reläet sitter längst till höger. Samt att det några milimeter till vänster om reläet är en tråd (som troligen agerar som säkring) den ser ut som ett staket eller en kinesisk karneval drake.

Det är dom sakerna som jag spontant hade kollat med ett mätinstrument.
Ett moderkort kostar 1840kr på c4h, vilket är lite sura pengar när ett relä kanske kostar en hundring, säkring ännu mindre.
Har du inte elektronik kunskap själv så spana i bekantskapskretsen om någon håller på eller vet någon.
Ibland så kan man finna någon på en teknisk yrkesskola om du har en i närheten. Då kanske man kommer undan med en påse fikabröd ;-)

Om inte, så prova att skriva till kundtjanst@c4h.se, kanske vore något för byggahus.se att ha dom här i forumet :)

En liten sidonotering!
Vet nte hur det är för dig och övriga, men marken som min kör på verkar ha en förmåga att äta upp plastlagrena på stödhjulet.
Blir mycket billigare att beväpna sig med ett 10-pack billiga lager och byta i tid.
Lagret i fråga är 6001RS (med gummitätning) som man efter lite letande kan få tag på rätt billigt på nätet.
Åtgår två för stödhjulet.
Tack igen!
Jag upptäckte orsaken.
Läckage i stoppknappen har förstört komponenter vid motorreläet.
Undrar, är ett nytt moderkort fullständigt bestyckat så att det bara blir att återkoppla alla ”tåtar”?
Björn
 
B BECEJI skrev:
Tack igen!
Jag upptäckte orsaken.
Läckage i stoppknappen har förstört komponenter vid motorreläet.
Undrar, är ett nytt moderkort fullständigt bestyckat så att det bara blir att återkoppla alla ”tåtar”?
Björn
Moderkortet/huvudkortet skall vara fullt bestyckat av vad jag vet, men se till så att du får samma version som redan sitter i klipparen.

När kortet är bytt så måste klippare och laddningsstation paras innan användning.

Det är en av nackdelarna med lyfcos, att kretskorten inte är skyddade med en lack. Något som hade räddat situationen.
Tätningar kan alltid fela...

Om du har haft ett läckage så kontrollera att det inte står vatten under LINE givarna i fronten. Dom har en spole på undersidan som går ner i en brunn. Samlas där vatten så kan det till slut förstöra givaren.
Resultatet är en klippare som bara snurrar och klagar på att den inte hittar kabeln.
 
  • Gilla
BECEJI
  • Laddar…
B-A B-A skrev:
Moderkortet/huvudkortet skall vara fullt bestyckat av vad jag vet, men se till så att du får samma version som redan sitter i klipparen.

När kortet är bytt så måste klippare och laddningsstation paras innan användning.

Det är en av nackdelarna med lyfcos, att kretskorten inte är skyddade med en lack. Något som hade räddat situationen.
Tätningar kan alltid fela...

Om du har haft ett läckage så kontrollera att det inte står vatten under LINE givarna i fronten. Dom har en spole på undersidan som går ner i en brunn. Samlas där vatten så kan det till slut förstöra givaren.
Resultatet är en klippare som bara snurrar och klagar på att den inte hittar kabeln.
Tusen tack för utomordentlig information.
Önskar dig en härlig vår och sommar.
Björn Janzén
 
  • Gilla
B-A
  • Laddar…
B BECEJI skrev:
Tusen tack för utomordentlig information.
Önskar dig en härlig vår och sommar.
Björn Janzén
Glad att man någon gång kan vara till hjälp 😀

Lycka till med klippningen👍

Tack det samma, det är den bästa tiden på året... Kan det kanske ha med semestern att göra🤔
 
  • Gilla
BECEJI
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.