10 853 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Lukt i källare enligt besiktningsman
Hej
Jag och tjejen är spekulanter på ett hus med inredd källare, vi fick precis besiktningsprotokollet och där står det att "Undertecknad kunde känna en svag doft av mikrobiell lukt i källaren".
Varken jag eller tjejen kände något alls när vi var där, och allt är väldigt fräscht. Det är dränerat -94.
Vad betyder det? Skriver dom bara så för att skydda sig själva?
Dom som besikigade heter "Eminenta".
Tack på förhand...
Jag och tjejen är spekulanter på ett hus med inredd källare, vi fick precis besiktningsprotokollet och där står det att "Undertecknad kunde känna en svag doft av mikrobiell lukt i källaren".
Varken jag eller tjejen kände något alls när vi var där, och allt är väldigt fräscht. Det är dränerat -94.
Vad betyder det? Skriver dom bara så för att skydda sig själva?
Dom som besikigade heter "Eminenta".
Tack på förhand...
ta dit ett bolag typ anticimex eller liknande, då får du svar. är det så att det är mögel så får ni ju diskutera priset.
om inte ni köper huset är mäklaren tvungen att uppge att det är mögel i källaren för andra spekulanter. då är huset svårsålt så ni sitter ju i en bra sitts
om inte ni köper huset är mäklaren tvungen att uppge att det är mögel i källaren för andra spekulanter. då är huset svårsålt så ni sitter ju i en bra sitts
Varför ta dit ett nytt besiktningsföretag? Om Eminenta har skrivit i ett protokoll att det finns "mikrobiell lukt" bör man istället ta med detta som ett argument för det pris man bjuder och att man troligtvis behöver vidta åtgärder som påverkar priset.
Men även göra en bedömning av vilken risk man är villig att ta utifrån huspriset och hur gärna man vill ha just det huset.
Men även göra en bedömning av vilken risk man är villig att ta utifrån huspriset och hur gärna man vill ha just det huset.
Mäklaren säger att besiktningsmän i princip alltid skriver att dom tror sig kunna känna en sådan lukt när dom inträder en källare som är inredd, just för att det är en risk att ha det, och man ska veta att det kan bli problem i framtiden.
Källaren var inte inredd innan -94, då dränerade dom huset och sedan inredde dom källaren.
Jag kände att det luktade lite illa från avloppet i badrummet i källaren, är det onormalt? Hur illa ska det lukta?
Det var inte så farligt, men man kände det ändå.
Källaren var inte inredd innan -94, då dränerade dom huset och sedan inredde dom källaren.
Jag kände att det luktade lite illa från avloppet i badrummet i källaren, är det onormalt? Hur illa ska det lukta?
Det var inte så farligt, men man kände det ändå.
Att tänka på utan att det behöver vara något problem/fel är att det kan lukta källare eller instängt om man har dålig ventilation. När vi flyttade in hade tidigare ägare snålvärmt källaren och dagvattenrören av betong från stuprören var igensatta, dvs klassik betongkällare med några mindre vatten skador i hörnen där stuprören anslöt mot betongrören. Och ingen mekanisk ventilation.
En totalrenovering av dränering och dagvatten, samt isolering med pordrän gjorde susen. Och så en temperatur på 20 grader. Nu efter 20 år har vi fortfarande en bebolig källar med arbetsrum, sovrum, relax, bastu, mm. Fläktar finns nu i badrum och bastu/relaxdel, samt tvättstugan.
Så i ditt fall kan det faktiskt räcka med att säkerställa att det finns ventilation och att utrymmet har rätt temperatur.
En totalrenovering av dränering och dagvatten, samt isolering med pordrän gjorde susen. Och så en temperatur på 20 grader. Nu efter 20 år har vi fortfarande en bebolig källar med arbetsrum, sovrum, relax, bastu, mm. Fläktar finns nu i badrum och bastu/relaxdel, samt tvättstugan.
Så i ditt fall kan det faktiskt räcka med att säkerställa att det finns ventilation och att utrymmet har rätt temperatur.
Produkter som diskuteras: "Fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är min uppfattning också. Har varit på massor av husvisningar och i de fall det redan har funnits besiktningprotokoll så har det alltid stått någon om "mikrobiell lukt" i källarutrymmen. Själv har jag knappast aldrig kunnat uppfatta det. När vi till slut köpte hus så var det med delvis källare och nog fan står det att det luktar mikrobiellt i källaren. Ja i alla fall i bastun. Verkar precis som om besiktningmän är allergiska mot bastuar (hmm plural) i 70-talskåkar; "OHO, en bastu!! Bara att riva ut HELA skiten och mögelsanera! Ev. får ni riva hela huset!!".stirrah skrev:
Har haft åtskilliga hantverkare och annat löst folk hemma och bara för skojs skull har jag bett alla att ta en sniff i bastun. Inte en enda kan känna någon "mikrobiell lukt" så här rivs ingenting
Så ja, din mäklare har säkert rätt. Bättre med en anmärkning för mycket än en miss. Och visst, ur köparsynpunkt är det ju bara bra med alla info man kan få. Fast å andra sidan har man ju mindra chans att åberopa ett dolt fel.
Om golv o väggkonstruktionen är av organiskt materiel som har kontakt med betongplattan så klassas det som riskkonstruktion. Om det finns lukt så undersök ytterliggare, be besiktningsmannen ta upp hål i golvet och mäta fukt och även lukta. Finns det lukt så känns det garanterat då man tar upp hål i golvet. Köpte själv ett hus med källare där det luktade bara lite (så lite så många tyckte det inte luktade alls. Har nu sågat ut 50m2 golv som var delvis angripet. När vi bröt upp golvet så lukatde det ordentligt. Så undersök ytterliggare bättre veta innan än efter köp.
var betongen angripen, eller hade du panel på källarväggarna ???
har precis köpt ett hus med den formuleringen, dock fanns det trähyllor, på betonggolv.
besiktningsmannen som vi "beställde" från Anticimex sa att det kunde vara detta... ???!!!
har precis köpt ett hus med den formuleringen, dock fanns det trähyllor, på betonggolv.
besiktningsmannen som vi "beställde" från Anticimex sa att det kunde vara detta... ???!!!
Det är inte betongen som blir angripen, det är biologiskt nedbrytbara material i första hand, i andra hand material som kan hålla fuktighet och gynsamma betingelser för att hålla fukt som sedan kan koloniseras av bakterier eller svampar (t.ex. mineralull). Även under/bakom plastmattor eller liknande kan det förekomma mögel, då oftast inte på betongsidan. Om betongen är målad med en olämplig färg så kan mögel växa på färgen.
Ren betongkällare har ytterst sällan (aldrig, rent av vad jag vet) några mögelproblem. Som jag ser det så handlar all inredning av källare om att göra så lite som möjligt för att inte störa den naturliga fuktväxling som normalt finns. I mina ögon är inte källare några boutrymmen, mer än möjligtvis som gästrum. De kan också duga till hobbyrum eller tv-rum. Det är vad vi planerar i vår källare, så snart vi har fått bort alla plastmattor, spånskivegarderober och plastfärg på väggarna!
Ren betongkällare har ytterst sällan (aldrig, rent av vad jag vet) några mögelproblem. Som jag ser det så handlar all inredning av källare om att göra så lite som möjligt för att inte störa den naturliga fuktväxling som normalt finns. I mina ögon är inte källare några boutrymmen, mer än möjligtvis som gästrum. De kan också duga till hobbyrum eller tv-rum. Det är vad vi planerar i vår källare, så snart vi har fått bort alla plastmattor, spånskivegarderober och plastfärg på väggarna!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden