264 läst ·
9 svar
264 läst
9 svar
Luftspalt, bygga om altan
Tjo.
Kommande projekt på kommande hus.
Finns idag ett inglasat uterum som vi ska bygga om till vardagsrum.
Takreglarna är 195cm. Tänkte sätta läkt och sen masonit mellan reglarna och sedan isolering.
Är det rätt tänkt eller rekommenderas något annat material och räcker det med 17 cm isolering eller bör jag ha mer i taket?
Och sedan ångbroms och efter det takpanel.
Tack på förhand
Kommande projekt på kommande hus.
Finns idag ett inglasat uterum som vi ska bygga om till vardagsrum.
Takreglarna är 195cm. Tänkte sätta läkt och sen masonit mellan reglarna och sedan isolering.
Är det rätt tänkt eller rekommenderas något annat material och räcker det med 17 cm isolering eller bör jag ha mer i taket?
Och sedan ångbroms och efter det takpanel.
Tack på förhand
Då får du krav på energiåtgång mm. Så då kommer frågan om hur grunden är utformad, ventilation, fönster, skjutdörrar, takhöjd. Men för att återkoppla till luftspalt och isolering så kommer 17 cm inte räcka. Troligen kommer du behöva minst det dubbla, och kanske mer för att klara energikraven. Du får läsa på om energikrav för en permanentbostad. Jag vet inte riktigt vad som gäller efter de senaste ändringarna.P Pappa1986 skrev:
Då blir det såhär.
2 st 45*195 som står på varann helt enkelt. (använd spikplåt)
Spika masonit på reglarna och därefter läkt. Så blir luftspalten enklast att göra tänker jag.
Sedan råspont.
och invändigt så blir det 390mm med isolering.
Ska man ta 2*195 isolering eller 2*145 och 1*95?
2 st 45*195 som står på varann helt enkelt. (använd spikplåt)
Spika masonit på reglarna och därefter läkt. Så blir luftspalten enklast att göra tänker jag.
Sedan råspont.
och invändigt så blir det 390mm med isolering.
Ska man ta 2*195 isolering eller 2*145 och 1*95?
Klicka här för att svara