En uppdatering.

En kille från ett avfuktnings-och saneringsföretag kom och tittade på huset. Luktade längs listerna och killen sa direkt att han känner igen lukten och att det är tryckt syll i krypgrunden som är orsaken.

Han kunde inte komma ner i krypgrunden, men efter att han gick så tog jag tag i det och gick ner dit. Bifogar några bilder.

Jag förväntade mig en del trä, men möttes av detta. Det kan förvisso vara trä som målats över, men är osäker.

En sak är dock väldigt säkert - det luktar absolut ingenting där nere. Med den observationen borde det väl åtminstone gå att utesluta att det är tryckta syllar som är problemet, eller?

• Betongvägg i krypgrund med ljusa ränder längs ytan, ingen synlig lukt enligt informationen i diskussionsinlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongväggar och en svart rörledning med vita fläckar i en krypgrund.
    Skapa konto
  • Bilden visar en närbild av en rå yta i krypgrunden, med synliga sprickor och ojämnheter.
    Skapa konto
Ser ut som du har ett Erge bjälklag.
Teknisk ritning av Erge bjälklag med komponenter som ergebalk, bandjärn, och lätt fyllning.
Skapa konto

Undersidan är av betong men översidan är troligen av organiskt material som kan vara fuktskadad.

Centano Centano skrev:
Undersidan är av betong men översidan är troligen av organiskt material som kan vara fuktskadad.
Med översida tänker du då ett skikt som man troligen ändå behöver komma åt från krypgrunden, och inte från ovan golvet?

Jag är nästan övertygad att om man skulle borra ner i parketten i mitt uppreglade golv och då komma åt de undre skikten - exempelvis spånskivan - så kommer lukten troligtvis vara därifrån. Vem vänder man sig till om man vill få något sådant utfört?

Jag fick hjälp av Platcon. Det är ett företag likt det du skulle behöva ha hjälp av.

Uppdatering:

Polygon har varit här och gjort en utredning. Sammanfattningen är att träreglarna under golv och syllar i vägg är fuktskadade. "Höga fuktnivåer har uppmätts i golvets träreglar och träsyll med fuktkvoter på 16-25 %"

Tryckimpregnerad syll kunde inte konstateras. Vidare skriver han gällande skadeorsaken: "Skadeorsaken bedöms bero på bjälklagets konstruktionsuppbyggnad. Orsaken till fukt är den fuktiga
luften i krypgrunden som medför jordlukt"

Egna funderingar:
Jag ifrågasatte att krypgrunden skulle vara orsaken redan när han var på plats. Ingen på radhus längan har samma problem som mig, dock är konstruktionen/krypgrunden exakt likadan för alla. Han hade inget riktigt svar på detta utan tyckte att det lät märkligt att just jag skulle ha problemet.

Jag pratade nyligen med företaget som renoverade golvet för 2 år sedan innan jag flyttade in och det enda de gjorde var att lägga till golvvärme, isolering därtill (cellplast?) och parkett ovanpå. Inga träreglar eller annan isolering har därför rörts. Det enda som skiljer mitt golv från grannarnas är att jag har golv värme. Jag misstänker att den har lagts fel.

Funderingar? Jag vet inte om det är irrelevant i detta läge då jag ändå har ett problem som behöver åtgärdas och att försäkringsbolaget kanske ändå inte kommer täcka något oavsett?

K
G GabrielS skrev:
Uppdatering:

Polygon har varit här och gjort en utredning. Sammanfattningen är att träreglarna under golv och syllar i vägg är fuktskadade. "Höga fuktnivåer har uppmätts i golvets träreglar och träsyll med fuktkvoter på 16-25 %"

Tryckimpregnerad syll kunde inte konstateras. Vidare skriver han gällande skadeorsaken: "Skadeorsaken bedöms bero på bjälklagets konstruktionsuppbyggnad. Orsaken till fukt är den fuktiga
luften i krypgrunden som medför jordlukt"

Egna funderingar:
Jag ifrågasatte att krypgrunden skulle vara orsaken redan när han var på plats. Ingen på radhus längan har samma problem som mig, dock är konstruktionen/krypgrunden exakt likadan för alla. Han hade inget riktigt svar på detta utan tyckte att det lät märkligt att just jag skulle ha problemet.

Jag pratade nyligen med företaget som renoverade golvet för 2 år sedan innan jag flyttade in och det enda de gjorde var att lägga till golvvärme, isolering därtill (cellplast?) och parkett ovanpå. Inga träreglar eller annan isolering har därför rörts. Det enda som skiljer mitt golv från grannarnas är att jag har golv värme. Jag misstänker att den har lagts fel.

Funderingar? Jag vet inte om det är irrelevant i detta läge då jag ändå har ett problem som behöver åtgärdas och att försäkringsbolaget kanske ändå inte kommer täcka något oavsett?
Golvvärmen och taskigt med isolering = problem. Är min gissning.

Visste utredaren att du, men ingen granne, har golvvärme?

Lite lästips:

Illustration av golvvärmesystem och text om komfort och energibesparing. Betonar vikten av bra isolering för effektiv uppvärmning och att undvika fuktskador.
Skapa konto

https://www.thermotech.se/media/o13b2n4k/grundtips_for_golvvarme.pdf

Text om golvvärme ovanför krypgrund eller torpargrund med tips om isolering och fuktproblem.
Skapa konto

https://www.polarpumpen.se/kunskaps...en/golvvarme-och-krypgrund-eller-torpargrund/

Redigerat:
K Kardan79 skrev:
Golvvärmen och taskigt med isolering = problem. Är min gissning.

Visste utredaren att du, men ingen granne, har golvvärme?

[bild]
[länk]
Jag tror inte att jag påpekade det. Däremot så påpekade jag att det kunde kanske vara golvvärmen som orsakat problemet. Men han verkade inte köpa det, utan var mer inställd på fukt från krypgrunden, men kunde inte alls svara på varför ingen hade samma problem utan tyckte bara att det var märkligt.

Tack för länken. Det känns verkligen som att det är det som är problemet. Det verkar inte finnas någon annan logisk förklaring. Ska jag höra av mig till polygon igen och se om de kan ändra sin rapport (jag tänker om jag skulle skicka in det till försäkringsbolaget så att de inte avfärdar det hela med att det är fukt från krypgrunden)? Är detta ens nödvändigt?

K
G GabrielS skrev:
Jag tror inte att jag påpekade det. Däremot så påpekade jag att det kunde kanske vara golvvärmen som orsakat problemet. Men han verkade inte köpa det, utan var mer inställd på fukt från krypgrunden, men kunde inte alls svara på varför ingen hade samma problem utan tyckte bara att det var märkligt.

Tack för länken. Det känns verkligen som att det är det som är problemet. Det verkar inte finnas någon annan logisk förklaring. Ska jag höra av mig till polygon igen och se om de kan ändra sin rapport (jag tänker om jag skulle skicka in det till försäkringsbolaget så att de inte avfärdar det hela med att det är fukt från krypgrunden)? Är detta ens nödvändigt?
Kombinationen av golvvärme och för lite isolering kan påverka förhållandena i krypgrunden. Problem med fukt i grunden kan uppstå/förvärras.
Om man därmed får problem med syllar, golvbjälklag, etc så är ju det en konsekvens av fukten i krypgrunden.

Redigerat:
Vilken typ av golvvärme har du, vatten eller El?

Jag tänker läckage och/eller att det periodvis bildas kondens på undersidan av betongen i krypgrunden och att den i sig fuktar upp den överliggande golvkonstruktionen.

Har du haft kontakt med ditt försäkringsbolag?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
K Kardan79 skrev:
Kombinationen av golvvärme och för lite isolering kan påverka förhållandena i krypgrunden. Problem med fukt i grunden kan uppstå/förvärras.
Jag förstår. Hans åtgärdsförslag var bland annat att åtgärda krypgrunden och ev att hela radhuslängan skulle investera i en gemensam avfuktare. Men om jag åtgärdar golvvärmen, byter reglar/syllar och isolerar rätt - skulle en avfuktare i krypgrunden ändå vara nödvändig tro?

Centano Centano skrev:
Vilken typ av golvvärme har du, vatten eller El?

Jag tänker läckage och/eller att det periodvis bildas kondens på undersidan av betongen i krypgrunden och att den i sig fuktar upp den överliggande golvkonstruktionen.

Har du haft kontakt med ditt försäkringsbolag?
Vattenburen golvvärme

Jag hoppas ju på läckage definitivt, då jag kan ju få någon form av ersättning då försäkringsbolaget sannolikt kommer vilja att det ska vara en vattenskada för att ersättning ska vara aktuell.

Jag har inte tagit kontakt med dem då jag kände att rapporten inte riktigt fick med de potentiella orsakerna. Ska jag bara strunta i det och kontakta dem och skicka in rapporten till dem som den är?

K
G GabrielS skrev:
Jag förstår. Hans åtgärdsförslag var bland annat att åtgärda krypgrunden och ev att hela radhuslängan skulle investera i en gemensam avfuktare. Men om jag åtgärdar golvvärmen, byter reglar/syllar och isolerar rätt - skulle en avfuktare i krypgrunden ändå vara nödvändig tro?
Jag vet ju inte ens vad som är orsaken till problemet. Kan vara som någon annan nyss skrev. Finns flera möjliga alternativ. Det är väl åtminstone delvis därför det varit en duktig fackman på plats?

Som framgick av den information jag länkade till kan dock golvvärme och taskigt med isolering leda till fuktproblem.

K Kardan79 skrev:
Jag vet ju inte ens vad som är orsaken till problemet. Kan vara som någon annan nyss skrev. Finns flera möjliga alternativ. Det är väl åtminstone delvis därför det varit en duktig fackman på plats?

Som framgick av den information jag länkade till kan dock golvvärme och taskigt med isolering leda till fuktproblem.
Det låter som huvudproblemet är den dåligt lagda golvvärmen som du säger, med fukt/kondens från krypgrund/bjälklag som sekundärt. Jag har förstått det ändå som att när man väl river golvet så kommer det förhoppningsvis visa sig.

Det låter som att du borde kontakta försäkringsbolaget, många gånger vill de skicka ut en egen fukttekniker som kontrollerar skadan.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.