jodå, jag står och slår på rören allt vad jag orkar, muhihhiihi

nejdå, jag kör med tålamod just nu och luftar och luftar och luftar och...

Det här med luft som "sugs in" före laddomaten, går det att avslöja på något vis ifall det skulle vara så?

MickeH74 skrev:
jodå, jag står och slår på rören allt vad jag orkar, muhihhiihi

nejdå, jag kör med tålamod just nu och luftar och luftar och luftar och...

Det här med luft som "sugs in" före laddomaten, går det att avslöja på något vis ifall det skulle vara så?
Det har ja oxå funderat på:) Antingen så suger det in luft från nån koppling vid pannan? eller så hinner det bildas ångbubblor innan laddomatpatronen öppnas?Ska göra ett test att dra upp ett rör från pannan och se om det går att lura luften till högsta punkt i pannrummet? Annars blir det i sommar att riva laddkretsen o slänga upp ett öppet kärl på vinden:)Autolufftare suger.

Redigerat:
jag hatar luft. jag ska sluta andas.

Pumpen till en laddomat måste ju vara en "sugande" pump iaf om det fungerar lika som på ett hydraliskt system.
Annars så skall ju pumpen matas med vatten från en tank eller dylikt som sitter högre än pumpen och med en grövre ledning på retur sidan för att hålla pumpen med vatten så att vattnet faller ner till pumpen med själv tryck.
Men det kanske fungerar på helt annat vis när det är ett trycksatt vatten system.

Hmm är det någon som kan bringa klarhet i denna fråga ju mer jag funderar på detta desto mer osäker blir jag.

Edit: anledningen till denna fråga är ju att om pumpen är sugande så kan den ju även suga in luft i systemet vid ev mindre läckage i någon koppling el dyl.

Redigerat:
Hej! det slog mej att luften vid laddomaten kommer från föregående eldning?När man värmer upp vatten till en viss grad så frigörs syret i vattnet o bildar "ångbubblor"Det är därför man bör ha en "fri väg" så dom kan sticka åt H-vete:)

Jo det är klart.
Men jag hade luft problem i ca 1år.
Men sedan jag tätade en avtappning/påfyllnings kran på returledningen mellan panna och laddomat så har mina bekymmer försvunnit.
Förut så jobbade öppnade avluftarna jämt efter att laddomaten börjat skicka till tankarna nu är det knäpp tyst.
Och ingen ång bildning eller "vatten mellan kastrull och spis platta" ljud ur pannan innan laddomaten öppnar.
Så tydligen måste det vara möjligt för luft att komma in den vägen men inget vatten ut mer än lite fukt då.

Ja har har precis som du dragit åt en kran mellan panna ,laddomat på retursidan! Ska imorrn när det svalnat ner ta bort kranen o plugga istället.Det där med att autoluftarn pajar är nog att dom inte tål för hög värme?Fick se det står max 115g pån:)ps har du några 90g krökar på din laddkrets?

Redigerat:
MickeH74 skrev:
jag hatar luft. jag ska sluta andas.
Deppa inte ihop nu! Livet är till för att lösa bekymmer;)

7st 90°böjar tror jag att det är totalt om man räknar med T-kopplingen för återcirkulation till laddomaten.

@mickeh74 du får andas utav bara f**n istället så att du förbrukar all luft

kricken_ skrev:
@mickeh74 du får andas utav bara f**n istället så att du förbrukar all luft
ahhhhhhhhhhhhphuuuuuuu

höhö :D

nånstans läste jag att man bör tvinga upp temperaturen till över 90 grader för att bli av med luften i vattnet. Hjälper det kanske att göra det varje gång man eldar?

Det har inte hjälp mej iallafall ! Det enda som hänt är att ja har "dödat" mina autoluftare:)

kricken_ skrev:
7st 90°böjar tror jag att det är totalt om man räknar med T-kopplingen för återcirkulation till laddomaten.
Då borde argumentet "luft ställer sig kvar i böjar" falla.:)

knekten skrev:
Då borde argumentet "luft ställer sig kvar i böjar" falla.:)
Hmmm...luften ställer sig väl inte i böjar utan "i högsta punkten"...

Jag tror inte att temperaturen dödat de avluftare som jag har bytt utan det är kalk (och eventuellt smuts i systemet).
De som jag varit i kontakt med ska klara 120 grader och så varmt har man väl knappast i pannsystemet...:eek:

Crille68 skrev:
Hmmm...luften ställer sig väl inte i böjar utan "i högsta punkten"...

Jag tror inte att temperaturen dödat de avluftare som jag har bytt utan det är kalk (och eventuellt smuts i systemet).
De som jag varit i kontakt med ska klara 120 grader och så varmt har man väl knappast i pannsystemet...:eek:
Hej! Normalt är väl att man har 80-90g i pannsystemet,men om man nångång maxar acktanken o man eldar så laddomattemparna står på 100g,så visar tanktempen en 114g.Ja såg på en autoluftare som ja hade det stod 115g.Därför slog det mej att den inte tålde hög värme.Ja tror oxå luften ställer sig på högsta punkt,men ja har hört flera "fackfolk" säga att man måste bygga bort krökar i laddkretsen o ersätta dom med T-stycken,"luft ställer sig kvar i böjar".:) MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.