38 071 läst ·
74 svar
38k läst
74 svar
Lurad vid privatleasing?
Service brukar alltid vara vid x antal mil eller inom xx antal månader från sista servicetillfälle, det som kommer först. Vad säger serviceboken?
Finns mer avancerade program som tar hänsyn till hur man kör bilen mer, men ansvaret ligger rätt tungt på konsumenten om man inte har servat bilen förrän bilen nått nästan 3000mil. Jag brukar byta olja med 1000 till 1300 mils intervall ungefär.
Det är en fråga som inte handlar om leasing.
Finns mer avancerade program som tar hänsyn till hur man kör bilen mer, men ansvaret ligger rätt tungt på konsumenten om man inte har servat bilen förrän bilen nått nästan 3000mil. Jag brukar byta olja med 1000 till 1300 mils intervall ungefär.
Det är en fråga som inte handlar om leasing.
Det var väl någon här på forat som gått fel intervall programmerat i bilen så att service blev efter två år och inte ett. Bilfirman hänvisade till instruktionsboken. Finns det indikation i instrumentpanelen tycker jag att man ska kunna lita på den.
Vid leasing skulle ju företaget som leasar ut bilen kunna ta del av info om service (som ingår i avtalet?) och påminna den som leasar bilen om det blir för långt intervall.
Skulle vara intressant att se om Jaggan säljs begagnad sedan med 25000 kr rabatt och tydlig varudeklaration att serviceintervallet inte följts. Troligen inte.
Vid leasing skulle ju företaget som leasar ut bilen kunna ta del av info om service (som ingår i avtalet?) och påminna den som leasar bilen om det blir för långt intervall.
Skulle vara intressant att se om Jaggan säljs begagnad sedan med 25000 kr rabatt och tydlig varudeklaration att serviceintervallet inte följts. Troligen inte.
Delen med avgiften på 25000 är ju pga leasing. Vid privat köp hade det inte kostar något mer än högre risk för skada om oljan inte byts i tid, samt eventuellt lägre andrahandsvärde om bilen inte är servad enligt instruktionerna. Frågan är om det blivit 25000. Jag hade själv iofs aldrig köpt en nyare bil som inte är korrekt servad, men det finns många som bara vill ha blinget och inte bryr sig eller hade varit glada att pruta max 10000 pga detta.B BSOD skrev:Service brukar alltid vara vid x antal mil eller inom xx antal månader från sista servicetillfälle, det som kommer först. Vad säger serviceboken?
Finns mer avancerade program som tar hänsyn till hur man kör bilen mer, men ansvaret ligger rätt tungt på konsumenten om man inte har servat bilen förrän bilen nått nästan 3000mil. Jag brukar byta olja med 1000 till 1300 mils intervall ungefär.
Det är en fråga som inte handlar om leasing.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Vet inte om det är mig du tänker på.P Pin skrev:Det var väl någon här på forat som gått fel intervall programmerat i bilen så att service blev efter två år och inte ett. Bilfirman hänvisade till instruktionsboken. Finns det indikation i instrumentpanelen tycker jag att man ska kunna lita på den.
Vid leasing skulle ju företaget som leasar ut bilen kunna ta del av info om service (som ingår i avtalet?) och påminna den som leasar bilen om det blir för långt intervall.
Skulle vara intressant att se om Jaggan säljs begagnad sedan med 25000 kr rabatt och tydlig varudeklaration att serviceintervallet inte följts. Troligen inte.
Köpte en beggad Passat GTE som hade gått som företagsleasing i 2.5år och hade ~4000mil på mätaren.
Bilen var servad vid 3000mil samt de servade den när jag köpte den (samma firma som leasat ut den).
När bilen skulle in på service ett år senare hos en annan verkstad (vid ~6000mil) så meddelade de att det var sent att komma in nu, den har bara serviceintervall på 1500mil.
Manualen är generell för alla motortyper, så man ska kika på en inklistrad lapp och jämföra en viss kod mot den i manualen för att konstatera oljebytesintervallet.
Vad som gör mig ännu mer luttrad är att jag vid provkörning satt och diskuterade serviceintervall på bilen säljaren (som också körde en GTE) höll med om att man borde ju kunna köra ännu längre än 3000mil om man kör mestadels på el, och när jag efterfrågade uppgifter på vad servicen kostar så var det olika, utan bilen skulle säga ifrån.
Jag sp, tidigare körde en 15år åldre SAAB hade ingen anledning att tro att en hybrid skulle ha kortare serviceintervall än de 3000mil jag hade på den.
Jag har snackat med firman som sålde mig bilen, har fått ett muntligt att VW står för fiolerna ifall att en skada kan härledas till den felaktiga servicen, tyvärr har säljchefen inte återkommit om detaljerna, och har inte heller svarat på varken telefon eller mail.
Jag frågade faktiskt säljchefen om BM skulle sätta ned priset med 25k pga av detta, han svarade Ja. Men jag säger som du, troligen inte..P Pin skrev:
Japp, det var dig jag tänkte på13th Marine skrev:
Vet inte om det är mig du tänker på.
Köpte en beggad Passat GTE som hade gått som företagsleasing i 2.5år och hade ~4000mil på mätaren.
Bilen var servad vid 3000mil samt de servade den när jag köpte den (samma firma som leasat ut den).
När bilen skulle in på service ett år senare hos en annan verkstad (vid ~6000mil) så meddelade de att det var sent att komma in nu, den har bara serviceintervall på 1500mil.
Manualen är generell för alla motortyper, så man ska kika på en inklistrad lapp och jämföra en viss kod mot den i manualen för att konstatera oljebytesintervallet.
Vad som gör mig ännu mer luttrad är att jag vid provkörning satt och diskuterade serviceintervall på bilen säljaren (som också körde en GTE) höll med om att man borde ju kunna köra ännu längre än 3000mil om man kör mestadels på el, och när jag efterfrågade uppgifter på vad servicen kostar så var det olika, utan bilen skulle säga ifrån.
Jag sp, tidigare körde en 15år åldre SAAB hade ingen anledning att tro att en hybrid skulle ha kortare serviceintervall än de 3000mil jag hade på den.
Jag har snackat med firman som sålde mig bilen, har fått ett muntligt att VW står för fiolerna ifall att en skada kan härledas till den felaktiga servicen, tyvärr har säljchefen inte återkommit om detaljerna, och har inte heller svarat på varken telefon eller mail.
Trist historia. Med Jaguars retorik borde du få 25000 tillbaka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Ja vad tusan, om den inte funkar som den skall så är det väl om inte annat ett ursprungligt fel som kan reklameras inom tre år (inklusive eventuella följdkostnader).P Pin skrev:
Det torde vara möjligt att läsa ut historiken, så det kanske finns hyfsat goda möjligheter att bevisa vad bilen själv tycker om serviceintervall och historik.
Det är inte så att bilen varit inne på verkstaden av någon annan anledning och man av misstag nollställt serviceintervallet?
Från det finstilta på ett leasingupplägg, är detta normalt?
Det borde innebära att om Riksbanken höjer räntan så kommer leasingkostnaden öka?
"Hyran är grundad på Uthyrarens kostnad för finansiering av fordonet. Uthyraren får därför med
omedelbar verkan höja hyran i den utsträckning som motiveras av att Uthyrarens kostnader för
finansiering av fordonet ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller andra
kostnadsökningar som Uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade."
Det borde innebära att om Riksbanken höjer räntan så kommer leasingkostnaden öka?
"Hyran är grundad på Uthyrarens kostnad för finansiering av fordonet. Uthyraren får därför med
omedelbar verkan höja hyran i den utsträckning som motiveras av att Uthyrarens kostnader för
finansiering av fordonet ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller andra
kostnadsökningar som Uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade."
Inte nödvändigtvis iom att leasing baseras på Stibor 90 dagarsränta.engs skrev:
Från det finstilta på ett leasingupplägg, är detta normalt?
Det borde innebära att om Riksbanken höjer räntan så kommer leasingkostnaden öka?
"Hyran är grundad på Uthyrarens kostnad för finansiering av fordonet. Uthyraren får därför med
omedelbar verkan höja hyran i den utsträckning som motiveras av att Uthyrarens kostnader för
finansiering av fordonet ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller andra
kostnadsökningar som Uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade."
Klicka här för att svara
