1 321 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Luftspalt tak och vägg utvändig bastu
Mitt projekt med utvändig bastu fortlöper och jag ska nu sätta upp stommen och har lite funderingar kring det här med isolering och luftspalter.
Är jag rätt ute om jag bygger väggarna inifrån och ut med: Liggande bastupanel, Stående spikläkt, isolering, vindpapp, spikregel, utvändig liggande panel. Då blir det i så fall båden en inre och yttre luftspalt.
Taket. Bastupanel som fästs i takbalkarna (pulpettak), vindpapp, isolering, luftspalt, råspont, takpapp samt ytterligare takbeläggning. Har sett video från Svenskt trä på nätet där isoleringen ligger direkt mot panelen utan luftspalt.
Funkar detta eller finns det någon kunnig som är av annan åsikt?
Är jag rätt ute om jag bygger väggarna inifrån och ut med: Liggande bastupanel, Stående spikläkt, isolering, vindpapp, spikregel, utvändig liggande panel. Då blir det i så fall båden en inre och yttre luftspalt.
Taket. Bastupanel som fästs i takbalkarna (pulpettak), vindpapp, isolering, luftspalt, råspont, takpapp samt ytterligare takbeläggning. Har sett video från Svenskt trä på nätet där isoleringen ligger direkt mot panelen utan luftspalt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Mellan innerpanel och isolering skulle jag satt ett tätskikt också - en bastu blir ju rätt fuktig.R Richard Lennartsson skrev:Mitt projekt med utvändig bastu fortlöper och jag ska nu sätta upp stommen och har lite funderingar kring det här med isolering och luftspalter.
En fråga, lite trådkapning (förlåt).
Jag som bygger samma sak i liknande stil funderar på iom vår bastu kommer stå utan värmen när det inte bastas, ska väl inte använda ångspärr. Så har jag lyckat fråga mig fram.
Jag som bygger samma sak i liknande stil funderar på iom vår bastu kommer stå utan värmen när det inte bastas, ska väl inte använda ångspärr. Så har jag lyckat fråga mig fram.
Klicka här för att svara