155 269 läst ·
482 svar
155k läst
482 svar
Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?
Med ca 2KW?C Comfort Thomas skrev:vid -15 och -20 så ger dom inte mycket effekt om man tar Mitsubishi AP25 som referens som är en klen modell.
Lyckas man värma ett hus med ca 2kW till normal innertemperatur vid -15 till -20 grader så är det bara att gratulera , borde krävas en hel del extra kW för att få en vettig temperatur i huset eller så är huset litet
Hela tråden handlar om en pump med 4,8KW.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Härliga diskutioner!
Det finns ju olika vägar att gå. Jag vill fixa själv, ska ha en billig pump som gör jobbet okej inte mer. Då är 6000kr något jag gärna lägger ut och skruvar upp själv. Strular skiten får jag ta ner själv och åka till Jula med släpkärra. Det är en chansning jag gärna tar. Effekten då, det duger i förhållande till vad den kostar och min hyresgäst blir glad
Då är denna väg rätt för en sån som mig 
Är du Svensson med tummen mitt i handen och ska värma din egen villa, ja då kanske det är värt att lyfta luren och ringa Comfort t.ex
och låta någon fixa allt åt dig för 20.000kr och du har en "japansk kvalitetspump". Minsta lilla missljud eller strul ringer du igen och installatören kommer hem till dig och hjälper till. De dagar det är -25 varje år så är den bättre än Julapumpen, den är tystare, den har fler finesser den är mycket bättre kort och gott. Allt är tryggare för den som vill ha det. Då är det helrätt!
Det finns ju olika vägar att gå. Jag vill fixa själv, ska ha en billig pump som gör jobbet okej inte mer. Då är 6000kr något jag gärna lägger ut och skruvar upp själv. Strular skiten får jag ta ner själv och åka till Jula med släpkärra. Det är en chansning jag gärna tar. Effekten då, det duger i förhållande till vad den kostar och min hyresgäst blir glad
Är du Svensson med tummen mitt i handen och ska värma din egen villa, ja då kanske det är värt att lyfta luren och ringa Comfort t.ex
Dessa tre ting måste finnas för att för att man skall kunna säga att man anlitat en certifierad installatör.N Nisken skrev:
Jag har ju redan detta så nej tack, tror på att använda svenska företag är det bästa.
nä vi debiterar alltid standardinstallations priset om 7.500.-useless skrev:
eller en hundring, till och med gratis om vi även är hos grannen och gör det under tiden vi vakumsuger och har tråkigt.
Lite längre tid tog det allt, trots att jag förberett allt.electroluxaren skrev:
Kontrollera att det såg bra ut, kolla manualen - fanns faktiskt på polska med! - skruva ihop, öppna kranarna, vänta en kvart enligt manualen, driftsätta och kontrollera. En halvtimme tog det allt lite styvt!
Därför jag skrev, pörju antydde att det var snabbkopplingen via handske. Men så var det ju inteN Nisken skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är väldigt många dagar dom är bättre än en jula pump, typ alla dagar under åretSuhagg skrev:
Härliga diskutioner!
Det finns ju olika vägar att gå. Jag vill fixa själv, ska ha en billig pump som gör jobbet okej inte mer. Då är 6000kr något jag gärna lägger ut och skruvar upp själv. Strular skiten får jag ta ner själv och åka till Jula med släpkärra. Det är en chansning jag gärna tar. Effekten då, det duger i förhållande till vad den kostar och min hyresgäst blir gladDå är denna väg rätt för en sån som mig
Är du Svensson med tummen mitt i handen och ska värma din egen villa, ja då kanske det är värt att lyfta luren och ringa Comfort t.exoch låta någon fixa allt åt dig för 20.000kr och du har en "japansk kvalitetspump". Minsta lilla missljud eller strul ringer du igen och installatören kommer hem till dig och hjälper till. De dagar det är -25 varje år så är den bättre än Julapumpen, den är tystare, den har fler finesser den är mycket bättre kort och gott. Allt är tryggare för den som vill ha det. Då är det helrätt!
Vid -25 är det ingen som är direkt bra då man kanske har COP på 1,5 eller lägre inkl avfrostningar
7.500 är ju precis problemet som de flesta i denna tråden vill undvika. Känns surt att betala 5.900 för LLVP och sedan 7.500 för installation.electroluxaren skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Men det känns väl knappast bättre att betala 7500kr för en installation på en värmepump man fått köpa av de för överpris. Även om de är rotavdrag på priset betyder de inte för mig de är rimligt pris för jobbet som utförts. Rimliga är väl man får betala den tid det kostar och en normal timtaxa, men alla jag pratat med skall ha fast pris på installationen och tillägg på allt som kan göra det tar lite längre tid. Ni som är experter, vad tar det att borra ett hål i en trävägg och montera allt?