Tjo.

Kommande projekt på kommande hus.
Finns idag ett inglasat uterum som vi ska bygga om till vardagsrum.
Takreglarna är 195cm. Tänkte sätta läkt och sen masonit mellan reglarna och sedan isolering.
Är det rätt tänkt eller rekommenderas något annat material och räcker det med 17 cm isolering eller bör jag ha mer i taket?
Och sedan ångbroms och efter det takpanel.
Tack på förhand

Är tanken att ytterväggen ska tas bort och rummet integreras i den befintliga byggnaden? Eller ska det vara mer av ett vinterbonat uterum framöver?

Allt beror ju på hur rummet ska användas och vilket uppvärmning som ska ske?

Bart Bart skrev:
Är tanken att ytterväggen ska tas bort och rummet integreras i den befintliga byggnaden? Eller ska det vara mer av ett vinterbonat uterum framöver?
En del av ytterväggar kommer tas bort och det blir en stor öppning ut till vardagsrummet

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Allt beror ju på hur rummet ska användas och vilket uppvärmning som ska ske?
Som ett vardagsrum. Uppvärmning. Mest troligt så sätter in en elkamin alt luft/luft.

P Pappa1986 skrev:
En del av ytterväggar kommer tas bort och det blir en stor öppning ut till vardagsrummet
Då får du krav på energiåtgång mm. Så då kommer frågan om hur grunden är utformad, ventilation, fönster, skjutdörrar, takhöjd. Men för att återkoppla till luftspalt och isolering så kommer 17 cm inte räcka. Troligen kommer du behöva minst det dubbla, och kanske mer för att klara energikraven. Du får läsa på om energikrav för en permanentbostad. Jag vet inte riktigt vad som gäller efter de senaste ändringarna.

P Pappa1986 skrev:
Som ett vardagsrum. Uppvärmning. Mest troligt så sätter in en elkamin alt luft/luft.
Ja som ovanstående skribent skriver så är 170mm i tak för lite.
Har du ångspärr i resterande delar av huset?

Frerider Frerider skrev:
Ja som ovanstående skribent skriver så är 170mm i tak för lite.
Har du ångspärr i resterande delar av huset?
Ångbroms. Ok. Då lägger jag dubbel isolering men få bygga på det "uppåt" då det inte finns tillräcklig plats i huset.

P Pappa1986 skrev:
Ångbroms. Ok. Då lägger jag dubbel isolering men få bygga på det "uppåt" då det inte finns tillräcklig plats i huset.
Dubbla 45x170 brukar gå bra om man handisolerar eller trycker lösull, ja har du ångbroms i resterande delar av hus så är det lämpligt att fortsätta med detta.

• Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
Då blir det såhär.

2 st 45*195 som står på varann helt enkelt. (använd spikplåt)
Spika masonit på reglarna och därefter läkt. Så blir luftspalten enklast att göra tänker jag.
Sedan råspont.
och invändigt så blir det 390mm med isolering.
Ska man ta 2*195 isolering eller 2*145 och 1*95?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.