7 958 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Lukt på/från vinden
Van vid lukten? Jaa alltså, jag bodde ju inte där på vindenCancerman_777 skrev:
Jag var ju ett barn, jag visste inget om vad som är normalt eller inte. Men jag vet att de luktade, för vi var ofta uppe och rotade på vinden efter spännande saker. Om de är eller var nåt fel på huset vet jag inte, de är sålt sedan många många år. Nu är jag vuxen och har ett eget hus, klart man är mer orolig och nojjig när man har en viss kunskap om mögel, dålig inomhusluft osv. De är ju ganska mycket mer på tapeten nu än för 30 år sedan. Och jag är väl ganska nojjig och neurotisk av mej..Nej, lukten kommer inte ner i bostaden nere.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du kanske vet om dina föräldrar beklagade sig över problem med huset/vinden, du kanske kan prata med dem om deras erfarenhet av just den lukten, osv.D DorisDoris skrev:Van vid lukten? Jaa alltså, jag bodde ju inte där på vinden
Jag var ju ett barn, jag visste inget om vad som är normalt eller inte. Men jag vet att de luktade, för vi var ofta uppe och rotade på vinden efter spännande saker. Om de är eller var nåt fel på huset vet jag inte, de är sålt sedan många många år. Nu är jag vuxen och har ett eget hus, klart man är mer orolig och nojjig när man har en viss kunskap om mögel, dålig inomhusluft osv. De är ju ganska mycket mer på tapeten nu än för 30 år sedan. Och jag är väl ganska nojjig och neurotisk av mej..Nej, lukten kommer inte ner i bostaden nere.
I så fall hade jag nöjt mig med att hålla koll på om mögel uppkommer, lukten kommer ner till boytan eller om andra problem uppkommer. Gör det inte det så är det ju frid och fröjd. Det är ju inte så att huset rasar över en natt bara för att det kommer lite mögel på vinden. Däremot är det ju i så fall en indikation om att någonting måste åtgärdas.
Sätt upp en hygrometer så kan du hålla koll på luftfuktigheten där.
Nej, inget minne av de, och fråga blir svårt då båda är döda sedan länge. Jaa får väl helt enkelt göra de..Cancerman_777 skrev:
Du kanske vet om dina föräldrar beklagade sig över problem med huset/vinden, du kanske kan prata med dem om deras erfarenhet av just den lukten, osv.
I så fall hade jag nöjt mig med att hålla koll på om mögel uppkommer, lukten kommer ner till boytan eller om andra problem uppkommer. Gör det inte det så är det ju frid och fröjd. Det är ju inte så att huset rasar över en natt bara för att det kommer lite mögel på vinden. Däremot är det ju i så fall en indikation om att någonting måste åtgärdas.
Sätt upp en hygrometer så kan du hålla koll på luftfuktigheten där.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag beklagar förlusten.D DorisDoris skrev:
Ja, och kolla någon gång per månad räcker. Och som sagt...hygrometer. Finns billigt på Clas Ohlsson, biltema och Kjell. En väderstation funkar hur bra som helst att köra. En med trådlösa givare så kan du avläsa den utan att behöva gå upp på vinden.
Klicka här för att svara