Funderar på att ha en luftvärmepump i min sommarstuga. Skulle helst sätta luftvärmepumpen på norrsidan. Åt söder är det sovrum och garderober. Huset där ca 196 cm i takhöjd så det är inte mycket plats ovanför garderoben. Åt norr är det vardagsrum och gott om plats (3,5 meter i takhöjd).
Jag undrar om någon mer har luftvärmepump åt norr. Fungerar det bra? Fungerar det dåligt? Något jag ska tänka på?
 
Vi har våran på norrsidan, fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vilket väder streck den sitter i.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det spelar ingen roll vilket väder streck den sitter i.
Det borde ju logiskt spela roll vilket väderstreck den sitter monterad i, men jag antar att skillnaden är försumbar i det stora hela.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Vi har också på norrsidan p åvårt fritidshus, fungerar bra.

Det är väl iallafall i teorin möjligt att man skulle få nån bråkdel högre verkningsgrad om pumpen fick suga i sig lite varmare luft från solskenet på södersidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har en på norrsidan i Sörmland, inga problem.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
J jhall skrev:
Det borde ju logiskt spela roll vilket väderstreck den sitter monterad i, men jag antar att skillnaden är försumbar i det stora hela.
Jo, på marginalen kan det såklart finnas någon skillnad. Men en luftvärmepump suger i sig uppemot en kubikmeter luft i sekunden, så den lilla mängd solvärmd luft som finns närmast fasaden när utedelen startar är förbrukad innan kompressorn varvat upp.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.