Hej!

Önskar några kommentarer på detta ämne.

Vi har ett hus på 82kvm enplan, torpargrund.

Vi har bara direktverkande el-radiatorer just nu vilket drar mycket el.

Vi har funderat på en luftvärmepump och rätta mig om jag har fel då jag säger att denna funkar som så att den tar luft utifrån, tar lite värme ifrån uteluften och värmer upp inomhusluften vilket på så sätt höjer inomhusluftens temperatur. Mao så kyler den ned utomhusluften?

Tror ni detta är ett ekonomiskt bra uppvärmningalternativ? De drar väl inte så fasligt med el, eller gör de?

Rätta mig om jag har fel då jag säger att för att tillvarata luftvärmepumpens effekt maximalt bör huset vara så tätt som möjligt?

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Vi har funderat på en luftvärmepump och rätta mig om jag har fel då jag säger att denna funkar som så att den tar luft utifrån, tar lite värme ifrån uteluften och värmer upp inomhusluften vilket på så sätt höjer inomhusluftens temperatur. Mao så kyler den ned utomhusluften?

Mvh
Fredrik
En L/L vp värmer bara inomhusluften o tar inget luft utifrån..

om du bor söder om dalarna så är det ett bra kompliment för at hålla ner uppvärmniungskostnaden, men kom ihåg att ställa den på 2-4 grader varmare än den innomhus tem du vill ha.

en luft värmepump funkar som din hårtork = den tar luft innefrån & värmer den! luften paserar endast igenom den del man har innomhus!!!

sen går det gas mellan inne & ute del. ute delen komme att kyla ute luften.

Hm!

Tack för svaret.

Jag tror vi i runda slängar lägger ca 18000-22000:- pr år på el där säkert minst 15.000:- är för värme skulle jag tro.

Så om en värmepump skulle göra susen så vore det ju något att fundera på.

Jag tror huset borde gå att isolera bättre än idag. Så rätt mig om jga har fel då jag säger att ett välisolerat hus innebär att värmepumpen behöver jobba mindre?

Mvh
Fredrik

Hej

Självklart får pumpen jobba mindre om huset är bätter isolerat.
LV-pumparna har en inomhus-termostat (i alla fall våran) som justerar "flåset" från
innedelen, dvs. sänker om det blir den temp som är inställd eller ökar tills
den uppnått önskad temp.

Klart den billigaste och enklaste lösningen för att spara pengar.
Vi är jättenöjda med vår Panasonic som vi haft i 2 år.

Får vi bara till lite bättre isolering mot golvdrag osv. så kommer det bli
ännu behagligare inomhus.
Vi lider av lite syllreparationer som genererar golvdrag :)

Köp en, du ångrar dig inte.

Luftvärmepump är helt klart en bra lösning för dig/er.

Om det går åt 15000kWh/år till värme nu (vilket iofs låter mycket för 82m2) så kan du nog räkna med en besparing på mellan 5-7500kWh/år, beroende på planlösning, pump mm.

Tänk på att varmvattenförbr. i ett normalhushåll ligger på ca 5000kWh/år, och hushållselförbr 5000kWh/år, vilket i ditt fall i så fall skulle innebära ca 8-12000kWh/år i värmeförbr.

Fast även med den värmeförbr. skulle motivera en luftvärmepump tycker jag, bättre luftklimat inne och ni kan kosta på er ett par grader varmare.

Hur är det med ljudnivån på inomhusdelen ?
Är den störande ?

Vilket rum skulle ni som har erfarenhet välja av följande:
* Kontor
* Matrum
* Kök
* TV-rum

TV-rummet är nog bästa placeringen för värmespridning och montering - men stör ljudet TV-tittandet ?
Kontoret skulle också vara lämpligt för spridningens skull men betydligt jobbigare att montera

I hallen/ingången brukar vara den lämpligaste plaseringen där stör den inte mycket.
Sen går det att justera fläkthastigheten, mindre fläkt mindre ljud.

Stolpen skrev:
I hallen/ingången brukar vara den lämpligaste plaseringen där stör den inte mycket.
Sen går det att justera fläkthastigheten, mindre fläkt mindre ljud.
Spelar det någon roll på vilken sida av huset man sätter utomhusdelen ?
Söderläge måste väl vara bäst ?
Vår hall ligger i norr/öster

Det har ingen avgörande betydelse i vilket väderstreck den sitter, sitter den i sydläge får man något mindre avfrostningstider men det är marginellt.

Jag är mycket nöjd med min pump.. Aug-Mars gjorde vi av med 5500kwh i Gävle... Innan konvertering så var det väl ca 12-15000kwh..

Vi har den största pumpen panasonic har (24cke) och har stödvärmt med eldning 1 helg på hela vintern...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.