Hur ska jag göra? vi ska bygga en altan och den ska sitta ihop med en befintlig bro. Jag tog bort en trallbräda på bron ställde upp korslasern och mätte mot bärlinan på bron och sedan märkte jag ut för bärlinan på väggen.

Då ser jag att strecken som jag gjort stiger jämfört med nedersta spikraden på panelen. Prövar lägga ett vattenpass på fönster karmen och det verkar som att hela plattan lutar alltså då även fönstren.

Ska man göra altanen efter lasern eller ska man mäta så den blir lika mätt från fönstren eller typ underkant panelen?:S

För det första är det en fördel att ta hänsyn till regnavrinning, 1cm/m funkar. Du är säker på att du inte råkade mäta med transportlåset i? Annars gäller principen bygg rakt.

hela huset skulle luta pga regnavrinning? Jag kommer som du säger att bygga rakt, det som man kommer att kunna flukta mot så är det fönstren och på altan kommer det att stå bort, stolar mm. så jag tror inte man upptäcker att det skiljer.

Vad jag gjorde var att ställa lasern på köksbordet och lät den lysa ut genom fönstret då jag kunde mäta golvnivån inne där vi ska ta upp dörren och sedan mäta på utsidan och det visar att golvet ute kommer att hamna ca 1cm under inne golvet så det blir nog bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.