Byggahus.se

Lux Elements VK våtrumsskiva - blir jag lurad?

1. T
    Husägare · Nivå 10
    Har han sagt att det är en källarvägg?

2. J
    Medlem · Nivå 9
    Ja, det står i första inlägget....men vi vet inte om det är ytterväggar ...

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 9
    Luxskivor är fantastiskt bra, dock på rätt plats!
    I en källare är dom såklart bra iom att dom isolerar i kombination med att dom inte är fuktkänsliga.
    Sladdriga är dom inte heller, def inte från 30mm o uppåt....Men, dom är i jämförelse mycket dyrare än gips.
    Jag har använt dom i många år, men bara ett fåtal ggr med att klä hela väggar med dom, och då har det varit just i källare.
    Men med den skillnaden att jag limmat dom direkt mot bef källarväggar som är murade eller gjutna, inte som mellanväggar med plyfa bakom.
    Dom är i min värld bäst när man bygger in badkar, hyllor, sarger, bygger in wc-fixturer m.m m.m

4. T
    Husägare · Nivå 10
    Ja jävlar. Då är inte organiska material så jättekul. Men vi vet att det är stålreglar så förhoppningsvis är det byggt med någon sorts tanke på ventilation bakom. Men jag hade nog också försökt ta ett snack med snickaren angående detta...
    Jag är än så länge väldigt nöjd med mina skivor. men jag använde en annan metod än stålreglar för att få upp mina skivor på väggarna. Jag använde "koblajjor" med murbruk och sedan dymlingar för att sätta upp mina skivor... Det har fungerat bra än så länge... 3 år nu.

Dock har jag inte skruvat upp något annat på mina väggar än takduschar och duschblandarna. Men de sitter rock solid..

• Laddar…
  5. D
    Medlem · Nivå 6
    Det är 45 mm luft bakom, stålreglar bakom plyfan.

6. B
    Medlem · Nivå 10
    Plyfa bakom alla dagar i veckan med avstånd till golvet och luft bakom!
    Skarvarna mellan luxskivorna måste fukttätas med tätsystem

• Laddar…
  7. D
    Medlem · Nivå 6
    Det limmas i fogar enligt montagebeskrivning. Det är både ytter och innerväggar. Antar att de kommer att sätta remsor utanpå fogen sen.

8. T
    Medlem · Nivå 6
    Luft bakom, men kommer det utrymmet att vara ventilerat? Det vill du nog...

/ Fredrik

9. B
    Medlem · Nivå 10
    Se till att du inte stänger in fukt i väggarna ventilera alla utrymmen

10. foppatoffla
    Medlem Nivå 4
    Det behövs inte alls sitta en plyfa bakom lux skivorna, stöter på luxen inom jobbet rätt ofta. DOCK skulle jag inte rekommendera att sätta luxen enbart på reglar. luxen är däremot kanon om det är gamla betongväggar och liknande, fästes med fix/bruk.

11. B
    Medlem · Nivå 10
    Hänger du möbler och toapappershållare och handdukstork direkt i luxskiva?

12. foppatoffla
    Medlem Nivå 4
    Nej, borras och pluggas in i befintlig vägg. Skulle aldrig chansa på att skruva enbart luxen för det håller den inte för.

13. B
    Medlem · Nivå 10
    Därför måste det sättas plyfa bakom mot reglar!

• Laddar…
  14. foppatoffla
    Medlem Nivå 4
    Men varför ska du ha en luxskiva över huvudtaget om du ska sätta en plyfa under? Mycket möjligt att snickaren tänkt lite tokigt i detta fallet om väggarna består av betong eller liknande och reglat på dem. men det finns ingen mening med att sätta en lux om du ska ha en plyfa under?

Redigerat 25 okt 17:23
  15. B
    Medlem · Nivå 10
    Jo man vill ju kakla direkt på luxskiva!