M Myckling skrev:
Det som händer är att kondensorn som ungefär ser ut, och sitter på samma ställe, som kylaren får stenskott varpå gasen läcker ut. Så tillverkningsfel? Nja, då gäller det om du får stenskott på vindrutan också.
Men vindrutan måste vara av glas och sitta där den sitter. Kondensirn kan sitta mer eller mindre skyddad bakom grillen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Firman som fixar plåtskador på min bil tar 3000kr för alla skador på en panel (inklusive uträtning och spackling). Sedan tillkommer 1500kr per ytterligare panel. Jag vet inte riktigt vad det är för verkstäder ni använder er av...

Detta är en auktoriserad verkstad som jag fått rekommenderad av mitt försäkringsbolag.

Tyvärr så har jag på min två år gamla bil nu fem uppslagsskador med påverkan på plåten och de sitter på fyra olika paneler. Jag väntar bara på att någon skall köra på mig också så att jag får en försäkringsskada som kan ta den initiala kostnaden på 3000kr. Självrisken ligger nämligen på 5000kr, per skada, om den skyldige inte hittas...

Frugans bil har dock fått en ny försäkringsskada som täcker fem olika paneler (kofångare, dörrar, skärmar), dessutom hade vi "turen" att det var på samma paneler som en tidigare ej fixad skada finns (sjukt lik den andra skadan dessutom, den ena misstänker vi kommer från en skottkärra då bilen stod parkerad nära en återvinningsanläggning då skadan uppkom, den andra kommer troligen från en släpvagn). Bara 5000kr på den bilen trots skador motsvarande 12000kr...

Vill ni slippa uppslagsskador så parkera inte där pensionärer parkerar. Även mina kommer från sådana parkeringar. De skador vi haft på våra bilar där olycksbilen identifierats har alla kommit från förare på 60+ också.

pacman42 pacman42 skrev:
Firman som fixar plåtskador på min bil tar 3000kr för alla skador på en panel (inklusive uträtning och spackling). Sedan tillkommer 1500kr per ytterligare panel. Jag vet inte riktigt vad det är för verkstäder ni använder er av...

Detta är en auktoriserad verkstad som jag fått rekommenderad av mitt försäkringsbolag.

Tyvärr så har jag på min två år gamla bil nu fem uppslagsskador med påverkan på plåten och de sitter på fyra olika paneler. Jag väntar bara på att någon skall köra på mig också så att jag får en försäkringsskada som kan ta den initiala kostnaden på 3000kr. Självrisken ligger nämligen på 5000kr, per skada, om den skyldige inte hittas...

Frugans bil har dock fått en ny försäkringsskada som täcker fem olika paneler (kofångare, dörrar, skärmar), dessutom hade vi "turen" att det var på samma paneler som en tidigare ej fixad skada finns (sjukt lik den andra skadan dessutom, den ena misstänker vi kommer från en skottkärra då bilen stod parkerad nära en återvinningsanläggning då skadan uppkom, den andra kommer troligen från en släpvagn). Bara 5000kr på den bilen trots skador motsvarande 12000kr...

Vill ni slippa uppslagsskador så parkera inte där pensionärer parkerar. Även mina kommer från sådana parkeringar. De skador vi haft på våra bilar där olycksbilen identifierats har alla kommit från förare på 60+ också.
Ja, det finns ju en anledning till varför självrisken är just 5000 om man vill ha billigare försäkring, då bolaget kan komma undan alla kostnader för dessa skador.

Kollade på två leasingföretag nyss och de hade ganska tydliga beskrivningar med exempel och bilder på vad som är normalt respektive onormalt slitage.
Att notera att däcken ska ha ett visst mönsterdjup vid retur. Måste alltså eventuellt bekosta nya däck till nästa ägare...
Försäkringen verkar också vara knepigt.

Konsumentverket har skrivit en rapport om privatleasing av bil där de beskriver alla om och men.

Kan tipsa om att hyrbilsflretag håller på med samma dumheter. Har drabbats av detta ett par gånger, men arbetsgivaren orkar inte bråka om det.

H hempularen skrev:
Fast det kan vara 3 självrisker, varje stenskott är en egen skada. Att lacka om en motorhuv kostar avsevärt mer än 4 000.

Fast när jag fick dörruppslag fixade via försäkring, så erbjöd Bilia att jag skulle betala en självrisk för ett uppslag, och sedan 600 kr per ytterligare uppslag. Det var då den extra kostnad som behövdes för att spackla de ytterligare skadorna, eller vad de gjorde.
Nja jag fick det priset (4-5 tkr) i Trollhättan av en aukt lackfirma när jag frågade för ett år sedan vad en omlack av en motorhuv skulle gå på.Men som sagts tidigare, det kan ju inte spela ngn roll om det är flera stenskott på huven.

• Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
Och jag har alltså fått priset 3000kr för den första panelen och sedan 1500kr per panel när jag lagat min bil.

Redigerat:
Lackfirman debitetade mitt försäkringsbolag 13000 för att lacka om bakskärmen som annan bilist repat sjukt dyrt.

Det är ju inte konstigt att vi har dyra försäkringskostnader om det skiljer uppåt 9 tkr mellan att få en motorhuv eller en skärm lackad via ett försäkringsbolag.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag har alltså fått priset 3000kr för den första panelen och sedan 1500kr per panel när jag lagat min bil.
När jag jobbade med biluthyrning hade vi ungefär som priserna hos den lokala verkstaden, det var sällan värt att betala en självrisk för småskador.

Har läst på andra forum att folk som leasar bilar, där Santander är finansiär, har stora problem vid återlämning.

Det är väl lite liknande vid inbyte av ägd bil.
De hittar skavanker och försöker dra av på inbytesvärdet.
Då har man i och för sig möjlighet att gå till en annan handlare. Och en ny värdering.

Angående leasing.
Det är väl som med allt annat, man läser inte de finstilta villkoren förrens man har problem.

När man skrivit på avtalet då har man godkänt de tokiga vilkoren.

Sedan är eventuella skador en bedömningssak.
Vad är normalt, vad är liten, vad är ytlig, det är bedömningssak.
Enklare är det med faktiska mått tex max 4mm. Det är faktiska mått.

Nä jag äger mina fordon. Tycker det är enklare. Men det är min åsikt. Andra tycker det är bättre med leasing. Så är det bara.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Fick nu äntligen bilder i retur... Detta är något på motorhuven som kostar 6000 kr att fixa tydligen:
Repa på bilens motorhuv markerad med grön cirkel och röd markering vid dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är något på bakskärm som kostar 4000 kr (som dessutom är ritat på vid dator (det röda):
Bild på en grå bilskärm med röda markeringar som indikerar skada eller defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som bevis på riktiga skador är det ju under all kritik och definitivt inte något jag lagt märke till (och jag titta genom allt NOGA innan jag lämnade in bilen).

C
H HSP skrev:
Då har man i och för sig möjlighet att gå till en annan handlare. Och en ny värdering.
Ja precis, då är det ju en helt annan sak.
Vid företagsleasing är det väl även normalt så att bilen går ut på auktion och det är det faktiska försäljningspriset som avgör och ställs mot det kalkylerade restvärdet, inte leasingsbolagets egen bedömning?

En annan lurig sak, är att konsumentlagen inte gäller på privatleasing...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.