598 läst ·
6 svar
598 läst
6 svar
Luftvärmepump på norrsidan?
Funderar på att ha en luftvärmepump i min sommarstuga. Skulle helst sätta luftvärmepumpen på norrsidan. Åt söder är det sovrum och garderober. Huset där ca 196 cm i takhöjd så det är inte mycket plats ovanför garderoben. Åt norr är det vardagsrum och gott om plats (3,5 meter i takhöjd).
Jag undrar om någon mer har luftvärmepump åt norr. Fungerar det bra? Fungerar det dåligt? Något jag ska tänka på?
Jag undrar om någon mer har luftvärmepump åt norr. Fungerar det bra? Fungerar det dåligt? Något jag ska tänka på?
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Vi har också på norrsidan p åvårt fritidshus, fungerar bra.
Det är väl iallafall i teorin möjligt att man skulle få nån bråkdel högre verkningsgrad om pumpen fick suga i sig lite varmare luft från solskenet på södersidan.
Det är väl iallafall i teorin möjligt att man skulle få nån bråkdel högre verkningsgrad om pumpen fick suga i sig lite varmare luft från solskenet på södersidan.
Redigerat:
Jo, på marginalen kan det såklart finnas någon skillnad. Men en luftvärmepump suger i sig uppemot en kubikmeter luft i sekunden, så den lilla mängd solvärmd luft som finns närmast fasaden när utedelen startar är förbrukad innan kompressorn varvat upp.J jhall skrev:
Klicka här för att svara
