Hej

Min morbror är lite trångbod och funderar på att fixa till vinden till lillgrabben.
Det är ett gamalt hus och takstolarna är av modell klenare. Dom går ända upp i nock utan några hanband (heter det så?) Takstolarna är jackade och ligger på en balk längs med golvet. Sen är hela innertaket helspikat med brädor.

Vad gäller om man vill inreda vinden? Hur stor måste luftspalten vara? Hur tjock isolering brukar man sätta? Tips och råd är välkommna.

Bifogar en bild jag mekade ihop i paint :)
Har bild i mobilen, laddar upp den senare.
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftspalten brukar väll vara en sådär 22mm. Lagom så man kan använda vanlig läkt.

Isolering i taket är ju väldigt olika men i ett modernt hus omkring 400. Ta den tjockleken du har på takstolarna fast räkna ac 25mm för luftspalt och masonit och stoppa sedan facket fullt. Sedan slår du på en 45*45 på tvären över takstolarna och stoppar du en 45mm isolering i där. Då har du iaf. en sådär 200mm om du inte har allt för klena takstolar men det verkar inte så att dömma av din beskrivning.
 
Kanon, tack för svaret.

Vad bör man använda för material?
Reglar upp med läkt och sen masonit på det? Behövs plast?
I med isolering och OSB skiva och gips på det?
 
Hej igen

Här kommer två bilder.
 
  • P150909_20.40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P150909_20.40[01].JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Vad gäller för skorstenen på vinden?
Är det tillåtet att "klä" in den med reglar och gips?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.