Vi håller på och ska bygga nya innerväggar i vårt gamla bålehus. Planen är att sätta råspont på reglarna och därefter någonting på råsponten som underlag till tapet. Allra helst skulle jag vilja limma lumppapp direkt på råsponten och sedan tapetsera på lumppappen. Funkar detta? Kommer tapeten spricka, kommer det bli väldigt randigt? Är det någon som gjort detta?

Vi vill inte ha osb, spånskivor eller gips på väggarna av dels estetiska men också ekologiska och hälsomässiga skäl.

• Gilla
REFG63
  • Laddar…
Hur menar du med att du inte vill ha gips på väggarna av estetiska skäl. Vill du inte ha släta väggar eller är det något annat? För själva gipsskivan kommer du ju aldrig att se när foder och lister är uppsatta. Ett alternativ om du vill tänka lite på byggnadsvård och äldre materialval så är ju masonit eller tretex lämpliga skivor att sätta upp på väggarna. Bägge går bra att tapetera på även om de inte är fullt så smidiga och effektiva som gipsskivor är.

Att bara limma lumppapp på spånten tror jag är en mycket dålig ide. Du har ju ändå hyfsat stora springor mellan råspontsbrädorna som pappen inte klarar av att bära över, dessutom bör råsponten vara åtminstone lite bukiga så resultatet kommer bli väldigt vågigt. Vill du inte använda något skivmaterial alls så tror jag att det bästa är att måla direkt på råsponten och vara nöjd med det.

• Gilla
Rävarna och 1 till
  • Laddar…
Gips vill jag inte ha pga att det blir lite för slätt, plus att jag gärna slipper spackla skarvar.
Osb och liknande vill jag helst inte ha då de kan innehålla lim med ämnen som jag gärna undviker om det är möjligt.
Om man tapetserar på masonit, hur funkar set med spiken som jag antar att man sätter upp masoniten med? Behöver man spackla? Är det risk att tapeten spricker?

Jag bedömer att det du vill är dömt att misslyckas. Antingen väljer du tapeter och då gipsar du utanpå råsponten. Därefter spacklar du och sen tapet.

Att tapetsera på masonit känns inte som nåt vidare alternativ. Stor risk att det spricker och skarvarna kommer ju synas igenom.

Vårt hus är från -62 och det har masonit eller treetex spikat ovanpå råspont. Bägge dessa är naturligtvis spacklade i alla spikningar samt att skarvarna är spacklade med pappremsor. Jag har snart renoverat hela huset och till en början spacklade jag och gjorde ordning på treetexen. Det var dock så mycket jobb med det och resultatet blev ändå inte bra så nu sliter jag ner allt och smäller upp gips istället. Mycket snabbare och enklare att få det bra.

Du ska inte vara orolig för att spackla gipsskarvar. De första orsakar kanske lite gnäll och irritation men man lär sig fort att få till ett bra resultat och då är det betydligt snabbara och enklare att få det bra jämfört med att försöka rädda gamla treetex-skivor som saknar försänkningar för remsor och liknande.

Det du söker är pappspänning. En traditionell metod att få släta väggar och alldeles utmärkt på just råspont. Att limma direkt på fungerar inte då skarvarna kommer synas, därför pappspänner man. Jag har gjort det i flera rum och det är både snabbare och billigare än att gipsa. Man slipper både slipa och spackla.

Om du vill veta hur man gör har jag skrivit om det på min blogg Södergården som du ser adressen till nedan. Sök på pappspänning så hittar du allt du behöver veta!

• Gilla
Littlelarry och 2 till
  • Laddar…
Sophie skrev:
Det du söker är pappspänning. En traditionell metod att få släta väggar och alldeles utmärkt på just råspont. Att limma direkt på fungerar inte då skarvarna kommer synas, därför pappspänner man. Jag har gjort det i flera rum och det är både snabbare och billigare än att gipsa. Man slipper både slipa och spackla.

Om du vill veta hur man gör har jag skrivit om det på min blogg Södergården som du ser adressen till nedan. Sök på pappspänning så hittar du allt du behöver veta!
Det där fungerar naturligtvis. Men det måste vara fruktansvärt ömtåligt?

Ett annat alt är att sätta upp masonit men att inte spackla skarvarna, utan istället sätta täcklister, med fördel breda och snyggt profilerade om det passar ihop med lister och hus i övrigt.

Får kanske bli ett försök med pappspänning. Känns lite svårt och jobbigt men är kanske lätt när man väl sätter igång :-)
Det lockar mer än att försöka med masonit...

Pappspänning är mycket lättare än man tror och det finns som sagt tydliga beskrivningar i mina inlägg. Både var man handlar billigast, vad man behöver och hur man gör.

Det är definitivt inget man behöver vara orolig för att testa.

Det är inte ömtåligt, snarare tvärtom, såvida man inte trycker knivar och saxar genom pappen. Jag skulle säga att gips och tretex är mer ömtåligt eftersom det blir märken i det om man trycker för hårt med något eller slår något i väggen. Pappen bara fjädrar tills den når råsponten några millimeter bak och sedan händer inget mer. Man kör definitivt inte igenom några fingrar eller liknande.

Det går limma lumppapp på en brädvägg (panel, råspont etc) men underliggande brädor syns tydligt. En fråga om tycke och smak i det fallet. Men rent funktionellt är det inga problem. Har gjort detta åt kund i en restaurang. Pappspänning är också ett alternativ, jag anser dock att det kräver en mer handlag än vad lumppapp gör. Har ni satt tak- foder- och sockellist än? Spännpappen ska ju spikas bakom dessa.

_bystrom_ skrev:
Det går limma lumppapp på en brädvägg (panel, råspont etc) men underliggande brädor syns tydligt. En fråga om tycke och smak i det fallet. Men rent funktionellt är det inga problem. Har gjort detta åt kund i en restaurang. Pappspänning är också ett alternativ, jag anser dock att det kräver en mer handlag än vad lumppapp gör. Har ni satt tak- foder- och sockellist än? Spännpappen ska ju spikas bakom dessa.
Nej, väggarna är än så länge bara reglade... men jag skippar nog lumppapp direkt på råsponten, får bli någon annan form av underlag mellan råspont och tapet.

Sophie skrev:
Pappspänning är mycket lättare än man tror och det finns som sagt tydliga beskrivningar i mina inlägg. Både var man handlar billigast, vad man behöver och hur man gör.

Det är definitivt inget man behöver vara orolig för att testa.
Jag läste din blogg och det verkar ju inte så svårt. Bra information. :thumbup: Riktigt lockande faktiskt. Blev sugen på att pröva. Undrar om det är ett vettigt alternativ till att täcka 80-tals knottertapeter?

Ja jag skulle säga att det är det ultimata sättet att täcka just sådana. Vi gjorde så i vårt vardagsrum och det blev riktigt bra. Pappen man använder är relativt tjock och sådana mindre ojämnheter döljer den helt. Våga testa, det är mycket enklare än många tror.

• Gilla
A.rehn
  • Laddar…
Sophie Sophie skrev:
Ja jag skulle säga att det är det ultimata sättet att täcka just sådana. Vi gjorde så i vårt vardagsrum och det blev riktigt bra. Pappen man använder är relativt tjock och sådana mindre ojämnheter döljer den helt. Våga testa, det är mycket enklare än många tror.
Kapar tråden! Tack för bra beskrivningar, kort fråga tror du det hade blivit bra att måla på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.