Hej! Jag har en pergola med plasttak som är byggd av förra ägaren. Konstruktionen är gles med väldigt glesa stolpar och staket som väggar. Nu har pergolan börjat luta och en av stolparna har börjat murkna. Nu är frågan hur mycket arbete jag ska lägga ner på pergolan, ska jag byta ut den murkna stolpen eller ska jag riva alltihop och byta ut dåligt virke och sätta tätare stolpar? Tacksam för förslag.
En pergola har inte plasttak, eller ens tak.J Jored skrev:Hej! Jag har en pergola med plasttak som är byggd av förra ägaren. Konstruktionen är gles med väldigt glesa stolpar och staket som väggar. Nu har pergolan börjat luta och en av stolparna har börjat murkna. Nu är frågan hur mycket arbete jag ska lägga ner på pergolan, ska jag byta ut den murkna stolpen eller ska jag riva alltihop och byta ut dåligt virke och sätta tätare stolpar? Tacksam för förslag.
Vidare är det vanliga vid bygge av pergola att man inte vill ha fler stolpar än nödvändigt. Det blir därför glest mellan stolparna, och ordentliga spännvidder.
Jag kan omöjligt ha några åsikter om vad som är lämpligt utifrån enbart din beskrivning. Kanske kan lägga upp en bild?
Bild 1 och 2 är på den murkna stolpen. Bild 3 ska förhoppningsvis visa på den sneda konstruktionen. Bild 4 och 5 är mer helhetsbilder. Jag vet inte vad den här byggnaden ska kallas egentligen, men när vi köpte huset för snart 20 år sedan benämndes den pergola, och det har hängt kvar.