B
Service brukar alltid vara vid x antal mil eller inom xx antal månader från sista servicetillfälle, det som kommer först. Vad säger serviceboken?

Finns mer avancerade program som tar hänsyn till hur man kör bilen mer, men ansvaret ligger rätt tungt på konsumenten om man inte har servat bilen förrän bilen nått nästan 3000mil. Jag brukar byta olja med 1000 till 1300 mils intervall ungefär.

Det är en fråga som inte handlar om leasing.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det var väl någon här på forat som gått fel intervall programmerat i bilen så att service blev efter två år och inte ett. Bilfirman hänvisade till instruktionsboken. Finns det indikation i instrumentpanelen tycker jag att man ska kunna lita på den.

Vid leasing skulle ju företaget som leasar ut bilen kunna ta del av info om service (som ingår i avtalet?) och påminna den som leasar bilen om det blir för långt intervall.

Skulle vara intressant att se om Jaggan säljs begagnad sedan med 25000 kr rabatt och tydlig varudeklaration att serviceintervallet inte följts. Troligen inte.
 
B BSOD skrev:
Service brukar alltid vara vid x antal mil eller inom xx antal månader från sista servicetillfälle, det som kommer först. Vad säger serviceboken?

Finns mer avancerade program som tar hänsyn till hur man kör bilen mer, men ansvaret ligger rätt tungt på konsumenten om man inte har servat bilen förrän bilen nått nästan 3000mil. Jag brukar byta olja med 1000 till 1300 mils intervall ungefär.

Det är en fråga som inte handlar om leasing.
Delen med avgiften på 25000 är ju pga leasing. Vid privat köp hade det inte kostar något mer än högre risk för skada om oljan inte byts i tid, samt eventuellt lägre andrahandsvärde om bilen inte är servad enligt instruktionerna. Frågan är om det blivit 25000. Jag hade själv iofs aldrig köpt en nyare bil som inte är korrekt servad, men det finns många som bara vill ha blinget och inte bryr sig eller hade varit glada att pruta max 10000 pga detta.
 
P Pin skrev:
Det var väl någon här på forat som gått fel intervall programmerat i bilen så att service blev efter två år och inte ett. Bilfirman hänvisade till instruktionsboken. Finns det indikation i instrumentpanelen tycker jag att man ska kunna lita på den.

Vid leasing skulle ju företaget som leasar ut bilen kunna ta del av info om service (som ingår i avtalet?) och påminna den som leasar bilen om det blir för långt intervall.

Skulle vara intressant att se om Jaggan säljs begagnad sedan med 25000 kr rabatt och tydlig varudeklaration att serviceintervallet inte följts. Troligen inte.
Vet inte om det är mig du tänker på.
Köpte en beggad Passat GTE som hade gått som företagsleasing i 2.5år och hade ~4000mil på mätaren.
Bilen var servad vid 3000mil samt de servade den när jag köpte den (samma firma som leasat ut den).
När bilen skulle in på service ett år senare hos en annan verkstad (vid ~6000mil) så meddelade de att det var sent att komma in nu, den har bara serviceintervall på 1500mil.
Manualen är generell för alla motortyper, så man ska kika på en inklistrad lapp och jämföra en viss kod mot den i manualen för att konstatera oljebytesintervallet.
Vad som gör mig ännu mer luttrad är att jag vid provkörning satt och diskuterade serviceintervall på bilen säljaren (som också körde en GTE) höll med om att man borde ju kunna köra ännu längre än 3000mil om man kör mestadels på el, och när jag efterfrågade uppgifter på vad servicen kostar så var det olika, utan bilen skulle säga ifrån.
Jag sp, tidigare körde en 15år åldre SAAB hade ingen anledning att tro att en hybrid skulle ha kortare serviceintervall än de 3000mil jag hade på den.

Jag har snackat med firman som sålde mig bilen, har fått ett muntligt att VW står för fiolerna ifall att en skada kan härledas till den felaktiga servicen, tyvärr har säljchefen inte återkommit om detaljerna, och har inte heller svarat på varken telefon eller mail.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C
Helt sjukt. Var övertygad om att alla bilar sedan decennier tillbaka klarade av att hålla ordning på serviceintervallet själva och plinga till när det är dags och fortsätta påminna tills servicen "släcks". Tydligen inte...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Medelande i en app? Min Ford talar om när det är dags för service i displayen i bilen, menar du att en nyare bil inte gör det?
Meddelande kom i både app och bil i November.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Skulle vara intressant att se om Jaggan säljs begagnad sedan med 25000 kr rabatt och tydlig varudeklaration att serviceintervallet inte följts. Troligen inte.
Jag frågade faktiskt säljchefen om BM skulle sätta ned priset med 25k pga av detta, han svarade Ja. Men jag säger som du, troligen inte.. :D
 
B Byggarfarsan skrev:
Jag frågade faktiskt säljchefen om BM skulle sätta ned priset med 25k pga av detta, han svarade Ja. Men jag säger som du, troligen inte.. :D
Du får köpa den själv då så får du tillbaks pengarna ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vet inte om det är mig du tänker på.
Köpte en beggad Passat GTE som hade gått som företagsleasing i 2.5år och hade ~4000mil på mätaren.
Bilen var servad vid 3000mil samt de servade den när jag köpte den (samma firma som leasat ut den).
När bilen skulle in på service ett år senare hos en annan verkstad (vid ~6000mil) så meddelade de att det var sent att komma in nu, den har bara serviceintervall på 1500mil.
Manualen är generell för alla motortyper, så man ska kika på en inklistrad lapp och jämföra en viss kod mot den i manualen för att konstatera oljebytesintervallet.
Vad som gör mig ännu mer luttrad är att jag vid provkörning satt och diskuterade serviceintervall på bilen säljaren (som också körde en GTE) höll med om att man borde ju kunna köra ännu längre än 3000mil om man kör mestadels på el, och när jag efterfrågade uppgifter på vad servicen kostar så var det olika, utan bilen skulle säga ifrån.
Jag sp, tidigare körde en 15år åldre SAAB hade ingen anledning att tro att en hybrid skulle ha kortare serviceintervall än de 3000mil jag hade på den.

Jag har snackat med firman som sålde mig bilen, har fått ett muntligt att VW står för fiolerna ifall att en skada kan härledas till den felaktiga servicen, tyvärr har säljchefen inte återkommit om detaljerna, och har inte heller svarat på varken telefon eller mail.
Japp, det var dig jag tänkte på (y)

Trist historia. Med Jaguars retorik borde du få 25000 tillbaka.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P Pin skrev:
Japp, det var dig jag tänkte på (y)

Trist historia. Med Jaguars retorik borde du få 25000 tillbaka.
För 25kkr hade jag velat ha omleverans, men jag har gett upp, det är inte värt min energi.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Finns det indikation i instrumentpanelen tycker jag att man ska kunna lita på den.
Ja vad tusan, om den inte funkar som den skall så är det väl om inte annat ett ursprungligt fel som kan reklameras inom tre år (inklusive eventuella följdkostnader).

Det torde vara möjligt att läsa ut historiken, så det kanske finns hyfsat goda möjligheter att bevisa vad bilen själv tycker om serviceintervall och historik.

Det är inte så att bilen varit inne på verkstaden av någon annan anledning och man av misstag nollställt serviceintervallet?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
engs
Från det finstilta på ett leasingupplägg, är detta normalt?
Det borde innebära att om Riksbanken höjer räntan så kommer leasingkostnaden öka?

"Hyran är grundad på Uthyrarens kostnad för finansiering av fordonet. Uthyraren får därför med
omedelbar verkan höja hyran i den utsträckning som motiveras av att Uthyrarens kostnader för
finansiering av fordonet ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller andra
kostnadsökningar som Uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade."
 
engs engs skrev:
Från det finstilta på ett leasingupplägg, är detta normalt?
Det borde innebära att om Riksbanken höjer räntan så kommer leasingkostnaden öka?

"Hyran är grundad på Uthyrarens kostnad för finansiering av fordonet. Uthyraren får därför med
omedelbar verkan höja hyran i den utsträckning som motiveras av att Uthyrarens kostnader för
finansiering av fordonet ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller andra
kostnadsökningar som Uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade."
Inte nödvändigtvis iom att leasing baseras på Stibor 90 dagarsränta.
 
engs
Sir James Sir James skrev:
Inte nödvändigtvis iom att leasing baseras på Stibor 90 dagarsränta.
OK, hittar ingen referens alls till någon specifik ränta, borde inte det stå med vilken publik ränta de följer i kontraktet?
 
engs engs skrev:
OK, hittar ingen referens alls till någon specifik ränta, borde inte det stå med vilken publik ränta de följer i kontraktet?
Jo!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.