1 076 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Luftvärmepump delvis isolerad bod
Har försökt läsa alla trådar kring uppvärmning av friggebod/garage etc men blir inte riktigt klok på kontentan.
Vi har en bod på ca 20 m2 som är från tidigt 1900-tal. Taket är bytt häromåret och är tilläggsisolerat, samma sak med kanske 60-70% av väggarna. Vet ej hur det är med fuktspärr här. Resterande väggar är bara plank där man tom ser lite glipor på vissa ställen. I ett hörn finns en bastu. Vatten finns ej indraget.
Jag vill hålla det någorlunda uppvärmt under vintern, kanske hålla 10-12 grader. Bor utanför Uppsala. Tanken på sikt (inom typ 5 år) är att isolera resterande och bygga ett gästrum/ungdomsrum i del av boden.
Min tanke nu är att sätta en luft-luftpump som styrs via app/automatik.
Är det nåt jag bör tänka på, mer än att jag delvis eldar för kråkorna i de delar som ej är isolerade? Ska tilläggas att merparten av dessa väggar har hyllor på där jag tänker alla prylar/kartonger bidrar med isolerande förmåga. I och med ingen dusch/kök tolkar jag andra trådar som att fuktspärr ej är lika kritiskt...?
All input mottages tacksamt!



Vi har en bod på ca 20 m2 som är från tidigt 1900-tal. Taket är bytt häromåret och är tilläggsisolerat, samma sak med kanske 60-70% av väggarna. Vet ej hur det är med fuktspärr här. Resterande väggar är bara plank där man tom ser lite glipor på vissa ställen. I ett hörn finns en bastu. Vatten finns ej indraget.
Jag vill hålla det någorlunda uppvärmt under vintern, kanske hålla 10-12 grader. Bor utanför Uppsala. Tanken på sikt (inom typ 5 år) är att isolera resterande och bygga ett gästrum/ungdomsrum i del av boden.
Min tanke nu är att sätta en luft-luftpump som styrs via app/automatik.
Är det nåt jag bör tänka på, mer än att jag delvis eldar för kråkorna i de delar som ej är isolerade? Ska tilläggas att merparten av dessa väggar har hyllor på där jag tänker alla prylar/kartonger bidrar med isolerande förmåga. I och med ingen dusch/kök tolkar jag andra trådar som att fuktspärr ej är lika kritiskt...?
All input mottages tacksamt!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Om du börjar med ett elelement så kan du se exakt hur mycket el som går åt för att värma upp .
Troligtvis får du en hög förbrukning , varm luft vill gärna träffa kall
Denna är billig https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w230-v-2000034997
Troligtvis får du en hög förbrukning , varm luft vill gärna träffa kall
Denna är billig https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w230-v-2000034997
Klicka här för att svara
