155 265 läst ·
482 svar
155k läst
482 svar
Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?
Får vänta tills den kommer ner till 6000kr att betala 9000kr för den var lite i dyraste laget.N Nisken skrev:
Prisjakt verkar släpa efter med fel pris
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det mindre utrymmen ni ska värma för det verkar vara en gissning vilken effekt den kan leverera när det är kallt ute ?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är vid +7 ute så lite intressant vad dom levererar även när det är kyligt ute.Handyman 1 skrev:
Minsta Mitsubishi Electric tror jag ger ännu mindre vid +7 och den ger vid tex -15 ute 2,4kW som en jämförelse, Och helst bör dom ligga på lite över 2 i COP inkl avfrostning då samt att värmekabeln i tråget enbart går in under själva avfrostningen så det inte är en ”dum” värmekabel som ligger på dygnet runt så fort det är tex kallare än ca +5 ute.
Fast nu var ju frågan vad de heter hos Julas pumpar från Qlima, inte vad de brukar heta från andra leverantörer......useless skrev:
Självklart är prisvärdhet en funktion av inköpspris, installationskostnad, driftskostnad och energiförbrukning jämfört med innan.C Comfort Thomas skrev:Det är vid +7 ute så lite intressant vad dom levererar även när det är kyligt ute.
Minsta Mitsubishi Electric tror jag ger ännu mindre vid +7 och den ger vid tex -15 ute 2,4kW som en jämförelse, Och helst bör dom ligga på lite över 2 i COP inkl avfrostning då samt att värmekabeln i tråget enbart går in under själva avfrostningen så det inte är en ”dum” värmekabel som ligger på dygnet runt så fort det är tex kallare än ca +5 ute.
Jag har haft min på landet med 85m2 yta, 8C inomhus, medeltemp ute hittills -4C energiförbrukning 690kWh på 150 dagar.
Det är mindre än hälften mot förra vintern, men då var innetempen i snitt 5C och värmespridningen och fuktbelastningen högre.
Plus att de två ggr jag åkt ut under vintern, jag kunnat haft 18C inne fjärrstyrt när jag kommit fram. Plus att maskinen kan vara AC nästa sommar det blir 30C.
Jag är nöjd med det. Återstår att se livslängden då......
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är du nöjd så är väl det braN Nisken skrev:Självklart är prisvärdhet en funktion av inköpspris, installationskostnad, driftskostnad och energiförbrukning jämfört med innan.
Jag har haft min på landet med 85m2 yta, 8C inomhus, medeltemp ute hittills -4C energiförbrukning 690kWh på 150 dagar.
Det är mindre än hälften mot förra vintern, men då var innetempen i snitt 5C och värmespridningen och fuktbelastningen högre.
Plus att de två ggr jag åkt ut under vintern, jag kunnat haft 18C inne fjärrstyrt när jag kommit fram. Plus att maskinen kan vara AC nästa sommar det blir 30C.
Jag är nöjd med det. Återstår att se livslängden då......
Personligen skulle jag satsa på modell där man tex vet vad den kan leverera vid normal vintertemperatur där jag bor och en modell där man kan välja rörlängden själv.
Produktbladet säger inte mycket vad den kan prestera när det inte är 7 grader varmt ute.
Har värmt upp ett ganska dassigt isolerat hus från -62 hela vintern med åtskilliga dagar och nätter mellan -15 och -20. Det började mest som ett experiment för att se om den skulle fungera bra med en svår planlösning och jag är överraskad över hur bra den har presterat. Och elförbrukningen ligger på ca hälften över vinterhalvåret jämfört med elpatron och vattenburet trots att förra vintern var varmare.C Comfort Thomas skrev:
Logga in
Skapa konto
mbha skrev:
Har värmt upp ett ganska dassigt isolerat hus från -62 hela vintern med åtskilliga dagar och nätter mellan -15 och -20. Det började mest som ett experiment för att se om den skulle fungera bra med en svår planlösning och jag är överraskad över hur bra den har presterat. Och elförbrukningen ligger på ca hälften över vinterhalvåret jämfört med elpatron och vattenburet trots att förra vintern var varmare.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
betalar hyresgästen el själv så spelar det ingen roll, då kan du lika gärna skippa den helt om du inte lovat luftkonditionering till hyresgästen.Suhagg skrev:
då gäller det bara att grejerna håller så länge som du räknar med utan att något pajar då jag misstänker att du monterar själv och kanske blir utan garantier.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
vid -15 och -20 så ger dom inte mycket effekt om man tar Mitsubishi AP25 som referens som är en klen modell.mbha skrev:
Har värmt upp ett ganska dassigt isolerat hus från -62 hela vintern med åtskilliga dagar och nätter mellan -15 och -20. Det började mest som ett experiment för att se om den skulle fungera bra med en svår planlösning och jag är överraskad över hur bra den har presterat. Och elförbrukningen ligger på ca hälften över vinterhalvåret jämfört med elpatron och vattenburet trots att förra vintern var varmare.
[bild]
Lyckas man värma ett hus med ca 2kW till normal innertemperatur vid -15 till -20 grader så är det bara att gratulera , borde krävas en hel del extra kW för att få en vettig temperatur i huset eller så är huset litet
Är slangpaketet så långt original? Jösses.mbha skrev:
[bild]
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Måste vara antingen skarvat eller att det är beställt ett längre slangpaket om det nu är Quick connect rör