Byggahus.se
Jag ska isolera vinden. Principen är ju att man ska ha fuktspärr om man använder oorganisk isolering, men inte ha någon fuktspärr om man använder organisk isolering. Mitt hus som är byggt på 30-talet har organisk isolering och saknar fuktspärr. Därför tänker jag fortsätta med samma metod genom att välja organisk isolering och inte montera någon fuktspärr. Jag tänker använda cellulosaisolering som är tillverkad av återvunnet papper. https://icell.se

Frågan är då om isoleringen ska ligga direkt mot taket, eller ha 20 mm luftspalt mellan isolering och tak. Taket består av följande konstruktion, räknat uppifrån: Plåt, bärläkt, ströläkt, underlagspapp, råspont, takstolar.
Takhöjden är så låg att man inte kan stå rak ens vid nocken. Det finns därför inte utrymme att sänka taket och bygga något större ventilerat utrymme högst upp. En eventuell luftspalt kommer därför att vara 20 mm hela vägen, upp på ena sidan till nocken och ner på andra sidan.

Nu har jag hört att luftspalt kan göra mer skada än nytta, eftersom kall och fuktig luft då kommer blåsa in mellan isoleringen och taket, för att sedan kondensera mot det kalla taket. Frågan är därför om jag bör lägga isoleringen direkt mot taket utan luftspalt, eftersom jag använder organisk isolering som andas. Eller bör jag ha luftspalt?

C Corpus skrev:
Nu har jag hört att luftspalt kan göra mer skada än nytta, eftersom kall och fuktig luft då kommer blåsa in mellan isoleringen och taket, för att sedan kondensera mot det kalla taket.
Hmm, hur menar du nu?
Du har ju redan nu luft som kommer mot det kalla taket, har du ett stort problem med att det kondenseras idag?
Luftspalten är ju inte till för att föra in mer luft än du har idag, utan för att säkerställa att det *fortsätter* att komma luft där när du lägger in isoleringen.

I hus med en bra fuktspärr har man konstaterat att det är bättre utan ventilation, i alla fall när byggfukten väl är ute. Men det gäller ju inte ditt hus.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, hur menar du nu?
Du har ju redan nu luft som kommer mot det kalla taket, har du ett stort problem med att det kondenseras idag?
Luftspalten är ju inte till för att föra in mer luft än du har idag, utan för att säkerställa att det *fortsätter* att komma luft där när du lägger in isoleringen.
Jag menar att idag är vinden oisolerad, och då är hela utrymmet lika kallt. Men om jag bygger en luftspalt mellan isoleringen och taket, så kommer övre sidan av luftspalten som vänder mot taket vara kallare än den nedre sidan av luftspalten.

janwide
Har du tänkt att fylla hela utrymmet med isolering?

Menar du att ovansidan av isoleringen ska bli *varmare* efter att du isolerat än den är idag?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att ovansidan av isoleringen ska bli *varmare* efter att du isolerat än den är idag?
Idag är det en oisolerad kallvind.
Det jag menar är att om jag bygger en luftspalt mellan det kalla taket och den varma vinden, så kommer den sidan av luftspalten som vänder mot taket bli kallare än den sidan av luftspalten som vänder mot den varma isolerade vinden. Eftersom luft kondenserar på den kallaste ytan, oroar jag mig för att luften kommer att kondensera så att det bildas kondens och jag får problem med fukt i luftspalten.

• Gilla
&herr frej
  • Laddar…
C Corpus skrev:
Idag är det en oisolerad kallvind.
Det jag menar är att om jag bygger en luftspalt mellan det kalla taket och den varma vinden, så kommer den sidan av luftspalten som vänder mot taket bli kallare än den sidan av luftspalten som vänder mot den varma isolerade vinden. Eftersom luft kondenserar på den kallaste ytan, oroar jag mig för att luften kommer att kondensera så att det bildas kondens och jag får problem med fukt i luftspalten.
Det är ju sant men syftet med luftspalten är väl att att eventuell fukt ska luftas bort?

Man brukar inte bygga luftspalt mot ytor som är öppna inåt. Men ut kondenssynpunkt är det enbart en fördel om den nedre väggen på luftspalten är varm.

I många gamla hus är det ingen luftspalt, det har ju funkat i hundratals år, men jag tror det inte får vara för mkt isolering, och inte plast/glasull.

Jag hade definitivt kör med luftspalt i ett gammalt hus., oavsett isolering. Man kanske inte hade en luftspalt som vi gör den idag förr, men ofta lät man tex sticketaket/spånet ligga kvar under, detta fungerar just som en luftspalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.