Hej. Håller på att renovera uterummet. Tidigare fanns det ingen isolering alls. Jag har tänkt lägga en 95a i väggar och tak. I taket blir det panel. Antar att jag måste ha en luftspalt mellan panel och isolering. Och då till min tanke. Det är snålt med takhöjd så vill gärna spika glesen mellan takstolarna istället för att spika dom i underkant. Om jag sedan häftar takplasten på översidan av mina kortreglar och isoleringen ovanpå plasten. Kan man göra så? För att sedan dunka på panelen direkt underkant takstolar.
 
surris
Luftspalten ska vara mellan yttertaket och isoleringen. Sen om det är ouppvärmt så ska du inte ha någon plast.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Luftspalten ska vara mellan yttertaket och isoleringen. Sen om det är ouppvärmt så ska du inte ha någon plast.

De blir en inglasning men ej isolerglas. Så kommer endast vara tillfälligt uppvärmt kortare stunder. Vad gäller då?
 
Skippa plasten så att eventuellt fukt/kondens kan vädras ut. Speciellt då det kommer att vara kallt/uppvärmt växelvis. Då är plast inte bra. Själv har jag vindduk på båda sidor om isoleringen. Den släpper inte igenom vind men låter fukten vädras ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.