Testar att kasta ut frågan här.

Har en sommarstuga som kallställs vintertid. På toan sitter det idag en luftventil på 75 mm. Ingen dusch.

Är en separett toa med fläktdrivet utsug när vi är där. Sitter också en sån där snurra på ventilationsröret på taket som drar ut bra så fort det blåser det minsta även när vi inte är där.

Ska byta 2 fönster i andra rum hyffsat nära toan och sätta ventil inluft i båda.

Klurar på att sätta igen ventilen på toan och bara dra ut luft genom toan. Feltänk? Tänker att jag då drar runt luften bättre i huset? Eller riskerar jag att inte lyckas dra ut luften utan ventil inluft på toan?
 
  • Gilla
TommyG8867
  • Laddar…
BirgitS
Kan luft passera under eller över toalettdörren?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan luft passera under eller över toalettdörren?
Missade att svara på denna. Ja det kan passera luft under dörren.
 
BirgitS
Jag har lite svårt att hänga med hur ventilationen fungerar. Först skriver du om fläktdrivet utsug plussnurra på taket som också drar ut luft. Två utsug från toaletten?
Sen skriver du saker som gör att det verkar som du har tilluft på toaletten.

Normalt har man inte tilluft på toaletter utan bara utblås just för att andra rum ska ventileras också.
 
Jag kanske var lite rörig i min förklaring... Separetttoan har ett rör som går upp över tak för att ventilera bort lukt. Ovanpå det röret sitter en "vinddriven" snurra som drar ut luften. När vi är där och strömmen är påslagen så sitter det också en fläkt i samma rör som drar ut luft även när det inte blåser.

Typ 2 meter från toan sitter det en luftventil i väggen som per automatik blir inluft eftersom toan drar ut. Då tänker jag rätt om jag vill ta bort den nu när jag byter panel.

Nu har jag bytt 2 fönster ca 5-7 meter från toaletten i andra rum där jag satt inluft. Bättre att luften kommer in där och ut genom toan...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.