A Avemo skrev:
Jag tror att det skiljer mellan olika hus. Vissa hus utan el får inte stuglukt. Andra hus med underhållsvärme får det. När det är några grader varmare inne än ute bör det vara riskfritt. Så jag tänker mig att hösten är den värsta perioden för husets interiör.
Tack! Låter klokt!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har ett timrat 1800-talshus som vi inte permanentbor i. Isolering? Nja, de tidigare ägarna jobbade inte riktigt så. Det är cirka 10 cm sågspån på vinden ovanför det ena sovrummet på övervåningen, det andra är helt oisolerat.
Satte in LLVP för ett antal år sedan, tidigare höll vi frostfritt i rum med vattenledningar mha direkt-el under vintern. I samband med installationen av värmepumpen drog vi på 16 grader som stadig temperatur. Elförbrukningen halverades till cirka 500 kWh per vintermånad!
Vi hade säkert kunnat spara lite till på att dra ner till 10 grader, men det är det inte värt. Det är betydligt goare att komma in i huset när det är 16 grader inne, vrida upp värmepumpen och sätta igång och elda - och på ett litet kick blir det 20 grader. Krukväxterna mår bra, och huset i övrigt.
Tack! Bra perspektiv!

J Josth skrev:
+10 °C räcker bra som underhållsvärme i en äldre sommarstuga med enklare isolering. Inga problem med fukt etc på vintern. Det är ganska stor skillnad på energiförbrukningen mellan 10 och 15 grader ser man när man gör energikalkyler. Diagrammet ser ut som en upp-och-ner-vänd triangel där energiåtgången motsvarar den delen av triangelns yta från spetsen och upp. Energiförbrukningen ökar alltså väldigt snabbt när man går uppåt i innetemperatur.
Tack! Det var mycket bra att veta (och bra beskrivet :)

F fribygg skrev:
Luftvärmepump på underhållsvärme, 10°C och vedeldning vid behov när du är i sommarhuset om du inte vill köra pumpen är mitt förslag.
Strålningsvärmen från en vedeldad eldstad är i mitt tycke mycket trevligare än både värmepump och elradiatorer.
Bra kombo! Håller med - mycket trevligare 😀

R Robert N skrev:
Bra kombo! Håller med - mycket trevligare 😀
Det är en god ide att fjärrstyra pumpen och höja temperaturen innan man far till fritidshuset, mer ekonomiskt att ha önskad temp (22°?) när man kommer dit än att ha onödiga 15° hela tiden när man inte är på plats under vintern.

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är en god ide att fjärrstyra pumpen och höja temperaturen innan man far till fritidshuset, mer ekonomiskt att ha önskad temp (22°?) när man kommer dit än att ha onödiga 15° hela tiden när man inte är på plats under vintern.
Låter som en bra idé! Just nu har vi ingen wifi
men som jag förstår finns det sms-lösningar också. Tack

Jag kör LLVP i sommarstuga, kör 12C på vintern (blir då ca 6C där vattenrören ligger längs yttervägg i badrummet, men glömmer jag öppna badrumsdörren så fryser rören… Roslagen så kan vara -20 ett par dagar på vintern.

B bhus2021 skrev:
Jag kör LLVP i sommarstuga, kör 12C på vintern (blir då ca 6C där vattenrören ligger längs yttervägg i badrummet, men glömmer jag öppna badrumsdörren så fryser rören… Roslagen så kan vara -20 ett par dagar på vintern.
Ok bra tips! Tack. Jag har haft svag konstant luftflöde ut på badrumsfläkten. Är det något du kör också eller endast luftvärmepumpen?

R Robert N skrev:
Ok bra tips! Tack. Jag har haft svag konstant luftflöde ut på badrumsfläkten. Är det något du kör också eller endast luftvärmepumpen?
jag har utsugsfläkten i badrummet på ja, för att få in mer varmluft från LLVP men det behövs inte mkt drag. Huset är 1800-tal, tjocka timmerväggar men otätt

B bhus2021 skrev:
jag har utsugsfläkten i badrummet på ja, för att få in mer varmluft från LLVP men det behövs inte mkt drag. Huset är 1800-tal, tjocka timmerväggar men otätt
Ok det är så jag tänker också. Tack

Jag stänger förresten ofta dörr till ett eller två sovrum för att spara lite energi på vintern,de blir då i princip nollgradiga om det är kallt ute. inga problem med någon sommarstugedoft

B bhus2021 skrev:
Jag stänger förresten ofta dörr till ett eller två sovrum för att spara lite energi på vintern,de blir då i princip nollgradiga om det är kallt ute. inga problem med någon sommarstugedoft
Ok spännande idé. Jag har ställbara tilluftsventiler. Hade tänkt dra ner dem så det inte blir totalt fritt blås genom huset om inte annat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.