223 läst ·
7 svar
223 läst
7 svar
Luftvärmepump ute
undrar en sak om luftvärmepump. Måste den ha en egen säkring? Jag har idag en säkring som matar belysning vardagsrum och uttag utomhus. Kan jag använda denna gruppen eftersom jag knappt använder belysningen samt uttagen? Har en dosa utomhus som en elektriker har fixat samt dragit kabel till ett uttag. Skulle han kunna dra kabel från de uttaget till luftvärmepumpen? Tacksam för svar!
Det beror på hur mycket ström värmepumpen drar. Det ska stå i manualen vilken säkring den kräver. Många klarar sig på 10 A, men en del vill ha 13 eller 16A.
Din grupp är sannolikt en 10A grupp.
Det innebär att när pumpen drar nära sitt max så kan du inte ta ut så mycket mer på en 10A, och med ett vardagsrum på samma grupp så är det inte fackmannamässigt att lägga en värmepump på samma, men i vissa fall kan man göra det ändå. Det behöver inte vara fel, bara mindre lämpligt.
Det innebär att när pumpen drar nära sitt max så kan du inte ta ut så mycket mer på en 10A, och med ett vardagsrum på samma grupp så är det inte fackmannamässigt att lägga en värmepump på samma, men i vissa fall kan man göra det ändå. Det behöver inte vara fel, bara mindre lämpligt.
Lite större förbrukare som en lvp bör ha egen grupp men det finns ingen regel som säger att den måste det.
Gruppen ska vara lämplig för syftet så man inte riskerar att överbelasta den i onödan.
Om det inte på ett enkelt sätt går att ordna så låter det som denna grupp inte är alltför olämplig.
Gruppen ska vara lämplig för syftet så man inte riskerar att överbelasta den i onödan.
Om det inte på ett enkelt sätt går att ordna så låter det som denna grupp inte är alltför olämplig.
Okej tacksam för snabbt svar! Vi ska installera Wilfa nordkapp 30 LVP men de står inte hur mycket den drar vid max.Totte_S skrev:
Det beror på hur mycket ström värmepumpen drar. Det ska stå i manualen vilken säkring den kräver. Många klarar sig på 10 A, men en del vill ha 13 eller 16A.
Okej förstår! Skulle man kunna dra 2 olika faser dvs L1 till belysning, uttag och L2 till endast LVP? Eftersom det är ett gammalt hus så är man begränsad och måste använda befintliga rör. Eller är det fel att låta 2 olika faser (L1 och. L2) använda samma nolla och jord?A avh67f skrev:
Det är ok att göra så. Kan också göras med tre faser, dvs med en femledarkabel. Men viktigt såklart att det verkligen rör sig om olika faser, annars brinner nollan upp.S Shevimaster skrev:
Schysst tack för svar! Får se lite om säkringen går så som jag har tänkt så får man väl fixa 2 OLIKA faser så ena går till endast LVP och den andra till resten.D datja skrev:
Klicka här för att svara