D
Hej.
Ny här på forumet och har köpt en smålandsvillan kalmar med oinredd övervåning.

Jag ska börja isolera övervåningen och har en fråga ang luftspalten.

Ska det vara luftspalt i snedtaket alldeles intill gavelväggen eller är det bara att isolera ända ut där?

• Inre takstruktur med träreglar och isolering nära en oinredd övervånings gavelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag har lite problem med att tolka bilden, men ett allmänt svar är att det saknar betydelse hur du gör på en så liten yta.

D
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag har lite problem med att tolka bilden, men ett allmänt svar är att det saknar betydelse hur du gör på en så liten yta.

Hej.

Ja, bilden är lite svårtolkad inser jag.
Till vänster i bild är gavelväggen och där tumstocken pekar är den lilla biten av snedtaket som jag funderar på, ca 10cm i bredd. Till höger om detta forställer taket och där ska ju till luftspalt.

(Mellan första takstolen och väggen)

Blir pilligt att få till luftspalt där imellan, men om det inte har någon betydelse så lägger ja isolering ända intill där.

Ska du bygga en luftspalt i utrymmet till höger om tumstocken kan du inte gärna ha en horisontellt liggande regel. Men den kanske inte går hela vägen in?

D
J justusandersson skrev:
Ska du bygga en luftspalt i utrymmet till höger om tumstocken kan du inte gärna ha en horisontellt liggande regel. Men den kanske inte går hela vägen in?

Nä, den regeln kommer att tas bort. Det sitter en sådan regel mellan varje takstol hela vägen bort.

Läs igenom den här tråden, den innehåller en del intressant info för oss som har SMV. (Har precis som du nyligen byggt ett Kalmar, har dock inte hunnit påbörja ovanvåningen ännu).
Tror din fråga diskuterades där, vad jag kommer ihåg var det lite både och. Precis som @justusandersson så tror jag personligen att en sådan liten del omöjligtvis kan göra skillnad.

D
Shakula Shakula skrev:
Läs igenom den här tråden, den innehåller en del intressant info för oss som har SMV. (Har precis som du nyligen byggt ett Kalmar, har dock inte hunnit påbörja ovanvåningen ännu).
Tror din fråga diskuterades där, vad jag kommer ihåg var det lite både och. Precis som @justusandersson så tror jag personligen att en sådan liten del omöjligtvis kan göra skillnad.

Hej.
Tack för tipset, den ska ja kolla in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.