Byggahus.se

Lux Elements VK våtrumsskiva - blir jag lurad?

1. J
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 4
    hmmm ... blev lite nyfiken och började googla på den här produkten :thinking:
    Vart kan man köpa den som privatperson, hittar inget konkret när jag googlar lite, bara massa "kopior" som ett antal byggvaruhus säljer. Men vem säljer originalet som diskuteras i den här tråden?

3. J
    Medlem Nivå 1
    Har själv jobbat med skivan. Väldigt trevlig att jobba med och alla som ifrågasätter hållfasthet och bärighet kan lägga ner.

Har du dock fått offert på plyfa och gips så kan jag tycka att det är märkligt att du får något annat uppsmällt. Men var inte rädd över kvalituttan.

4. T
    Allvetare · Nivå 14
    Nej, det är inget fel på själva skivan men du kan ju inte skruva upp en kommod eller duschdörrar i den om det inte är kortlat bakom eller just en plyfa bakom och detta gäller när det är uppreglat med plåtreglar som i TS fall.

5. T
    Allvetare · Nivå 14
    I renodlade kakelbutiker med bra sortiment hittar du dessa skivor eller man kan beställa dom där i alla fall. Skivor inkluderade med tätskikt är inte så vanligt, inget jag brukar stöta på i alla fall. Luxelement eller liknande skivor brukar jag bara använda till att bygga in badkar.

6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Hörde något från en leverantör i Malmö att dessa med tätskikt försvann från marknaden då det uppstod problem när de monterades upp med fix vilket är det vanligaste när man använder dessa... då reagerade folien så skivorna blev helt skeva.

Har själv använt dem istället för gips förut då det varit jobb i lgh och jag inte orkat bära upp gipsskivor men tycker inte de gör sig så bra utan plywood bakom faktiskt.

I en källare där man ska undvika tätskikt så är ju nummer 1 att putsa upp väggarna och bara använda tätskikt i duschzonen och mot innerväggar.

Att regla upp en vägg innanför källarens ytterväggar skulle jag aldrig ge mig på oavsett materialval för det utrymmet blir näst intill omöjligt att ventilera om man ska ha badrum innanför.
    Hamnar där en plyfa bakom luxskivorna så kommer den ju att suga åt sig all fukt som ytterväggen släpper genom.
    Då hade jag hellre bara valt att mäta in var infästningar skulle hamna och fällt in reglar av trä på de ställen det behövs eftersom det bara behövs i våtzon 1.
    i övriga delarna kan man ju sätta upp vad som helst med bara plugg och skruv om man har kakel och 20mm luxskivor utan plyfa bakom.

Reder man inte ut att putsa upp väggarna så kan man ju klicka dit luxskivor för det ska bli ett jämnt underlag men samtidigt är de ju av plast och bildar ett tätt skikt i sig själv än om man väljer de modeller utan folie och hur bra det är kan ju diskuteras. :thinking:

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 4
    Kommoder skruvas upp med distanser(kopparrör) och det går utmärkt.
    Jag är ingen förespråkare av dessa skivor men vid vissa tillfällen är de bäst.

8. T
    Husägare · Nivå 10
    Såhär såg det ut när jag byggde min relax i källaren. Jag använde fixklickar bakom och sedan borrade jag ett hål in i betongen och fäste med stor bricka och spikplugg. Blev kanonbra. Detta är dock Jackon-skivor men det är samma skit.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-26_18-46-57.png

Sen på med lite tätskikt. Typ 4 rollningar tror jag jag gjorde tillslut. Kostar ju typ ingenting om man gör det själv :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-26_18-50-13.png

Och någon frågade vart man köper sådana här skivor, jag gjorde det på Karl Hedin's.

Till TS så tror jag det kommer bli toppen.

9. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Enda problemet är ju att man bör undvika tätskikt i källare ;)

• Laddar…
  10. T
    Husägare · Nivå 10
    Jag har inget organiskt mtrl alls plus att jag kör med en springa på 5-10 mm luft mellan skiva och yttervägg... Sen har jag faktiskt satt ventiler i väggen så att det kan bli någon sorts luftombyte :) dock inte just inne i duschutrymmet. Där lät jag skivan stoppa en 2 från taket och så har jag satt en taklist där jag fräst ur glipor så att det ska kunna ventileras där med :)
    Dock vet jag inte om allt detta var nödvändig då jag inte har något organiskt alls...

11. P
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle verkligen rekommendera att föra sådana här dialoger på plats hos dig eller åtminstone över telefon. Det ger mycket bättre effekt än mail, jag lovar!

12. M
    Medlem Nivå 4
    Du fuktspärrar bara väldigt lokalt vid behov.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Det är alltid en samvetsfråga om man ska göra genvägar. Det är lite lurigt med källarväggen men kolla gärna på bif länk.
    Säg att du av, 1 av 100 anledningar säljer kåken till någon som har speciella behov och denna skruvar upp beslag här och där enligt anvisningarna för Säkert Vatten, och det blir minsta lilla problem så är det ett dålt fel som du förhoppningsvis redan informerat köparen om och noga fått med i avtalet och inte orimligt fått dra av 38 679 kr för.
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...BMAF6BAgGEAQ&usg=AOvVaw3gPMC3Hjk8cCgLGTYYp4Ks

14. ådal
    Renoverare · Nivå 8
    Hur fungerar dem distanserna?

15. T
    Husägare · Nivå 10
    Du borrar ett lite större hål, trycker in en ihålig hylsa, t.ex. ett kopparrör. Sedan används en längre skruv som förankrar sig i betongväggen bakom. Du använder med fördel detta i både toppen och botten på baksidan av kommoden. Då blir det inga tryckkrafter mot väggen (från t ex momentet som blir när du bakis kommer krypande på golvet och med fingertopparna drar dig upp mot handfatet...).
    Sen så kan man använda dubbelhäftande tejp några remsor som sätts vertikalt på baksidan av kommoden mot väggen också. Dessa tar hand om skjuvkrafterna medan skruv och rör tar hand om momenten som uppstår.

• Laddar…