71 353 läst ·
325 svar
71k läst
325 svar
Lurad i bostadsaffär, lösning?
Jag tror att du har hamnat fel i tanken här för att du känner dig lurad av säljaren/mäklaren. De må vara skitstövlar men det gör inte att föreningen ska bryta mot lagen och obstruera. Föreningen verkar inte alls ha gjort rätt som inte har fört in det nya tredje rummet i lägenhetsförteckningen. Det som styrelsen nu ska ägna sitt fokus åt är naturligtvis att hjälpa dig att få en fungerande ventilation i rummet. Det är t o m ett lagkrav som ligger på dem efter nedslaget i OVKn.M Milliemay skrev:
En lägenhetsinnehavare kan inte få en anmärkning i en OVK. Det är föreningen som får detta. Ansvaret att lösa problemet ligger också på föreningen, i praktiken på styrelsen. Och det ska ske skyndsamt. Detta är inte läget att skapa stora teoretiska problemkomplex som inte kan lösas, istället är det tid för förhandling, överenskommelse och lösning av problemet.M Milliemay skrev:
Tydligen finns det fler krav men jag hittar inte vilka. För att sätta in ventilation behövs bygglov säger ordförande. Jag har ännu inte tillträtt lägenheten. Mäklaren sade under kontraktskrivning att jag har rätt att sälja lägenheten som tre rum, det låter inte så med den informationen jag har fått fram om ventilationen. Försöker reda ut allt detta samtidigt som jag måste få iordning min lägenhet och sälja den.Claes Sörmland skrev:
Finns det något annat tekniskt problem med det nya tredje rummet förutom att det saknar acceptabel ventilation? Är det tillräckligt stort och har det dagsljus?
Det finns inget bygglovskrav för att avdela ett rum i två så det krävs ingen ansökan till myndighet för att skapa nya rum. Inte heller krävs bygganmälan. Det är något som kan ordnas utan myndighets inblandning.
Mardröms situation
Tror inte ens det behövs en bygganmälan för att koppla på ett rum på befintligt tilluftsrör.M Milliemay skrev:Tydligen finns det fler krav men jag hittar inte vilka. För att sätta in ventilation behövs bygglov säger ordförande. Jag har ännu inte tillträtt lägenheten. Mäklaren sade under kontraktskrivning att jag har rätt att sälja lägenheten som tre rum, det låter inte så med den informationen jag har fått fram om ventilationen. Försöker reda ut allt detta samtidigt som jag måste få iordning min lägenhet och sälja den.
Mardröms situation![]()
Då är ordföranden felunderrättad. Det krävs inte bygglov för att ändra på ventilationen men det kan kräva bygganmälan. Ofta krävs inte ens det, det beror lite på hur kommunen tolkar ändringen - om den ses som väsentlig eller inte. Troligen inte med tanke på att luftflödet från och till lägenheten inte ska ändras.M Milliemay skrev:Tydligen finns det fler krav men jag hittar inte vilka. För att sätta in ventilation behövs bygglov säger ordförande. Jag har ännu inte tillträtt lägenheten. Mäklaren sade under kontraktskrivning att jag har rätt att sälja lägenheten som tre rum, det låter inte så med den informationen jag har fått fram om ventilationen. Försöker reda ut allt detta samtidigt som jag måste få iordning min lägenhet och sälja den.
Mardröms situation![]()
Enklast är att ta in en ventilationsfirma som får dra tilluftstrumma till rummet genom att dela flödet från det ursprungliga rummet, det är ett plåtrör det handlar om. Och mäta in luftflödet så att de två rummen får halva luftflödet var. Sen är det avklarat. OVK sker sen vid nästa ordinarie tillfälle.
Lägenheten har fått en anmärkning. Föreningens OVK är godkänd eftersom det räckte med 90% av alla lägenheter blir godkända. Det är lägenhetsinnehavaren som ska bekosta ventilationen. Anmärkningen kommer antagligen ligga kvar när säljaren flyttar ut.Claes Sörmland skrev:
En lägenhetsinnehavare kan inte få en anmärkning i en OVK. Det är föreningen som får detta. Ansvaret att lösa problemet ligger också på föreningen, i praktiken på styrelsen. Och det ska ske skyndsamt. Detta är inte läget att skapa stora teoretiska problemkomplex som inte kan lösas, istället är det tid för förhandling, överenskommelse och lösning av problemet.
Det är tilluft som ska in i sovrummet. Jag har inte tillgång till lägenheten. Marknadsföringen är inte korrekt och upplysningsplikten har inte följts. Jag har inte fått vad jag har betalat för!Claes Sörmland skrev:
Då är ordföranden felunderrättad. Det krävs inte bygglov för att ändra på ventilationen men det kan kräva bygganmälan. Ofta krävs inte ens det, det beror lite på hur kommunen tolkar ändringen - om den ses som väsentlig eller inte. Troligen inte med tanke på att luftflödet från och till lägenheten inte ska ändras.
Enklast är att ta in en ventilationsfirma som får dra tilluftstrumma till rummet genom att dela flödet från det ursprungliga rummet, det är ett plåtrör det handlar om. Och mäta in luftflödet så att de två rummen får halva luftflödet var. Sen är det avklarat. OVK sker sen vid nästa ordinarie tillfälle.
Som sagt, det finns inget som heter "godkänd OVK" i lagen. Det är ett missförstånd som är rätt utbrett och t o m många kommuner har hamnat fel här. Det är föreningen som genomför OVK och ansvarar för att åtgärda problemen. I ett andra steg kan naturligtvis föreningen ställa krav på bostadsrättshavare som har orsakat problem att åtgärda dem. Men det fråntar inte föreningen ansvaret.M Milliemay skrev:
Anmärkningen i OVK-protokollet ligger kvar för evigt, man ändrar inte i ett protokoll från en genomförd OVK. Men förhoppningvis har ni löst detta snart och då dyker samma nedslag inte upp när nästa OVK genomförs.
Ja, visst men eftersom jag sett lägenheten och att allt såg bra ut plus att det fanns en annan budgivare så var det en risk. Jag räknade inte med att det fanns information man undanhöll. Jag frågade om jag fick sälja lägenheten som 3 rum och fick ja, vilket inte verkar stämma...M Mortsken skrev:
Oj, kan det vara så?! OVKn för föreningen står som godkänd. Jag har tolkat det som att eftersom ventilation inte finns plus fler saker tydligen som jag inte får fram för att få registrera den som tre rum så måste den stå som två rum. Har pratat med Boverket och Lantmäteriet men ingen vet. Lantmäteriet ändrar till det föreningen ber dem, så det står samma där som i lägenhetsförteckningen.Claes Sörmland skrev:
Jag tror att du har hamnat fel i tanken här för att du känner dig lurad av säljaren/mäklaren. De må vara skitstövlar men det gör inte att föreningen ska bryta mot lagen och obstruera. Föreningen verkar inte alls ha gjort rätt som inte har fört in det nya tredje rummet i lägenhetsförteckningen. Det som styrelsen nu ska ägna sitt fokus åt är naturligtvis att hjälpa dig att få en fungerande ventilation i rummet. Det är t o m ett lagkrav som ligger på dem efter nedslaget i OVKn.
Den som kan det här med luftflöden i ventilationssystem på detta forum är @BirgitS .Har under åren gett mycket bra input i många trådar om dylika problem.
Sen kan du ställa krav på säljaren att betala någon del av denna kostnad. Men det är alltid en uppförsbacke att få pengar där.
Å andra sidan verkar du ju inte ha tillträtt och betalat för bostadsrätten ännu. Kanske dags att spela hard ball och meddela mäklaren att säljaren inte uppfyller sin del av avtalet om inte ventilationen av rummet är löst senast vid tillträdet. Annars vill du ha 300000 kr i nedsatt pris. Borde täcka en venttrumma med råge tänker jag.
Det troliga utfallet i detta scenario är att du i praktiken får stå för kostnaden för ändring av ventilationssystemet. D v s att du ansöker om tillstånd hos styrelsen att få dela på tilluftstrumman som gick till rummet som nu är delat i två.M Milliemay skrev:
Sen kan du ställa krav på säljaren att betala någon del av denna kostnad. Men det är alltid en uppförsbacke att få pengar där.
Å andra sidan verkar du ju inte ha tillträtt och betalat för bostadsrätten ännu. Kanske dags att spela hard ball och meddela mäklaren att säljaren inte uppfyller sin del av avtalet om inte ventilationen av rummet är löst senast vid tillträdet. Annars vill du ha 300000 kr i nedsatt pris. Borde täcka en venttrumma med råge tänker jag.