4 637 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Luftvärmepump död
Bröt strömmen idag i kåken då jag installerade en stolplykta på gården. Drog på allt sen stack jag till jobbet men när jag kom hem var det kallt och pumpen varken går eller lyser. Är en Mitsubishi. Vad kan ha hänt ? Motorskydd? Trasig? Är det något jag kan göra utan att kontakta en tekniker?
Vill verkligen inte försöka dumförklara dig nu, men har du kollat säkringarna? Vet du om pumpen funkade när du åkte iväg? Känns väldigt otroligt om något skulle gått sönder av att du brutit strömmen och sen slagit på den igen
Hej,
Kollat säkringar och allt ser ut att vara ok. Det var varmt hemma på lunchen så den gickmed största säkerhet.
Kollat säkringar och allt ser ut att vara ok. Det var varmt hemma på lunchen så den gickmed största säkerhet.
Ser inte i skåpet att det ska vara en separat säkring till pumpen men antar att det är någon av de nyare automatiska.
Okej, om det var jag som hade samma fel skulle jag testa eluttaget med något annat för att utesluta (huset), sen skulle jag nog ta kontakt med någon kunnig firma. Om den är gammal skulle jag höra med någon allteknik firma då dom brukar vara duktiga på att laga äldre saker (vilket andra företag säkert skulle dömma ut och sälja ny pump).L Lagerström skrev:
Mellan inne och utedel, på utsidan, sitter 2 uttag som saknar ström. De sitter ihop med själva kabeln mellan de båda enheterna.
Eftersom innedelen inte har ström och slagit av/gått sönder så går inte strömmen vidare till uttag och utedel
Men strömmen till dina uttag utomhus borde inte ha något med innedelen att göra mer än att dom kanske är kopplade till uttaget inomhus? Vet ju inte hur det ser ut men jag tippar på att en säkring är trasig någonstans.. kanske finns något skåp utomhus?
Är det inte vanligt att innerdelens styrning matas ifrån ytterdelen. Så om matning går ifrån elskåpet till ytterdel via några eluttag och sedan vidare till innerdelen. Om den säkringen då har gått så skulle alla dessa delar vara spänningslösa
Sitter en strömbrytare vid utedelen som är påslagen. Kan det finnas något typ av säkring där?
Klicka här för att svara