Vi har lyssnat runt i kvarteret och de flesta verkar ha satt 2" * 2" och masonit.
Är det en lyx eller budget variant?
Vad är billigast kontra bäst?
Ni är så många som kan så mycket!

/aja

Var är luftspalten placerad ???
Vägg, tak................ ;)

Glömde säga....Det är väggar och tak på övervåningen av ett 1½ plan.

Visste inte att man hade luftspalter på andra ställen. :-[

Jag gjorde likadant, med masonite, och det känns ganska rejält.

Det finns ju isoleringsskivor med med pappbaksida med veck på som gör att man får en luftspalt. Det känns kanske inte riktigt lika gediget, men man sparar mycket tid.

Jag valde masonite eftersom jag inte hade standardmått mellan takstolarna. Det var ett h*vete att passa till masonitebitar eftersom takstolarna var påsalade på sidorna växelvis på olika sidor.

Att sätta skivor för luftningen själv kan vara bökigt.
Men skruvar man ett par reglar mellan de två takstolarna (på insidan) så kan man med ett par regäla "kilar" låsa skivan i ytterkanterna. Där efter är det bara att skruva/spika fast skivan.
Ang. 2"x2": Bredare ventilationsspalt = Bätrre luftning.
Börja med skivorna från högsta punkt och jobba nedåt så hamnar omlottskarvarna rätt.

Jag tror att det här med luftspalt är överdrivet. Luftspaltens dimension är troligtvis beroende på vilken konstruktion och isoleringsmaterial man använder.
Har själv ett hus från -54. Kutterspån som isolering, och inte tillstymmelse till luftspalt eller ventil.
Mögel - nejdå.
Glas- och stenullstillverkarna brukar rekommendera 25 mm, och det tror jag räcker gott och väl.

cubix skrev:
Glas- och stenullstillverkarna brukar rekommendera 25 mm, och det tror jag räcker gott och väl.
I praktiken, ja. Ofta behöver man lite mer teoretisk luftspalt för att det verkligen ska bli 25mm i verkligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.