M Maledictus skrev:
Har du rensat avloppet ordentligt? Alltså plockat isär vattenlås och allt under handfatet? I vårt "nya" hus luktade det avlopp i ena badrummet. Plockade då isär vattenlåset och rengjorde det ordentligt, efter det har det inte luktat.

Börja med det först innan du börjar leta efter luftningen och annat.
Jag vet inte om vi plockat isär allt under handfatet men vi tog loss och rengjorde den lilla behållaren under handfatet(vattenlåset?) iaf men det hjälpte inte.

Vi kanske behöver ta loss precis allt och rengöra helt enkelt.

Gör det. Oftast är det inte så svårt och det kan kanske hjälpa er. Jag läste någonstans när jag höll på att googla kring problemet att det kan bero på att det sitter skit i översvämningskyddet. Så det kan ju vara värt att kolla annars.

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Problemet som uppstår om inte luftningen i topp fungerar är att det blir ett kraftig undertryck när vattnet tar sig neråt i stammen och då drar ur vattenlåsen. Så här ser en luftningsventil ut:

• Vit luftningsventil för avlopp med svart gängad bas, designad för att förhindra undertryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Är det en behållare under handfatet har den nog vanligt vattenlås dvs inte en flärplösning.

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
"Bakom toalettstolen tycker jag det ser ut som att en bit silikon eller tätningsmaterial fallit bort(svårt att se för trångt) men tror du det skulle kunna var att det inte är tätt där som orsakar lukten?

Trots att lukten påverkas även när man använder klorin i handfatet?"[/QUOTE]

Tror du är på rätt spår här. brukar lukta ibland (t.e.x. vid viss vind eller lufttryck) när det inte är tätt vid toastosen. Om tvättstället sitter före toan på ledningen kan det nog tillfälligt göra en del betr lukten när du behandlar med Klorin.
Pröva att täta med sanitetskitt ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/sanitetskitt-unigum-0-5/ innan du försöker med något mera avancerat.

Redigerat:
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Kolla också att handfatets vattenlås är helt så att inte vattnet där rinner bort, samt att det är rätt monterat så att det inkommande röret verkligen når ner under vattenytan.

Finns det golvbrunn, men ingen dusch/badkar eller dusch som inte används? Då måste du hälla vatten i golvbrunnen då och då eftersom vattnet i vattenlåset torkar bort om inte annat.

Det finns speciella insatser till golvbrunnar som inte normalt vattenfylls som löser detta problem.

Pedagogiska bilder på hur vattenlås fungerar finns på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenlås
Det finns en massa olika sätt att åstadkomma samma funktion, men principen är alltid samma.

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Jag har haft samma problem i två olika hus.

I första fallet var det WC stosen( dvs packningen mellan avloppsröret och toslettten) som satt snett, löstes genom att lyfta av toastol en och byta stos.

Och i det andra fallet läckte det luft i anslutning mellan tvättställets vita rör och det som kom upp ur golvet.

Ett par bilder hjälper om du vill ha tips

• Gilla
Mazen och 2 till
  • Laddar…
Efter några års användning samlas en massa gäggel (ffa hår+tvål) i rören under handfatet. Till slut hänger en gägglig slamsa i röret och den funkar som en hävert som med kapillärkrafter suger ut vattnet ur vattenlåset.
Börja med att plocka isär rören från handfatet till golvet och gör rent. Det är lätt gjort.

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Jag har skummat igenom några svar bara men jag säger som många andra gjort, hur ser vattenlåsen ut? Och efter detta då avluftningen. Skit i rören har inte jag personligen varit med om men att ta isär och rensa skadar aldrig för att låta vattnet rinna undan enkelt och snabbt.

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Stort tack till alla som tipsat!

Jag ska så snart som möjligt börja med att ta isär delarna under handfatet och rengöra och sen ta det där ifrån. Också kolla om man kan täta bakom toalettstolen igen där det ser ut som att tätningsmaterialet lossat.

Som andra säger gör rent avloppsröret inkl vattenlåset. Kolla att det blir tätt och att alla oringar m.m finns är hela.
Sen kan det vara tvålrester m.m som luktar i överfyllnadsskyddet (bräddavloppet). Alltså den öppningen i överkant av handfatet som går innuti handfatet ned till avloppet.
Prova att tejpa för bräddavloppet ordentligt, men lukten kan ju även leta sig ut i botten av handfatet så om det fortfarande luktar täta då i botten av handfatet.
Försvinner inte lukten nu så kanske du skall kolla andra saker som luftning, toalett osv.

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
B
Kolla packningen mellan wc och avloppsrör. Hos oss var det så, vi bytte wc och då upptäcktes det att de använt fogmassa som torkat istället för korrekt gummipackning...

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Tror det avhandlats förr här på byggahus att det inte är helt ovanlig lösning att det ser ut att vara fel bakom toalettstosen och att det kan bli så när det är väldigt trångt bakom. För lite plats helt enkelt. Skulle det läcka luft där borde man känna lukt där också. En villaspolning är inte fel när man flyttar in så man rensar alla rören samtidigt. Kostar runt 1500 kr efter rotavdrag. I detta fall kan man nog mest misstänka att det inte är tätt vid tvättställsröret eller luftningen. Lycka till!

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Fairlane
Ett generellt tips:
Innan du plockar isär grejer, fotografera hur det ser ut. Mer än en gång har jag själv missat detta enkla knep för att sen behöva fundera hur det hängde ihop.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
H HusNyburgare skrev:
Hej alla!

Vi har nyss köpt vårt första hus och nu upptäckt att ibland luktar det typ "avlopp" inne på vår lilla toalett på nedervåningen.

Om man spolar ned avloppsrens eller klorin i handfatet så upphör lukten en stund men sen återvänder den.

Några idéer på vad det kan var och hur man löser det?

Jag sökte och hittade en del äldre trådar här men inte greppat vad vårt problem är.

Tacksam för tips och svar.

HN
Klorin i avloppet är väl numer knappast tillåtet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.