2 765 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Luftvärmepump i dåligt isolerat sommarhus - värt det?
Tack! Bra perspektiv!SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har ett timrat 1800-talshus som vi inte permanentbor i. Isolering? Nja, de tidigare ägarna jobbade inte riktigt så. Det är cirka 10 cm sågspån på vinden ovanför det ena sovrummet på övervåningen, det andra är helt oisolerat.
Satte in LLVP för ett antal år sedan, tidigare höll vi frostfritt i rum med vattenledningar mha direkt-el under vintern. I samband med installationen av värmepumpen drog vi på 16 grader som stadig temperatur. Elförbrukningen halverades till cirka 500 kWh per vintermånad!
Vi hade säkert kunnat spara lite till på att dra ner till 10 grader, men det är det inte värt. Det är betydligt goare att komma in i huset när det är 16 grader inne, vrida upp värmepumpen och sätta igång och elda - och på ett litet kick blir det 20 grader. Krukväxterna mår bra, och huset i övrigt.
Tack! Det var mycket bra att veta (och bra beskrivetJ Josth skrev:+10 °C räcker bra som underhållsvärme i en äldre sommarstuga med enklare isolering. Inga problem med fukt etc på vintern. Det är ganska stor skillnad på energiförbrukningen mellan 10 och 15 grader ser man när man gör energikalkyler. Diagrammet ser ut som en upp-och-ner-vänd triangel där energiåtgången motsvarar den delen av triangelns yta från spetsen och upp. Energiförbrukningen ökar alltså väldigt snabbt när man går uppåt i innetemperatur.
Bra kombo! Håller med - mycket trevligare 😀F fribygg skrev:
Låter som en bra idé! Just nu har vi ingen wifiF fribygg skrev:
men som jag förstår finns det sms-lösningar också. Tack
Ok bra tips! Tack. Jag har haft svag konstant luftflöde ut på badrumsfläkten. Är det något du kör också eller endast luftvärmepumpen?B bhus2021 skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
jag har utsugsfläkten i badrummet på ja, för att få in mer varmluft från LLVP men det behövs inte mkt drag. Huset är 1800-tal, tjocka timmerväggar men otättR Robert N skrev:
Ok spännande idé. Jag har ställbara tilluftsventiler. Hade tänkt dra ner dem så det inte blir totalt fritt blås genom huset om inte annat.B bhus2021 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden