O Ovation skrev:
Visst vet du vad som hände med diverse byggmaterial när covid och ukrainakriget uppstod?
Byggmaterial ökade med 100% på några månader.
Det är inte bara potatis och frukt som blivit inflationerat. Inflationen skog extremt hårt mot bygg och metall varor under ett par år, och inte sjunker priserna ännu
Då jag satt på en inköpsroll vet jag precis vad som hände med materialpriserna. Nu utgörs dock ett bygge av väldigt mycket mer än material och allt material gick inte upp lika mycket. Problemet var att man i varje led la på lite extra. Detta är ju en del av problemet, dock så utgör material inte hela byggkostnaderna utan det är ganska mycket annat också. I alla situationer av kraftiga prisstegringar kommer folk passa på att skära imellan då det blir svårare att jämföra priser.
 
O oliven1 skrev:
för det första så finns det inget som säger att det är AB04, det är inte standard i branschen det är en av standarderna.

för det andra säger inte AB04 eller ABT06 att beställaren har rätt att ta del av entreprenörens dagbok.
Man kan nog säga att det är en normal standard när det inte är totalentreprenad.
Du får gärna berätta om en annan vanligare standard?

Och jo det kan man nog säga att det gör, för även om det inte står så är det underförstått att syftet med att föra dagbok är att man skall kunna gå tillbaka och se / lära. Finns en del prejudicerande rättsfall men vi kan nog släppa det.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Hej,

Jag har tagit över ett café och ska renovera lite inför ny-öppning. Jag har låtit en plattsättare kakla över det förra kaklet, 32m2, med fint resultat. Jag fick dock en smärre hjärninfarkt när jag fick timmarna för jobbet, 160h!!! Det är såklart många vinklar men vad tusan. Nu känner jag mig riksblåst... Nu behöver jag hjälp av er att göra en grov bedömning hur länge ni tror att det kan ta att kakla dessa väggar?

Tack vänner!
HAHA alltså varje dag i en månad för det där? MAX 2v inte en dag mer.
 
@joba91 Hur är det med övriga kostnader som tex. transporter? Är de saltade också?
Kan vi få se fakturan? Kanske kan censurera känsliga uppgifter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Jag blir nyfiken. En golvyta på 4kvm borde ju ge 8 löpmeter vägg x 2,5 vägghöjd cirka 20cm väggyta. Det måste vara en del Knox i det badrummet antar jag?
Ja, vatten in ger en halvvägg mitt i sedan hylla och vägghängd WC - där man tydligen kaklar bakom och på…det landade på ca 27kvm plus 10% spill så 30kvm kakel.
 
O
a men du vet ju inte om det är ABT.

nä det står ingenstans i AB/ABT att beställaren har rätt att ta del av dagboken.
Detta enda som står är att entreprenören ska föra dagbok över väsentliga händelser under entreprenaden.

framgår inte någonstans i AB att man ska delge beställaren dagboken och man måste inte göra.
Finns inga rättsfall som säger att man ska göra det.
 
O oliven1 skrev:
a men du vet ju inte om det är ABT.

nä det står ingenstans i AB/ABT att beställaren har rätt att ta del av dagboken.
Detta enda som står är att entreprenören ska föra dagbok över väsentliga händelser under entreprenaden.

framgår inte någonstans i AB att man ska delge beställaren dagboken och man måste inte göra.
Finns inga rättsfall som säger att man ska göra det.
AB/ABT är väl inte kända för att vara solklara i all text, eftersom du ändå verkar vara en expert på området kanske du kan förklara syftet med att du är tvingad att skriva en dagbok enligt AB04 som inte skall visas upp för någon.

Dagboksanteckningarna nyttjas ju normalt vid tvister eller avvikelser, jag som beställare har rätt att begära ut dagboksanteckningar för dessa. Är man inte villig att dela med sig av den så får man svårt som entreprenör att få ersättning utan den kommer mest troligtvis strykas.

Vet att både Veidekke, Skanska och NCC begärt fullständiga dagböcker när jag jobbade på entreprenadsidan. Vill dock minnas att detta var upptaget i AF-delen vilket nog är den vanligaste vägen.

Saknas avtal så är dagboksanteckningar än viktigare för det är ju det enda dokument man som entreprenör har att visa upp vid en eventuell tvist. Visst kan man vägra man då ska man nog inte heller räkna med att få sin faktura betald…
 
O oliven1 skrev:
a men du vet ju inte om det är ABT.

nä det står ingenstans i AB/ABT att beställaren har rätt att ta del av dagboken.
Detta enda som står är att entreprenören ska föra dagbok över väsentliga händelser under entreprenaden.

framgår inte någonstans i AB att man ska delge beställaren dagboken och man måste inte göra.
Finns inga rättsfall som säger att man ska göra det.
Haha, sök hjälp och få en diagnos för autism tidigare kallad asperger…
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
@joba91 En fråga till :) Det verkar som om många av bilderna är tagna under arbetets gång. Tog du dem för att du började misstänka att det gick långsamt? Tror du att de myglar med hur många timmar de faktiskt varit på plats eller med att de jobbat väldigt långsamt under dessa timmar?
Är orolig för dels mygel med timmar (tidiga morgnar samt sena kvällar) samt långsamt arbete
trenchcoat trenchcoat skrev:
D
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
@joba91 Hur är det med övriga kostnader som tex. transporter? Är de saltade också?
Kan vi få se fakturan? Kanske kan censurera känsliga uppgifter.
Har inte fått fakturan än, bara timmarna. Är bortrest nu men ska ha ett möte med chefen på måndag
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
O
Du svarar ju själv på din egen fråga.

Finns inget krav på att delge beställaren sin dagbok men det är ett kraftfullt verktyg som ofta används för att stödja ätor, fakturering etc.

Att du behövt redovisa det beror ju inte på av avtalen utan att ni avtalat om det separat i af-delen. Men det är ju något helt annat.
Kan du ju avtala om vad du vill.
L Liljeros skrev:
AB/ABT är väl inte kända för att vara solklara i all text, eftersom du ändå verkar vara en expert på området kanske du kan förklara syftet med att du är tvingad att skriva en dagbok enligt AB04 som inte skall visas upp för någon.

Dagboksanteckningarna nyttjas ju normalt vid tvister eller avvikelser, jag som beställare har rätt att begära ut dagboksanteckningar för dessa. Är man inte villig att dela med sig av den så får man svårt som entreprenör att få ersättning utan den kommer mest troligtvis strykas.

Vet att både Veidekke, Skanska och NCC begärt fullständiga dagböcker när jag jobbade på entreprenadsidan. Vill dock minnas att detta var upptaget i AF-delen vilket nog är den vanligaste vägen.

Saknas avtal så är dagboksanteckningar än viktigare för det är ju det enda dokument man som entreprenör har att visa upp vid en eventuell tvist. Visst kan man vägra man då ska man nog inte heller räkna med att få sin faktura betald…
 
O oliven1 skrev:
Du svarar ju själv på din egen fråga.

Finns inget krav på att delge beställaren sin dagbok men det är ett kraftfullt verktyg som ofta används för att stödja ätor, fakturering etc.

Att du behövt redovisa det beror ju inte på av avtalen utan att ni avtalat om det separat i af-delen. Men det är ju något helt annat.
Kan du ju avtala om vad du vill.
Dagboken räcker inte vid ÄTOr även om de är signerade av kunden. Det måste dokumenteras på annat sätt. Även det finns det prejudicerande rättsfall för.
 
TRJBerg
Ok, hur lång tid ska det ta att sätta en kvadratmeter plattor som i TS fall?
 
Tyvärr är lagen nog lite trubbig. För att det skall dömmas som "skäligt" så räcker det tex inte att någon annan ger dig en offert på att denne hade kunnat göra samma för 100timmar isf 160timmar. Det skall vara helt p åtok orimligt, som tex ett arbete som tar 30min som du betalar 200tim för.

Så är det tyvärr. Jag lärde mig tidigt att alltid be om offerter. Även om man sedan kan landa i att köra på löpande räkning bör man be om en uppskattning och då mer detaljerad och i skrift. Det var kanske en lärdom, se det som läropengar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, hur lång tid ska det ta att sätta en kvadratmeter plattor som i TS fall?
I mitt badrum kommer 27kvm ta ca 1 - 1,5 vecka. Vet ej hur många gubbar eftersom jag begärt fastpris. Jag skulle gissa de har en plattis. Men hela badrummet (4-5 veckor) kostar mig 140,000kr i arbete och grundmaterilal så om TS betalar 750kr tim i 160tim var löpande räkning en ganska dålig ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.