13 467 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Lurad på försäljning av hus för ca 20 år sedan
Om jag minns rätt så preskriberas aldrig skulder i Sverige. Så går det att bevisa i domstol att skulden finns så kan mäklaren krävas på pengarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det finns en lag som antyder att ditt minne är aningen grumligt när det gäller denna fråga. 😉J Jonas Birgerson skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/preskriptionslag1981130_sfs-1981-130/
Hittas , minns mäklarfirman eller mäklarens namn, så skulle jag oxå kontakta Fastighetsmäklarinspektionen ( fmi.se ) och även mäklarsamfundet. Hörde en liknande story på 90 talet hemma, Båda mina föräldrar är mäklare. Då var köparen mäklarens barnbarn 😡 Skulle kavla upp ärmarna och köra ända in i kaklet. preskriberat eller inte. Har ni tur och mäklaren otur är han/hon aktiv ännu. Grymt att ställa upp. För 2-3 år sedan lurade en hög profilerad mäklare en säljare, köpte sig en bil för handpenningen. Vill du och får fram mer att ta på. Skicka pm så kan jag försöka rycka i trådar för rätt väg att gå. LYCKA TILL 👍L Leafbranch skrev:En familjemedlem sålde sitt hus någon gång under 2004–2005.
Mäklaren behöll en större del av pengarna, och säljaren fick enbart kontantinsatsen. Vid ett möte mellan mäklaren och köparen lyckades de övertala säljaren att affären skulle genomföras utan banklån och att betalningen skulle ske vid sidan om.
Tyvärr fick säljaren aldrig se röken av de pengarna, och mäklaren gick inte att få tag i.
Hen var ensamstående med barn och mådde mycket dåligt vid den tiden. Av olika anledningar gjordes aldrig någon polisanmälan, och närstående ville heller inte hjälpa till.
Under åren har hen nämnt att mäklaren lurade hennepå något sätt, men först nyligen har jag fått veta hela omfattningen av vad som skedde.
Finns det något sätt att se gratis detaljer och vad huset såldes för? Och går det att göra något åt detta idag, 20 år senare?
Tack på förhand!
Läs under "Vad händer om preskiberingstiden gått ut"
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Men detta att pengar har betalats bredvid. OM det går att bevisa, så blir lagfarten som utfärdades då ogiltig, och din släkting har rätt att "få tillbaka" sin fastighet, även om den senare sålts i flera led. De nuvarande ägarna kan i så fall få skadeståndf av staten som utfärdat en ogiltig lagfart.
Det finns ett äldre rättsfall (tror 80 talet). En person sålde en villa för typ 1,5 milj. Men begärde och fick 0,5 milj. under bordet. Så en försäljningssumma på 1 miljon stod i köpebrevet som var underlag för lagfarten.
Efter ca 5 år kom köparen och ställde krav på ca 300 000 för ett dolt fel.
Säljaren blev sur, och "påminde sig" att han hade fått 500 000 svart. Han lyckades bevisa att så var fallet och då få lagfarten ogiltigförklarad. Huset hade under tident i värde tilca 3 milj. Köparen fick "lämna tillbaka huset" och få tillbaka sin köpesumma på 1,5 milj. Men säljaren sålde åter huset till köparen, men nu för 1,5 mlj + 300 000 och med friskrivning från dolda fel. Så det verkar mest ha varit en markering om vad han tycket om det dolda felet. Och skattebrottet att få svarta pengar preskriberas efter 5 år.
Efter den domen har lagen skrivits om, så att det numera finns preskriptionstid för ogiltiga lagfarter (tror det är 25 år). Som det var tidigare så skulle man teoretiskt kunna tänka sig att jag på något sätt kunde bevisa att när min anfader på 1600 talet sålde halva Kungsholmen för 4 kor, så fick han aldrig mer än 3 kor, och kunna krävt tillbaka hela området.
Det finns ett äldre rättsfall (tror 80 talet). En person sålde en villa för typ 1,5 milj. Men begärde och fick 0,5 milj. under bordet. Så en försäljningssumma på 1 miljon stod i köpebrevet som var underlag för lagfarten.
Efter ca 5 år kom köparen och ställde krav på ca 300 000 för ett dolt fel.
Säljaren blev sur, och "påminde sig" att han hade fått 500 000 svart. Han lyckades bevisa att så var fallet och då få lagfarten ogiltigförklarad. Huset hade under tident i värde tilca 3 milj. Köparen fick "lämna tillbaka huset" och få tillbaka sin köpesumma på 1,5 milj. Men säljaren sålde åter huset till köparen, men nu för 1,5 mlj + 300 000 och med friskrivning från dolda fel. Så det verkar mest ha varit en markering om vad han tycket om det dolda felet. Och skattebrottet att få svarta pengar preskriberas efter 5 år.
Efter den domen har lagen skrivits om, så att det numera finns preskriptionstid för ogiltiga lagfarter (tror det är 25 år). Som det var tidigare så skulle man teoretiskt kunna tänka sig att jag på något sätt kunde bevisa att när min anfader på 1600 talet sålde halva Kungsholmen för 4 kor, så fick han aldrig mer än 3 kor, och kunna krävt tillbaka hela området.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag tror att det man behöver göra i ett fall som detta, är att börja med att samal in den ev. skriftliga information som finns. Allt! även sådant som kan verka irrelevant. Försök få släktingen att skriva ned allt som han/hon kommer ihåg, sammanställ det i någorlunda kronologisk ordning skriv in "tidsfönster" ett visst samtal med mäklaren ca 1 juni - 20 juni osv. men hitta inte på några tider eller "minnen" som inte är äkta. Datera sammanstälningen (nutid).
Skulle det bli ett rättsfall så kan även en lätt förvirrad sammanställning ha ett högre bevisvärde än något som "svamlas fram" under ett vittnesmål.
När informationen finns samlad, så får man se vad som kan vara möjligt att bevisa. Skulle det ex. visas sig att mäklaren arbetet för en stor kedja, så är det inte helt otänkbart att de ersätter förlusten trots presktription, OM det går att bevisa. Och det är till och med tänkbart att om de numera är medvetna om hur mäklaren höll på (kanske fått sparken och blivit avregistrerad för liknande bedrägerier) , så kanske de tror på det även utan helt vattentät bevisning. Önsketänkande, men kan vara värt att prova.
Men det låter som släktingen levde i en kaotisk period av sitt liv. Man behöver vara öppen för att han/hon kan ha fått saker om bakfoten, det kanske fanns skulder, krofogden kanske beslagtog beloppet osv.
Jag hade själv en släkting med "problem" som till slut efter 10 självmordsförsök dog av en naturlig hjärtinfarkt. Hon hade en bostadsrätt som jag under lång tid "räddade" genom att betala månadsavgiften när hon "misslyckades" med det, men det visste hon inte att jag gjorde. Till slut blev bostadsrätten förverkad och såldes på auktion, av andra skäl än dålig betalning. Så det fanns inga skulder mer än föreningens legala kostnader för förverkandet. Hon hävdade att hon aldrig fick några pengar från försäljningen, men efter hennes död kunde vi se på kontoutdrag att hon hade fått ut pengarna, men verkar inte riktigt ha begripit det. Av olika skäl så gick det inte att ha en personlig kontakt med henne, det var för farligt för mina barn (och för mig).
Skulle det bli ett rättsfall så kan även en lätt förvirrad sammanställning ha ett högre bevisvärde än något som "svamlas fram" under ett vittnesmål.
När informationen finns samlad, så får man se vad som kan vara möjligt att bevisa. Skulle det ex. visas sig att mäklaren arbetet för en stor kedja, så är det inte helt otänkbart att de ersätter förlusten trots presktription, OM det går att bevisa. Och det är till och med tänkbart att om de numera är medvetna om hur mäklaren höll på (kanske fått sparken och blivit avregistrerad för liknande bedrägerier) , så kanske de tror på det även utan helt vattentät bevisning. Önsketänkande, men kan vara värt att prova.
Men det låter som släktingen levde i en kaotisk period av sitt liv. Man behöver vara öppen för att han/hon kan ha fått saker om bakfoten, det kanske fanns skulder, krofogden kanske beslagtog beloppet osv.
Jag hade själv en släkting med "problem" som till slut efter 10 självmordsförsök dog av en naturlig hjärtinfarkt. Hon hade en bostadsrätt som jag under lång tid "räddade" genom att betala månadsavgiften när hon "misslyckades" med det, men det visste hon inte att jag gjorde. Till slut blev bostadsrätten förverkad och såldes på auktion, av andra skäl än dålig betalning. Så det fanns inga skulder mer än föreningens legala kostnader för förverkandet. Hon hävdade att hon aldrig fick några pengar från försäljningen, men efter hennes död kunde vi se på kontoutdrag att hon hade fått ut pengarna, men verkar inte riktigt ha begripit det. Av olika skäl så gick det inte att ha en personlig kontakt med henne, det var för farligt för mina barn (och för mig).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det här tycker jag är en viktig poäng. Släktingens ord är inte nödvändigtvis sant. För egen del tycker jag att det är ett gott skäl att låta det preskriberade vara.H hempularen skrev:
Det kanske finns en ”sanning” att uppdaga, men mest sannolikt går den inte att bevisa och även om den gör det är saken rättsligt överspelad.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det kan väl vara värt att lägga lite tid på att reda ut vad som skulle kunna vara bevisbart. Och utifrån det se om något kan göras. Att ogiltigförklara lagfarten skulle ju kunna vara ett sätt att komma förbi vanliga preskriptionstider.Nötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sjöutsikt - hur värderas det vid försäljning av hus
Köpa & Sälja hus -
Saknar kvitton vid husförsäljning.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Husägare riskerar hamna i kläm när solcellsförsäljningen rasar
Artikelkommentarer -
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Köpa & Sälja hus -
Trädgårdsdammspump - Husförsäljning