H Hybro skrev:
Du har väl fyllt på vatten i vattenlåset?
Ska man göra det varje gång man städar vattenlåset? Typ köra badkaret några sekunder? Eller fylla på med duschkranen genom att duscha på vattenlåset direkt?

Hur ser packningen ut på vattenlåset, är den hel?

Ja. Du behöver fylla på vatten. Häll på minst en halvliter direkt i badkaret blir bra.

Även om badrummet inte används under längre tid, t ex under en hel sommar. Vattnet dunstar.
Jag brukar hälla i lite matolja vid sådana tillfällen. Oljan lägger sig ovanpå vattnet i vattenlåset.

Men det är viktigt att låset är ordentligt ihopsatt.
Mitt liksom ploppar till, när jag får ihop det ordentligt, det är en tätning som då kommer på rätt plats runt om.

H HeavenBunny skrev:
Vad är "målet" när man stoppar i vattenlåset?
Hela syftet med ett vattenlås är att det ska innehålla en viss volym vatten som blockerar möjligheten för dofter att passera från avloppsröret och upp i rummet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rätt fyndigt ord..."Vattenlås".
(Stoppar inte vatten dock. Tvärtom behöver ständigt vatten i viss mängd för att funka.)

Bygellås, kombinationslås, rattlås alkolås ...

Ånglås inuti en förbränningsmotors kylsystem, vill man inte ha.

Redigerat:
Text som beskriver hur vattenlåset uppfanns av Alexander Cummings på 1770-talet och dess betydelse för moderna toaletter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Googla Vattenlås, så får du funktionsbeskrivning.

TS har säkert minst tre vattenlås hemma hos sig. Snart river han isär alla😉

- Räknade till minst 9 här hemma hos mig.
De mest frekvent använda är i de två toastolarna. Alltså det är vanligtvis vatten i holkarna.

Redigerat:
Uppdatering: Jag hade nog haft vattenlåset bredvid brunnen för länge (för att ta bilden till denna tråd...). Jag kollade om den behövde rengöras, men den var inte supersmutsig. Jag tryckte sen ner den så hårt jag kunde. Sen på med vatten. Och nu luktar det finemang igen!

Tack alla för hjälp! You live you learn

H HeavenBunny skrev:
Uppdatering: Jag hade nog haft vattenlåset bredvid brunnen för länge (för att ta bilden till denna tråd...). Jag kollade om den behövde rengöras, men den var inte supersmutsig. Jag tryckte sen ner den så hårt jag kunde. Sen på med vatten. Och nu luktar det finemang igen!

Tack alla för hjälp! You live you learn
Det brukar sitta en tätning runt vattenlåset, typ en o-ring, det är viktigt att det går ner hela vägen och sluter helt tätt från luft för att slippa lukt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.