P polaris78 skrev:
Ja personligen så tror jag vi kan gissa och ha ungefär lika rätt eller fel som dessa papphattar som räknat fram det där på en knippe gissningar och antaganden...
Och det saknas ju fortfarande helt nån som helst information om hur mycket av dessa läckage som är ofrånkomliga oavsett regelverkets utformning och hur många promille av dessa utsläpp som ev beror på att nån hempulare misslyckats med att koppla ihop en luft / luft värmepump...
Alla system likt dessa har mer eller mindre läckage över tid precis som ac anläggningar i bilar där det är mer tydligt att man "lagar" och fyller på och så går det ett knippe år igen. medans kylskåpet hemma åker på tippen när det slutar funka..

Tyvärr så tas 99 procent av sån där info fram av personer med stort miljöintresse som röstar på Mp och lyssnar på andra miljömuppar och där bevis och fakta saknas så gissar man hejvilt och skriver ihop rapporter som har tveksam bakgrund och efter dom har åkt runt ett tag i samhället så anses dom som sanna och alla som kritiserar det tveksamma i dom även om dom har högre professor tittlar så lyssnar ingen och man är miljöförnekare.. men nån liten snorunge som greta blir snabbt uppblåst i pressen när man bara rabblar inövade tal skrivna av andra. Bara man förmedlar den bild som pressen vill sprida...att man fullständigt saknar aktuell utbildning kvittar..
Tyvärr är miljöpolitiken lika trasig som invandring och intregrations frågorna där båda sidor är minst sagt rätt vårdslösa med "sanningen" (förskönande av att ljuga) och det går mer ut på att sprida skit för att bevisa att man har rätt till varje pris.

Men det är min personliga uppfattning och även om vi utplånade sverige som helhet så skulle det knappt märkas i världens utsläpp så med det som bakgrund och att stora delar av resten världen skiter i det så behöver inte allt här bli dubbelt så dyrt pga tramsiga miljö regler.

Så nu ska jag gå och elda upp en till rulle med plastpåsar innan det blir förmögenhetsskatt på dom.. :)
För att rädda ozonlagret kan vi väl släppa ut det ozonvänliga kylmediet?

Dekal märkt 'Ozone Friendly' med en stiliserad jordglob och texten R407C, monterad på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
DonPablo R134a skrev:
Sverige använder ca 1% av all köldmedieanvändning i Världen, så vad vi gör är en piss i mississippi
Ja precis man hävdar alltid att det är av "miljöskäl" men sanningen är nog mer att det handlar om att branchen gärna vill ha ensamrätt och precis som elektrikerna kunna ta bra betalt för att du får inte göra det själv.. även om en väldresserad apa kan lära sig jobbet på 30 min med google..
Det baseras inte på att det ska vara korrekt gjort utan på att nån anställd på företaget med det här godkännade numret har gjort jobbet.. även där tycker jag att man tydligt bevisar syftet med det hela... ensamrätt..

Och oavsett om det nu är 1 eller 2 procent så saknas ju seriös utredning av hur mycket vårat nuvarande regelverk begränsar utsläppen mot om det vore mindre reglerat.. Skulle tro att mängden utsläpp är till största delen densamma oavsett regelverk då det är trasiga saker som läcker och grejerna går sönder oavsett om folk kopplar in dom själv eller om nån kyltekniker har gjort det. visst kanske nån klåpare extra gör nåt mer misstag om det är mindre reglerat men tror det är knappt mätbart , och yrkesfolket är inte så seriösa dom heller når ingen ser på , då är det som går snabbast det som görs så man kan åka till nästa jobb eller fika.. :)

• Gilla
useless
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Nån som köpt värmepump på jula sista tiden och vet hur man enklast slinker ur deras installations bokningar. såg att dom nu sålde den lilla för 3999 igen . vore perfekt till garaget.
Har installerat alla tidigare själv och den i huset jag sålde gick då dom 6 åren jag bodde där..
Så har för avsikt att göra likadant idag , har tillgång till den utrustning som behövs men inget nu fungerande kylcertifikat vilket det enligt protokollet som ska fyllas i behövs. Vill nån hjälpa till så kan man skriva pm om man inte vill skriva öppet.

Moralpredikningar om gällande regelverk kommer ignoreras fullständigt då jag vet precis hur det ser ut och funkar och hur omöjligt det är att bli straffad för tilltaget.

Ja menar den här ska såklart installeras på en båt utanför sveriges lagar och regler....

[länk]
Var bara medveten om att denna modell kräver vacuumpump och ventilkoppel för att kunna installeras. Vill du slippa det heter Qlimas modeller SC-

P
N Nisken skrev:
Var bara medveten om att denna modell kräver vacuumpump och ventilkoppel för att kunna installeras. Vill du slippa det heter Qlimas modeller SC-
jodå jag har tillgång till den utrustning som behövs. och har byggt liknande grejer förut men i fordon under annans behörighet hos företaget jag då jobbade åt där man lät många jobba med ac men det var egentligen bara en huvudperson som stod som utförare och resten var under "upplärning" under alla år jag jobbade där.. så ger inte mycket för regelverket och efterlevnaden där..

Nu är den minsta SC pumpen på rea hos Jula. Den med "snabbkopplingar" som du själv absolut inte får koppla ihop själv :cool: #greta #miljöpartiet #eldakol osv

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Nu är den minsta SC pumpen på rea hos Jula. Den med "snabbkopplingar" som du själv absolut inte får koppla ihop själv :cool: #greta #miljöpartiet #eldakol osv
Det är trassligare nu eftersom man måste fylla i företag, organisationsnummer och installatörens nummer om man inte vill använda INSELO. Annars lämnar de inte ut pumpen.

Jag köpte en till idag till vårt klubbhus. INSELO tar bara drygt 1800:- för slutinstallation med RUT. Ni kan alltså få den körklar med garanti och allt för under 8000:- .
Inte så pjåkigt!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Det är trassligare nu eftersom man måste fylla i företag, organisationsnummer och installatörens nummer om man inte vill använda INSELO. Annars lämnar de inte ut pumpen.

Jag köpte en till idag till vårt klubbhus. INSELO tar bara drygt 1800:- för slutinstallation med RUT. Ni kan alltså få den körklar med garanti och allt för under 8000:- .
Inte så pjåkigt!
Så här gör du.
Godkänn Inselo.
Dom ringer några gånger.
Du säger att det inte är aktuellt än.
Sista gången dom ringde sa jag att jag skulle ha den som prydnad i vardagsrummet.
Dom sa- hör av dig om du ska installera den.

• Gilla
  • Haha
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Hittade inte källan till påståendet, men den här källan påstår det att 2% av den globala uppvärmningen kommer från utsläpp ifrån värmepumpar/kylmaskiner(inkl kyl o frys).
[länk]

Och här kommer flygets påverkan
[länk]

Ungefär 3%, men det inkluderar ju både inrikes o utrikes flyg.

Så utsläppen av dessa gaser är inte försumbara. Det är ganska strikta regler kring inköp av dessa gaser, samt försäljning av värmepumpar så jag tror man har hyggligt bra koll på utsläppen.

Alla lite större anläggningar (och med stor så är det knappt större än en villa) är under tillsyn. Påfyllning av köldmedier ska rapporteras till tillsynsmyndighet. Upprepade läckage kommer resultera i böter om man inte vidtagit åtgärder för att minska risken för läckage. Dessa läcksöks även regelbundet, om man följer lagen. Vet inte hur mycket det fuskas, men lagstiftningen är i alla fall rätt hård.

Vi tar det på större allvar än många andra länder, men det är samma lagstiftning i botten i EU.
Varför skulle installationer av privatpersoner med snabbkopplingar läcka mer?

Inga villainstalltioner läcksöks eller kontrolleras regelbundet så det är inte något bra argument imo.

Slutligen så är varje installerad värmepump ett stort plus för klimatet, Om en del avstår för att det är för dyrt att få den installerad bli det ett mycket större minus än den potentiella vinsten med mindre läckage.

Reglerna för köldmedier kom fram när vi hade ett reellt problem med ett växande ozonhål. Det har vi inte längre de är nu obsoleta.

P
mbha mbha skrev:

Inte så pjåkigt!
Klubben kan erhålla ROT

P
Ulltand Ulltand skrev:

Inga villainstalltioner läcksöks eller kontrolleras regelbundet så det är inte något bra argument imo.

Slutligen så är varje installerad värmepump ett stort plus för klimatet, Om en del avstår för att det är för dyrt att få den installerad bli det ett mycket större minus än den potentiella vinsten med mindre läckage.

Reglerna för köldmedier kom fram när vi hade ett reellt problem med ett växande ozonhål. Det har vi inte längre de är nu obsoleta.
Det är ju helt solklart att varken folkvalda eller EU delar din uppfattning

Ulltand Ulltand skrev:
eio och skvp har lyckats väl med sitt lobbyarbete

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
eio och skvp har lyckats väl med sitt lobbyarbete
Tror faktiskt att EU skiter i dessa organisationer

electroluxaren skrev:
Tror faktiskt att EU skiter i dessa organisationer
Jag tror både el och kylbranchen har systerorganisationer i Europa och avlönade lobbyister i parlamentet

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag tror både el och kylbranchen har systerorganisationer i Europa och avlönade lobbyister i parlamentet
Möjligt dock inga jag känner till.

electroluxaren skrev:
Möjligt dock inga jag känner till.
Din tro är lika mycket värd som min, jag känner inte heller till hur de som vill skydda sina skrån organiserar sej i EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.