Hej,

Har installerat en SC-JA2519 köpt via Jula. Vid provkörning får jag felkod P4. Enligt manual är detta fel på kompressorn (alt. kretskort). Vid kontakt med Julas kundtjänst hänvisade till Qlimas "egen" kundtjänst. De informerade mig om att felkod P4 -kan- bero på att jag inte öppnat en ventil.

Behöver jag öppna ventil utöver att koppla ihop den förfyllda slangen/rören med inne- och utedelen?
Kan jag ha kopplat fel ände på slangen?

Jag hade inga markeringar "A", "B", "C", och "E" utan har bara kopplat blå emot blå och grå och emot grå.

Vid inkoppling av slang emot innedelen tyckte jag mig höra att en ventil som öppnades (eller motsvarade) när jag kopplade ihop blått rör (lät som en tryckutjämning). Motsvarande ljud hörde jag inte på grå, och inte på någon av dem när jag kopplade ihop utedelen.

Om jag har kopplat fel ände - går det koppla loss och byta snabbt, eller kommer all gas läcka direkt?

Mvh,
HPL

Du måste öppna ventilerna på utedelen med en 5mm insexnyckel, står i manualen exakt hur man gör!

• Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
H HPLIND skrev:
Hej,

Har installerat en SC-JA2519 köpt via Jula. Vid provkörning får jag felkod P4. Enligt manual är detta fel på kompressorn (alt. kretskort). Vid kontakt med Julas kundtjänst hänvisade till Qlimas "egen" kundtjänst. De informerade mig om att felkod P4 -kan- bero på att jag inte öppnat en ventil.

Behöver jag öppna ventil utöver att koppla ihop den förfyllda slangen/rören med inne- och utedelen?

Jag hade inga markeringar "A", "B", "C", och "E" utan har bara kopplat blå emot blå och grå och emot grå.

Vid inkoppling av slang emot innedelen tyckte jag mig höra att en ventil som öppnades (eller motsvarade) när jag kopplade ihop blått rör (lät som en tryckutjämning). Motsvarande ljud hörde jag inte på grå, och inte på någon av dem när jag kopplade ihop utedelen.

Om jag har kopplat fel ände - går det koppla loss och byta snabbt, eller kommer all gas läcka direkt?

Mvh,
HPL
Skruva av hattarna här och öppna ventilerna, men innan du gör det så tycker jag du skall läsa installationsmanualen en gång till för säkerhets skull.

Rörmokararbete med avskruvade kapsyler markerade i rött, redo för ventilöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H HPLIND skrev:
Hej,

Mvh,
HPL
Har du kollat installationsanvisningen?
Du måste ju öppna för gasen nere vid utedelen. 1 insexskruv bakom ett lock. På båda ledningarna.
Finns div på Tuben om du föredrar det

• Gilla
Chopperglide
  • Laddar…
Hade ner till -17 som kallast förra vintern och höll 22 grader inomhus. Hade -16 en natt förra veckan och -15 i morse. Inga problem med min Qlima SC-JA2019. Jag begriper naturligtvis att SCOP inte är mycket att hurra för under de kallaste dagarna men de högst 20 dagarna på ett år trycker ju inte upp driftskostnaden sådär jättemycket utslaget på ett helt år.
En annan jättebonus är också att jag fick lite kyla inomhus i somras när det var odrägligt varmt.

Som sagt, 5999:- och gratis hjälp av en kompis som är installatör för två år sedan. Pryttlarna har betalt sig för länge sen och jag är toknöjd.

Verkningsgraden är en sak men är mest förvånad över att det skrivs även om relativt klena märkespumpar som håller husen varma vid -15 eller -20 ute!!
Är det inte sjukt bra isolerat så behövs det ca 50-75W per kvadratmeter för att hålla ca 20 grader inne och det blir en hel del effekt och betydligt mer än vad många ger så antingen är det små hus eller så är det stödvärme som går in utan att det skrivs om detta :cool:

C Comfort Thomas skrev:
Verkningsgraden är en sak men är mest förvånad över att det skrivs även om relativt klena märkespumpar som håller husen varma vid -15 eller -20 ute!!
Är det inte sjukt bra isolerat så behövs det ca 50-75W per kvadratmeter för att hålla ca 20 grader inne och det blir en hel del effekt och betydligt mer än vad många ger så antingen är det små hus eller så är det stödvärme som går in utan att det skrivs om detta :cool:
Mitt hus är från 1962 och inte speciellt bra isolerat. På vinden fanns bara ca 1 dm gammalt sågspån. Nu har jag rullat ut 95 mm tjock gullfiber på vinden, det är allt. Huset är två våningar och boytan på boplanet som jag värmer upp är 85 kvm och pumpen påstås ju ha 4,89 kw. Jag har ingen värme på i källaren. När det har varit under -15 i mer än en vecka så har jag slagit på ett oljefyllt element i källaren så det åtminstone håller +10

mbha mbha skrev:
Mitt hus är från 1962 och inte speciellt bra isolerat. På vinden fanns bara ca 1 dm gammalt sågspån. Nu har jag rullat ut 95 mm tjock gullfiber på vinden, det är allt. Huset är två våningar och boytan på boplanet som jag värmer upp är 85 kvm och pumpen påstås ju ha 4,89 kw. Jag har ingen värme på i källaren. När det har varit under -15 i mer än en vecka så har jag slagit på ett oljefyllt element i källaren så det åtminstone håller +10
4,9kW är väl vid +7 ute och inte vid -15 ??
Är det 4,9kW vid +7 ute så ger den kanske 2,5kW vid -15 och klarar ni att värma huset på 2500W eller mindre vid -17 med den isoleringen så är det märkligt bra!
Borde väl framgå i produktbladet vad din modell levererar för maxeffekt vid tex -15 inkl avfrostningar ?

Hej! Köpte för ett par år sedan en qlima pump med snabbkopplingar. Såg när jag köpte den att det fanns färdinga förlängningsrör att köpa, köpte ingen då. Men nu skulle jag behöva köpa ett 4 meters slangpaket.

ser nu till min förvåning att de endast säljer slangpaket till S-modellen och inte till SC-modellen. Går det att få tag på slangpaket till SC modellen någonstans tror ni? Eller hur ska jag annars göra för att förlänga?

SC-modellen går väl inte att förlänga rören på? Kommer med färdigfyllda specialrör som ska skruvas på.

Gooliath Gooliath skrev:
Hej! Köpte för ett par år sedan en qlima pump med snabbkopplingar. Såg när jag köpte den att det fanns färdinga förlängningsrör att köpa, köpte ingen då. Men nu skulle jag behöva köpa ett 4 meters slangpaket.

ser nu till min förvåning att de endast säljer slangpaket till S-modellen och inte till SC-modellen. Går det att få tag på slangpaket till SC modellen någonstans tror ni? Eller hur ska jag annars göra för att förlänga?
det finns på eBay sök där så kan du beställa den längd du behöver

J Josth skrev:
SC-modellen går väl inte att förlänga rören på? Kommer med färdigfyllda specialrör som ska skruvas på.
Jodå de kan förlängas upp till ca 20 meter. Åtminstone tidigare fanns de i 4 meters slangpaket, som precis som det slangpaket som medlevereras SC modellen är förfylld med gas, men nu verkar de inte finnas i sortimentet längre? Mystiskt?

C Comfort Thomas skrev:
4,9kW är väl vid +7 ute och inte vid -15 ??
Är det 4,9kW vid +7 ute så ger den kanske 2,5kW vid -15 och klarar ni att värma huset på 2500W eller mindre vid -17 med den isoleringen så är det märkligt bra!
Borde väl framgå i produktbladet vad din modell levererar för maxeffekt vid tex -15 inkl avfrostningar ?
Så är det nog. Qlima har ju inte de högsta COP-värdena vid låga utomhustemperaturer.

Men är det sällan lägre än -10 så är den god nog, särskilt med tanke på att den kostar så lite.

Jag har kört min första Qlima (har fler) ute i Stockholms skärgård i två säsonger nu även när det var -15 höll den ett 80m2 (visserligen välisolerat) varmt, men DÅ fick den jobba, drog nog tre ggr så mycket effekt som vid -5. Nu med runt noll med plus på dagarna och minus på nätterna drar den ca 3kWh per dygn för +8-10 inomhus. Jag är nöjd och har ju dessutom AC de där stekheta dagarna på sommaren. För 6.000:- plus installation.

Vi har en i övervåningen på vårt bostadshus dessutom. Håller + 17 genom hela vintern för ca 70m2 och knappt 5kWh i snitt från december tills nu. Senaste dygnet 2.0kWh vid medeltemp - 2. Installerades mest för att ha AC till sommaren. Men fungerar ju bra för värme med. I väntan på en större FLVP som ska mata vattenburen värme i resten av huset (utom övervåningen).

Är du nöjd så är det bra
Själv rör jag dom inte då jag vet hur många som jag får plocka ned och byta ut.
Verkar gälla att ha tur med dom där.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är du nöjd så är det bra
Själv rör jag dom inte då jag vet hur många som jag får plocka ned och byta ut.
Verkar gälla att ha tur med dom där.
Fast jag har ju tre som är ok... Tror Qlima kanske förbättrat kvalitén de senaste åren. Och vad spelar det för roll om den håller hälften så långe, men kostar en tredjedel? När man söker sig fram för bästa bang for the buck! Och då får man ju reservdelar till nästa...bra när jag läser i dessa forum om priset på en utomhusdelsfläkt som reservdel för 10.000:- till en märkespump, för att ett lager är slut efter fyra år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.