Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lukt i badrummet - nyproduktion

1. S
    Medlem · 10 inlägg

Sebastianz

Medlem
    Hej!

Jag bor i ett nyproducerat radhus (2021) och har en avloppsdoft i badrummet som jag först trodde berodde på vattenlåset i golvbrunnen under badkaret som var orsaken. Vi använder sällan badkaret och misstänkte först att det helt enkelt torkat ur och spruckit (vattenlåsets packning). Jag har nu köpt ett nytt vattenlås och tätning och efter installation inser jag att det inte var där lukten kom från utan från golvbrunnen under handfatet. Det luktar inte ur självaste handfatet, utan runt hålet i golvet under. Se bild. Vad gör man?

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 823 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Gummimuften tätar inte mot den veckade slangen, skaffa en handfatsavloppsgrodomakapär med ett slätt rör.

3. S
    Medlem · 10 inlägg

Sebastianz

Medlem
    Tack för tipset. Jag kikade mer på gummimuften och den var lite sne/var upphöjd på ena sidan, mest sannolikt pga det veckade rörets lutning

4. H
    Moderator · Stockholm · 46 416 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om det är den slangen direkt i gummimuffen blir det inte tätt. Det finns så vitt jag vet två olika varianter på hur det skall vara utfört. Antingen en slang med en slät ände. Eller en gummiring som skall sitta i en av ”dalarna” på slangen, ringen tätar sedan mot insidan av gummimuffen. Det kan finnas en ring som vi inte ser på bilden. Sedan är ju frågan om det är rätt gummimuff. Hålet ser för stort ut för slangen.

• Laddar…
  5. T
    Allvetare · Skåne · 5 820 inlägg

tank77

Allvetare
    Som sagt så ser den gummimuffen för stor ut och byt ut röret mot ett slätt så ska du se att lukten kommer att avta.

6. S
    Medlem · 10 inlägg

Sebastianz

Medlem
    Jag kan inte se om det finns en gummiring inuti gummimuffen, men det bör det göra. Husen är byggda av kolfast.se, känns som en seriös aktör men man vet ju aldrig. Jag har nu korrigerat (tryckt i gummimuffen, då den var sne och vädrat badrummet. Får se om lukten kommer tillbaka. Husen har två års besiktning inom kort, ska notera detta, men om det inte försvinner så tar jag hit röris i veckan för åtgärd. Vill inte fippla med det själv om det visar sig vara ett garantiärende om det är något annat fel med golvbrunnen.

Redigerat 25 jul 20:05
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.