Hej,

Behöver byta panel på gaveln och har börjat riva ner den nuvarande panelen.

Direkt bakom är det byggfolie direkt bakom panelen och sedan isolering bakom den mellan reglarna som panelen är fastspikad i.

Tänker att det är fel med byggplast bakom, borde väl vara ett diffusionsöppet vindskydd? Sen är det heller ingen luftspalt, men kanske inte är helt nödvändigt?

Antar att detta är en tilläggsisolering...

Vad göra?
Byta byggplasten till vindskyddsfolie och sätta dit panelen på samma sätt som det är nu?
Byta till vindskyddsfolie och sätta en tunn spikläkt på reglarna ? (Måst man göra något med fönstret i så fall eller är det ok med en tunn spikläkt?)

Något annat....


Tack
 
  • Delvis öppen vägg med isolering och en plasttäckt fönsteröppning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastfolie med vattenstämpel av Teno-logotypen och röda tejpbitar över en isolerad väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du på insidan?
 
A Alexn72 skrev:
Vad har du på insidan?
Bra fråga, ser ut som att det skulle vara den gamla ytterpanelen..

Såg nu att det sitter en 22mm distans bakom reglarna.. så ny tanke är att

1. Ta bort allt ner till gamla fasaden.
2. Sätta reglarna (45×45) direkt mot gamla fasaden
3. Isolera mellan reglarna
4. Vindskydd
5. 22mm spikläkt
6. Ny panel


Då borde det väl bli så rätt som det bara går att bli?


Tack
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.