Hej! Har ett gammalt hus som jag renoverar. Håller på med insidan av snedtaket och undrar om det behövs en luftspalt eller inte?
Mina takstolar är 100mm höga. På dom ligger det brädor, på dom ett flistak, (originaltaket) sedan eternit, ovanpå eterniten ligger det liggande reglar och plåt ytterst. Jag vill ha så mycket isolering i snedtaket som möjligt och undrar hur jag skall gå till väga? Ska man sätta ångbroms eller inte? Vilken sorts isolering skall jag använda? Ska man sätta en luftspalt och förlora 25mm isolering? I så fall, ska jag ha oljehärdad masonit eller vanlig?
Mycket info, tacksam för svar.