Satte en elmätare på luftvärmepumpen och tyckte att den drog lite väl mycket (runt 300 watt för att blåsa sval/ljummen luft) så jag stängde av den. Då märkte jag att den drog 50-60 watt även som avstängd!
Är det normalt? Varför gör den så?
Det är en äldre pump (ca 15 år) som skall bytas snart, men jag blev nyfiken över vad som kan ligga bakom.
Är det normalt? Varför gör den så?
Det är en äldre pump (ca 15 år) som skall bytas snart, men jag blev nyfiken över vad som kan ligga bakom.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det är likadant på min nya Panasonic HZ25XKE, men den drar 95 watt när man stänger av den med fjärren. Jag tror också det är någon värmeslinga.
hmm ... undrar om det gäller alla fabrikat ... 🤔useless skrev:
När jag regelbundet gör ren lamellerna (även när det är kallt ute) på inomhusdelen genom att spraya med rengöringssprayen på kondensorn, gör jag hela anläggningen strömlös i minst en timme. Den startar omedelbart efter den timmens avstängning, och producerar värme direkt.
Pumpen är en Mitsubishi Electric F25 från 2019.
Så när man rengjort inomhusdelen så ska man slå på strömmen när man är klar, men vänta typ en timme innan man kör igång själva LVP:n så att oljan hinner bli varm.electroluxaren skrev:
Alternativt kanske man inte behöver slå av strömmatningen när man gör ren inomhusdelen, endast slå av LVP:n med fjärrkontrollen?
Tack för upplysningen, tror inte det är många som är medvetna om det här. Grannen hade tex en firma som gjorde ren hans inomhusdel, dom startade allt direkt när dom var klara.
Mats-S skrev:
hmm ... undrar om det gäller alla fabrikat ... 🤔
När jag regelbundet gör ren lamellerna (även när det är kallt ute) på inomhusdelen genom att spraya med rengöringssprayen på kondensorn, gör jag hela anläggningen strömlös i minst en timme. Den startar omedelbart efter den timmens avstängning, och producerar värme direkt.
Pumpen är en Mitsubishi Electric F25 från 2019.
det beror ju helt på hur avkyld kompressorn hinner bli, den är ju isolerad, innehåller olja och massa metall så det tar ju lång tid innan den blir iskall samt då förstås utetemperaturenMats-S skrev:
Så när man rengjort inomhusdelen så ska man slå på strömmen när man är klar, men vänta typ en timme innan man kör igång själva LVP:n så att oljan hinner bli varm.
Alternativt kanske man inte behöver slå av strömmatningen när man gör ren inomhusdelen, endast slå av LVP:n med fjärrkontrollen?
Tack för upplysningen, tror inte det är många som är medvetna om det här. Grannen hade tex en firma som gjorde ren hans inomhusdel, dom startade allt direkt när dom var klara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden