Suhagg Suhagg skrev:
Är slangpaketet så långt original? Jösses.
Åtminstone Julas Qlima SC pumpar har 4 meters slangpaket som standard förlängningbart i extra sektioner om 4 meter.

Verkar vara mycket snö i trakterna där den står så förstår inte riktigt varför markstativet inte är så högt inställt som möjligt

Ni som installerar själva hur gjorde ni med detta? Bara att strunta i att svara?

Installationsinformation
Enligt gällande lagstiftning måste installation av denna produkt ske av certifierad installatör. Därför kommer du efter ditt luftvärmepumpsköp bli kontaktad av vår installationspartner INSELO. Du kan vid denna kontakt välja att ta del av deras installationserbjudande eller ange certifikatsnummer på den installatör du tänkt använda.

INSELO kommer få del av ditt namn, kontaktuppgifter, artikelnummer och orderdatum. I vår Integritetspolicy kan du få mer information om hur Jula behandlar personuppgifter.

Läs mer om detta under Viktig information

• Wow
john.h
  • Laddar…
MultiMan
Suhagg Suhagg skrev:
Ni som installerar själva hur gjorde ni med detta? Bara att strunta i att svara?
Nu har jag inte köpt någon Qlima, men det är väl t ex bara att säga att pumpen blivit stulen under tiden den stod ute? Jag tror det är att föredra om man verkligen blir kontaktad, inte bara tystnad.

En nära vän till mig sa att pumpen skulle installeras om ett halvår och att hen skulle återkomma då... Än har ingen hört av sig igen.

• Haha
7ender och 1 till
  • Laddar…
P
Suhagg Suhagg skrev:
Jag ska värma 45kvm åt en hyresgäst som betalar el själv. Så det behövs ingen värsting modell som kostar mig 15-20.000kr med installation. Inte motiverat i mitt fall.
då hade jag installerat el raddar.

P
mbha mbha skrev:
Har värmt upp ett ganska dassigt isolerat hus från -62 hela vintern med åtskilliga dagar och nätter mellan -15 och -20. Det började mest som ett experiment för att se om den skulle fungera bra med en svår planlösning och jag är överraskad över hur bra den har presterat. Och elförbrukningen ligger på ca hälften över vinterhalvåret jämfört med elpatron och vattenburet trots att förra vintern var varmare.

[bild]
det är ju bra att du har samma komfort inne med en luft/luft jämfört med vatten buret

electroluxaren skrev:
då hade jag installerat el raddar.
Det finns men det blir ju så hutlöst dyrt på vintern i en dåligt isolerad stuga. 6000kr för en Julapump så blir det betydligt trevligare för hyresgästen.

C Comfort Thomas skrev:
Måste vara antingen skarvat eller att det är beställt ett längre slangpaket om det nu är Quick connect rör
Original. 4 meter.

Suhagg Suhagg skrev:
Finns ju fler certifierade kyltekniker än de svindyra som rekommenderas. Själv använde jag en polsk kyltekniker med kylcertifikat som är giltigt i hela EU. Kostade en femhundring och tog honom en halvtimme totalt. Alla nöjda...

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Finns ju fler certifierade kyltekniker än de svindyra som rekommenderas. Själv använde jag en polsk kyltekniker med kylcertifikat som är giltigt i hela EU. Kostade en femhundring och tog honom en halvtimme totalt. Alla nöjda...
Kvitto?
Vad var det för nummer på företagscertet respektive personcertet?

N Nisken skrev:
En halvtimme på plats men man måste ta sig till kunden och tillbaka och då är det knepigt att få ihop det ekonomiskt som företagare för 400:- plus moms då jag antar att han även åkte bil och inte promenerade runt

alltid lockande att köpa billigast men en vacker dag behöver du kanske en kyltekniker som inte är från Polen men dom finns inte kvar för att dom flesta anlitade en ”billig” om du förstod mitt inlägg.

som jämförelse köpte jag min elektronik på liten lokal radiohandlare , dyrare än tex Elgiganten men det fanns bra service,
Nu konkad och enda som finns i närheten är Elgiganten och då gäller det verkligen att man inte får problem med produkten

C Comfort Thomas skrev:
En halvtimme på plats men man måste ta sig till kunden och tillbaka och då är det knepigt att få ihop det ekonomiskt som företagare för 400:- plus moms då jag antar att han även åkte bil och inte promenerade runt

alltid lockande att köpa billigast men en vacker dag behöver du kanske en kyltekniker som inte är från Polen men dom finns inte kvar för att dom flesta anlitade en ”billig” om du förstod mitt inlägg.

som jämförelse köpte jag min elektronik på liten lokal radiohandlare , dyrare än tex Elgiganten men det fanns bra service,
Nu konkad och enda som finns i närheten är Elgiganten och då gäller det verkligen att man inte får problem med produkten
Enkel förklaring - killen gjorde en mer omfattande installation hos en granne och gjorde min när han var klar.

Service på Qlima är nog tveksamt hur det fungerar oavsett vem som installerar?

I vilket fall är det INTE installatörer som betalar. Snarare importören via Jula.

electroluxaren skrev:
Kvitto?
Vad var det för nummer på företagscertet respektive personcertet?
Inget jag har tillgängligt här får återkomma när jag börjar åka ut till landet igen? Varför har det värde för dig? Vill du anlita honom?

N Nisken skrev:
Enkel förklaring - killen gjorde en mer omfattande installation hos en granne och gjorde min när han var klar.

Service på Qlima är nog tveksamt hur det fungerar oavsett vem som installerar?

I vilket fall är det INTE installatörer som betalar. Snarare importören via Jula.
Ja är installatören hos grannen så är det en annan sak men hur ofta inträffar det !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.