Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa till med tips om vad man kan göra. I maj 2023 anställde vi ett byggföretag för att göra dräneringen runt vårt hus med isolering och sedan bygga ut altanen. Jag ska försöka hålla historien kort. Företaget är ett AB och vi hade ett kontrakt. Dräneringen började snabbt. De rev ner den gamla altanen och 2 killar och en grävare tillbringade en vecka med att gräva runt huset. Allt verkade ok och några veckor senare när de var klara tog entreprenören in ett annat företag för att göra altan. När de startade bad entreprenören om 50 % av pengarna. Det verkade inte vara något problem då dräneringen var klar. Så vi betalade. Sedan när Altan gjordes märkte vi problem och började få problem med arbetarna. Det var olika killar varje dag. De kunde inte komma överens, de bråkade och arbetet var slarvigt. Hälften av killarna som kom var från arbetsförmedlingen. Efter mycket stress och bråk fick vi nästan klart det. Men precis innan vi gick med på ett färdigställande (även om det fortfarande finns massor av problem med altanen - ostödd / sjunkande / inte rak / inte plant etc), började vi städa upp och märkte att det inte fanns några spillbitar från dräneringsröret i trädgården som allt annat annan. Det var då det gick fruktansvärt fel. Vi frågade företagaren om de lagt dränwrinfsrörnin i marken. Han försäkrade oss att de hade. Vi satte en kamera ner brunnen i röret och kunde inte se några hål. Sedan grävde vi ner oss 3 m för att konstatera att rören inte hade några hål. Efter att ha satt press på entreprenören gick han med på att komma tillbaka och göra om jobbet. Företaget som gjorde Altan hade redan slutat så de skickade några oberoende arbetare för att skära av halva Altan och flytta den. Sen i regnet kom de med en 5 tons grävare och började gräva igen och förstörde infarten, trädgården etc. När de grävde för andra gången slog de i jordkabeln till huset, fibern två gånger, drog nästan bort balkongen från huset. fasad, krossade det inkommande vattenröret och slog sönder avloppet. Allt detta behövde fixas av kommunen eller oss. När de äntligen var klara gick de och satte tillbaka altanen, men inte ordentligt så det är fortfarande en enda röra och behöver repareras. Sen fick vi regn. Massor av det. Och källaren svämmade över. Igen och igen. Det ser ut som att rören för andra gången inte lagts ner tillräckligt lågt och eftersom de har grävt bort all lera fungerar huset som en stenkista och vatten tränger sig upp genom källaren. Vi har nu förstörda väggar, golv, svartmögel och nu kommer även radon upp. Företagaren har ett AB (vårt kontrakt) men de flesta av hans tillgångar verkar finnas i hans Enskild Firma. Så om vi stämmer honom, hur mycket skulle vi få innan han gick i konkurs? Han har också 2 andra domar pågående mot honom. Hans försäkring har sagt att de ska betala för insidan av källarskadorna (eftersom det är skador orsakade av jobbet) men inte dräneringen eftersom det är inkompetens. Men vi har potentiellt allvarliga problem från det konstanta vattnet.

Företaget är HK Schakt AB i Älvängen och altanen var Lindesbygg AB i Uddevalla.

Vad tycker ni?.😕

• Ledsen
  • Wow
vintersolen och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Hur vet du att radon nu kommer upp och vad var det som gjorde att det började komma upp?

Har du bilder på något de har gjort så förstår man mer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur vet du att radon nu kommer upp och vad var det som gjorde att det började komma upp?

Har du bilder på något de har gjort så förstår man mer.
Jag har en Airthings mätare i källaren.

• Skärmbild av Airthings mätare som visar radonmätning i källaren. Mätningen visar ett medelvärde på 88,3 Bq/m³ för perioden jan 22 - jul 23.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Airthings-app som visar radonmätningar i källare över 30 dagar med ett genomsnitt på 236,0 Bq/m³.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
trenchcoat
  • Laddar…
Farstatjej90
Sorry men du får anstränga dig mer om du vill ha hjälp. Det är för lite information i ditt inlägg. Vad är sambandet mellan radon och byggfirman? Var mäter du?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sorry men du får anstränga dig mer om du vill ha hjälp. Det är för lite information i ditt inlägg. Vad är sambandet mellan radon och byggfirman? Var mäter du?
Det var ganska mycket information i mitt inlägg? Radon kommer pga flöde i källaren och vatten att nu sitter under betongplattan. Vi hade inga problem innan pga en gammal 70 talet dränering system. Hur mycket mer information behöver ni? Dem gjorde jobbet fel 2 gånger, skadade en stor del av huset, dräneringen funkar inte alls, källaren svämmar nu över, altanen är skadad och byggfirman kan och vill inte fixa den. Jag betalde 50%. Vi har kontrakt. Trygg Hansa vill bara betala för källaren skador inomhus men bara en gång. Skulle jag ta in en jurist?

• Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
J Jimmy Jumper skrev:
Det var ganska mycket information i mitt inlägg? Radon kommer pga flöde i källaren och vatten att nu sitter under betongplattan. Vi hade inga problem innan pga en gammal 70 talet dränering system. Hur mycket mer information behöver ni? Dem gjorde jobbet fel 2 gånger, skadade en stor del av huset, dräneringen funkar inte alls, källaren svämmar nu över, altanen är skadad och byggfirman kan och vill inte fixa den. Jag betalde 50%. Vi har kontrakt. Trygg Hansa vill bara betala för källaren skador inomhus men bara en gång. Skulle jag ta in en jurist?
Svar JA! Det låter som att en jurist bör se över detta. Hoppas ni har en hemförsäkring.

Vad säger ditt försäkringsbolag? Finns det möjlighet att få hjälp via dem med en stämningsansökan?

J Jimmy Jumper skrev:
Jag hade kontaktat en jurist om jag vore dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.