38 235 läst ·
13 svar
38k läst
13 svar
Luktar illa i badrummet
Har tidigare haft problem med att det luktar i badrummet och då framförallt från avloppet där badkarsvattnet rinner ut. förr så har jag bara rensat vattenlåset så har luktenförsvunnit. Denna gång gjorde jag likadant men lukten består, dessutom är det något konstigt "kluckande" ljud när jag har spolat i badkaren efter ett litet tag. Ljuden kan jag inte lokalisera. Jag har kört alla propplösningsmedel jag fått tag i men lukten försvinner inte. Jag tycker inte att vattenlåset är trasigt utan känns som om det vore tätt. någon som har nån aning om vad jag ska göra? Allt verkar rensat i avloppet men ska man ta sig en titt på handfatet eller toan också ???
Micke
Micke
Jag har också haft liknande problem, när jag spolade i handfatet så kluckade det i avloppsrören i golvet. Jag provade att låta vattnet rinna ett tag i badkaret och det hjälpte faktiskt. Min teori är att vattnet i vattenlåset hade avdunstat och genom att fylla på det så löstes problemet. Kanske har du nån annan brunn där vattnet försvunnit? Det här är rena amatörgissningar men det hjälpte för mig.
Hej. Ni har nog problem med lufningen till avloppet. Kolla den så kanske det löser sig. Den kan ha blivit is i lufningen i dessa kalla dagar. Lycka till.
Ni får ursäkta, men luftning? Jag har ingen koll alls på sånt. Vad menas med deT? Hur kollar jag det?
Tycker det susar lite i avloppet men när jag testade att lägga en plastpåse över avloppet i natt för att täta igen för att bara se om det var det så tyckte jag ändå att det luktade. Kan det ha hänt nåt med något rör under golvet eller? Men samtidigt så kluckar det vidare, och det försvinner när jag spolar vatten men kommer tillbaka när vattnet är på väg att rinna ut. Likaså är lukten inte borta.
?? Micke
Tycker det susar lite i avloppet men när jag testade att lägga en plastpåse över avloppet i natt för att täta igen för att bara se om det var det så tyckte jag ändå att det luktade. Kan det ha hänt nåt med något rör under golvet eller? Men samtidigt så kluckar det vidare, och det försvinner när jag spolar vatten men kommer tillbaka när vattnet är på väg att rinna ut. Likaså är lukten inte borta.
?? Micke
Om det kluckar, så kan det betyda antingen att det börjar bli stopp, eller att luftningen inte fungerar.
Luftning ska finnas i alla avloppssystem. Oftast är det ett rör som går upp igenom yttertaket, där luft kan komma in när man spolar.
Annars blir det som att vända en läskflaska upp och ner, alltså det kluckar när läsken rinner ut.
Det kluckade ljudet du hör är troligtvis vattenlåset i brunnen, eller i tvättstället som sugs ut. Då får du problem med lukt.
Testa med att spola i wc-stolen och titta på vattennivån i brunnen samtidigt och se om det händer ngt.
Om det börjar bli stopp så ska du inte använda såkallade propplösare, det kan ofta förvärra saken. Utan rensa på korrekt sätt, med rensfjäder, eller med högtrycksspolning.
Luftning ska finnas i alla avloppssystem. Oftast är det ett rör som går upp igenom yttertaket, där luft kan komma in när man spolar.
Annars blir det som att vända en läskflaska upp och ner, alltså det kluckar när läsken rinner ut.
Det kluckade ljudet du hör är troligtvis vattenlåset i brunnen, eller i tvättstället som sugs ut. Då får du problem med lukt.
Testa med att spola i wc-stolen och titta på vattennivån i brunnen samtidigt och se om det händer ngt.
Om det börjar bli stopp så ska du inte använda såkallade propplösare, det kan ofta förvärra saken. Utan rensa på korrekt sätt, med rensfjäder, eller med högtrycksspolning.
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
303 kr inkl moms
Läs mer
Varje gång vi haft liknande problem med kluckande avlopp så har det berott på ett begynnande stopp, har Du int haft nåt problem förut så har Du haft en fungerande luftning så det är knappast problemet. Propplösare är inget som har fungerat på riktiga stopp hos oss, inte rensband heller, jag kör med en rensslang som jag kopplar till högtryckstvätten.
Det konstiga är att jag rensat med propplösare och gud vet vad vilket har gjort att det flyter på , dvs ut otroligt snabbt. Har nog aldrig haft sånt bra utflöde som nu men som sagt så består ju lukten ändå. När jag lyfter loss vattenlåset så susar det som en galning i "hålet". är det normalt då? Kan det vara så att vattenlåset inte är tätt längre och att jag måste köpa nytt? Jag blir tokigt på denna jäkla lukt snart.
Åt vilket håll susar luftströmmen när du lyfter loss vattenlåset? Drar det IN i avloppet, eller UT i rummet från det? Om det är det sistnämnda så kan man ju förstå att illaluktande luft kan hitta någonstans att sippra ut.
Är vattenlåset av plast eller gjutjärn?
Ja, allt tyder på att dålig lukt från avloppet kan tränga in i ditt badrum. För att det ska kunna göra det krävs ju två saker, dels att du har undertryck i badrummet (vilket du verkar ha), dels att någon skarv, packning, klämring eller vattenlås inte håller 100% tätt.
Jag bodde förut i en lägenhet med dålig lukt trots att jag rensade alla vattenlås etc. Upptäckte till slut att gummipackningen där tvättställsavloppet går ner i rören i golvet torkat och spruckit sönder. Den var skyddad av en plastkåpa så det var inget jag såg på en gång. Nå, en ny gummimuff och problemen var ur vägen!
Jag rekommenderar att du kollar ALLA avloppsgenomföringar; speciellt gummipackningar i golvbrunn, tvättställsavlopp etc.
Jag bodde förut i en lägenhet med dålig lukt trots att jag rensade alla vattenlås etc. Upptäckte till slut att gummipackningen där tvättställsavloppet går ner i rören i golvet torkat och spruckit sönder. Den var skyddad av en plastkåpa så det var inget jag såg på en gång. Nå, en ny gummimuff och problemen var ur vägen!
Jag rekommenderar att du kollar ALLA avloppsgenomföringar; speciellt gummipackningar i golvbrunn, tvättställsavlopp etc.
Såhär KAN det vara (men det kan vara nåt annat också):
Om avluftningen är tät så pyser luften ut i det vattenlås som har minst motstånd. Alltså, ditt stinkande avlopp kan fungera som avluftning. När du häller vatten i handfatet så ökar trycket i hela avloppsystemet. Normalt sett kan detta tryck pysa ut i avluftningen på taket, men om den är tät så pyser det ut i ett annat vattenlås, t.ex det till badkaret. Testa att tömma ett vattenlås i ett annat badrum, då kommer nog lukten ut där istället. Om din brunn är gammal och dålig (sönderrostad gjutjärn) så kan det vara så att nivåskillnaden i låset inte räcker till för att hålla emot trycket.
Om avluftningen är tät så pyser luften ut i det vattenlås som har minst motstånd. Alltså, ditt stinkande avlopp kan fungera som avluftning. När du häller vatten i handfatet så ökar trycket i hela avloppsystemet. Normalt sett kan detta tryck pysa ut i avluftningen på taket, men om den är tät så pyser det ut i ett annat vattenlås, t.ex det till badkaret. Testa att tömma ett vattenlås i ett annat badrum, då kommer nog lukten ut där istället. Om din brunn är gammal och dålig (sönderrostad gjutjärn) så kan det vara så att nivåskillnaden i låset inte räcker till för att hålla emot trycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden