Hej!

En jobbigt stark (kemikalie liknande?) lukt sprider sig i mitt hem beroende på vädret. När det är fuktigt blir det definitivt värre. Jag har lokaliserat det till att det kommer från under golvlisterna på en hel del ställen runt bottenvåningen.

Jag har nu tagit bort 2 golvlister och kollat/luktat under.

Lukten kommer från de där mellanrummen som jag har ringat in på bilderna. Det blåser även lätt in luft in i huset från en hel del ställen under golvlisterna I huset.

Är tanken att det ska vara otätt som på bilderna? På en av bilderna ser man dessutom att det inte finns någon gummi (isolering?) utan bara att det är ihåligt.

Kan man avhjälpa mitt problem genom att täta till? Blir osäker om det är meningen att det ska komma in luft från golvet, som en del av ventilationen i ett självdragshus.

Mvh Gabriel

• Golv med avlägsnad golvlist, exponerar springa mellan parkett och vägg som är markerad med röd cirkel, potentiellt orsakar lukt och drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka under golvlist med mellanrum synligt, markerat med röd cirkel; möjlig otätning där kemisk lukt kan komma ifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för byggår på huset och vilken konstruktion har du i ytterväggarna?

Centano Centano skrev:
Vad är det för byggår på huset och vilken konstruktion har du i ytterväggarna?
1969, jag vet tyvärr inte det. Kanske värt att notera är att huset total renoverades för 2 år sedan. Varför är det bra att veta konstruktionen på ytterväggarna?

K
Du har redan fått fråga om väggarna, men jag är nyfiken på golvet. Någonting luktar uppenbart illa, och det är ju sällan bra. Om lukten är värre på ställen där undergolv inte ansluter mot vägg, då det ju inte alls omöjligt att lukten kommer underifrån.

Så, vad är det för golvkonstruktion?
Är det vid yttervägg ni känner lukten?
Hur gammalt är huset/när är det byggt?

Edit - fått svar vad gäller byggår.

Min första tanke är tryckimpregnerat virke någonstans som blivit fuktpåverad, men lite mer information krävs.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
G GabrielS skrev:
Hej!

En jobbigt stark (kemikalie liknande?) lukt sprider sig i mitt hem beroende på vädret. När det är fuktigt blir det definitivt värre. Jag har lokaliserat det till att det kommer från under golvlisterna på en hel del ställen runt bottenvåningen.

Jag har nu tagit bort 2 golvlister och kollat/luktat under.

Lukten kommer från de där mellanrummen som jag har ringat in på bilderna. Det blåser även lätt in luft in i huset från en hel del ställen under golvlisterna I huset.

Är tanken att det ska vara otätt som på bilderna? På en av bilderna ser man dessutom att det inte finns någon gummi (isolering?) utan bara att det är ihåligt.

Kan man avhjälpa mitt problem genom att täta till? Blir osäker om det är meningen att det ska komma in luft från golvet, som en del av ventilationen i ett självdragshus.

Mvh Gabriel
Spärrfärg kan stinka länge. Om de tex målat väggar och tak med spärrfärg för att få bort tex nikotin och att den "inte rinner ut ur väggen".

Man kan täta detta bra med mjukfog.

Är det källare, krypgrund eller platta på mark?

K
Vi köpte en kåk från 70-talet uppförd på oisolerad platta = uppenbar risk för fuktproblem, och fuktproblem fick vi på köpet. Tyvärr noterade vi att lukten från den fuktiga och lätt angripa undergolvskonstruktionen var som värst längs med ytterväggarna, för att där fanns en glipa mellan golvspån och vägg (inte för att det var fuktigast där). Skulle kunna vara liknande orsak hos er.

Edit - luktar det kemikalier kan det vara gammalt fuktigt tryckt virke (<1979). Håller tummarna för att så inte är fallet. Kan vara jobbigt att bli av med virket, och sen dessutom allt ev. doftsmittat material.

K Kardan79 skrev:
Du har redan fått fråga om väggarna, men jag är nyfiken på golvet. Någonting luktar uppenbart illa, och det är ju sällan bra. Om lukten är värre på ställen där undergolv inte ansluter mot vägg, då det ju inte alls omöjligt att lukten kommer underifrån.

Så, vad är det för golvkonstruktion?
Är det vid yttervägg ni känner lukten?
Hur gammalt är huset/när är det byggt?

Edit - fått svar vad gäller byggår.
Det är inte endast vid anslutning till ytterväggarna som det luktar under golvlisterna. Däremot så luktar det som starkast när man kommer in i huset, så jag skulle säga med tanke på fuktpåverkan från ytterdörren så luktar det mer där.

Det luktar dessutom väldigt starkt vid balkongens lister.

Vet inte vad det är för golvkonstruktion, tyvärr. Hur tar jag reda på det? Sorry att jag kommer oförberedd , men allt detta är lite nytt för mig

Centano Centano skrev:
Min första tanke är tryckimpregnerat virke någonstans som blivit fuktpåverad, men lite mer information krävs.
Det är inte omöjligt det du säger. Förra sommaren hade vi en extremt hög luftfuktighet i huset, speciellt på bottenvåningen. Det kan kanske ha påverkat det nytt lagda virket?

Centano Centano skrev:
Är det källare, krypgrund eller platta på mark?
Det är krypgrund.

K
G GabrielS skrev:
Det är inte endast vid anslutning till ytterväggarna som det luktar under golvlisterna. Däremot så luktar det som starkast när man kommer in i huset, så jag skulle säga med tanke på fuktpåverkan från ytterdörren så luktar det mer där.

Det luktar dessutom väldigt starkt vid balkongens lister.

Vet inte vad det är för golvkonstruktion, tyvärr. Hur tar jag reda på det? Sorry att jag kommer oförberedd , men allt detta är lite nytt för mig
Nyligen köpt huset?
Finns besiktningsprotokoll?

Du vet kanske om huset är byggt på gjuten platta, torpargrund eller annat?

Många kommer ställa frågor som syftar till att utröna om det kan vara tryckta syllar eller annat gammal tryckt virke som luktar. Utifrån din beskrivning ligger det i farans riktning.

Edit - sen, igen.

Hur länge har ni bott i huset och hur länge har ni känt lukten?

T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan täta detta bra med mjukfog.
Min första tanke var detta. Jag tänkte täta till längs med golvet utanpå golvlisten. Dvs täppa till all skit som finns där nere. Men nu när det sägs att det skulle kunna vara något fuktpåverkat, är det verkligen en bra ide att man täpper till det så att det ev blir värre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.