Hej! Jag har en pergola med plasttak som är byggd av förra ägaren. Konstruktionen är gles med väldigt glesa stolpar och staket som väggar. Nu har pergolan börjat luta och en av stolparna har börjat murkna. Nu är frågan hur mycket arbete jag ska lägga ner på pergolan, ska jag byta ut den murkna stolpen eller ska jag riva alltihop och byta ut dåligt virke och sätta tätare stolpar? Tacksam för förslag.

Bild?

Låter ju mer som ett rivningsobjekt om det är felbyggt från början.

K
Riva. Och en pergola har inget tak

• Gilla
yonna
  • Laddar…
K
J Jored skrev:
Hej! Jag har en pergola med plasttak som är byggd av förra ägaren. Konstruktionen är gles med väldigt glesa stolpar och staket som väggar. Nu har pergolan börjat luta och en av stolparna har börjat murkna. Nu är frågan hur mycket arbete jag ska lägga ner på pergolan, ska jag byta ut den murkna stolpen eller ska jag riva alltihop och byta ut dåligt virke och sätta tätare stolpar? Tacksam för förslag.
En pergola har inte plasttak, eller ens tak.
Vidare är det vanliga vid bygge av pergola att man inte vill ha fler stolpar än nödvändigt. Det blir därför glest mellan stolparna, och ordentliga spännvidder.

Jag kan omöjligt ha några åsikter om vad som är lämpligt utifrån enbart din beskrivning. Kanske kan lägga upp en bild?

Bild 1 och 2 är på den murkna stolpen. Bild 3 ska förhoppningsvis visa på den sneda konstruktionen. Bild 4 och 5 är mer helhetsbilder. Jag vet inte vad den här byggnaden ska kallas egentligen, men när vi köpte huset för snart 20 år sedan benämndes den pergola, och det har hängt kvar.

• Murkna träsplint med skador, del av en förfallen konstruktion, kanske en pergola, omgiven av ett grönt metallnät och lövverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murkna stolpen på pergolan som visar skador och fukt på träet, med bladverk och tegelstenar vid basen.
    Skapa konto
  • Pergola med sned konstruktion och murkna stolpar, omgiven av träd och buskar. Duk och stängsel syns i hörnet, samt ett runt betongföremål i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Pergola med vita trästolpar och träräcken, omgiven av gräsmatta och ett tätt klätterväxt på höger sida.
    Skapa konto
  • Pergola med vitmålad trästomme i en trädgård, omgiven av gräs och träd. Strukturen är lätt sned och har växter runtom.
    Skapa konto
Jag skulle byta det ruttna på det fristående takade uterummet.

F fribygg skrev:
Jag skulle byta det ruttna på det fristående takade uterummet.
Hela stolpen eller bara det murkna?

Ser väll inte så farligt ut. Byt stolpen och se till att den nya inte står direkt mot plinten, då det nog har snabbat på förutnelsen.

• Gilla
Jored
  • Laddar…
Bara palla/stämpa upp taket, riva stolpen och sätta dit en ny. Det är ju stolpjärn nertill.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara palla/stämpa upp taket, riva stolpen och sätta dit en ny. Det är ju stolpjärn nertill.
Ja, det var min grundplan också. Men ville dra det i forumet först och se om någon hade någon ännu bättre idé.

K
Rengöra plasttaket och måla lite ser ut att behövas också..

J Jored skrev:
Hela stolpen eller bara det murkna?
Hela

• Gilla
Jored
  • Laddar…
K kniv skrev:
Rengöra plasttaket och måla lite ser ut att behövas också..
Ja, det kan man lugnt säga. Det är på att göra listan tillsammans med hundra andra saker.

Riv och bygg nytt, är mitt förslag.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.