Hej,

Hallen står näst i renoveringskön men innan jag börjar tänkte jag kolla om ni har några goda råd innan jag börjar med väggarna?

Väggarna är putsade (kalk) och för kanske 60 år sedan sattes det tapet rakt på putsen. Alla väggarna är gjorda likadant förutom mot ytterväggen. Där sitter istället tjocka masonitskivor som i sin tur är tapetserade.

Nu ska tapet och masonit ner, tanken är att istället sätta upp bröstpanel och ovanför panelen sätta någon tunnare skiva som vi kan tapetsera på (alla andra rum putsar vi om men just i hallen vill vi ha bröstpanel och tapet). Eftersom väggarna inte är jätteroliga att fästa något i är tanken att sätta läkt på tvären som panelen sedan spikas fast i, inget komplicerat. Men, med det tillvägagångssättet bildas det en luftspalt under panelen och jag oroar mig lite över att denna luftspalt kommer att bli en grogrund för mögel mot ytterväggen? Det är ju inte helt okänt att det bildas mögel när bokhyllor och annat sätts för nära en yttervägg, men hur kommer jag runt problemet?

Tusen tack för goda råd!

Det blir inget mögel i den luftspalten!

Daggpunkten bör hamna bra mycket längre ut än innanför bröstpanelen förutsatt att befintlig yttervägg inte är obefintligt isolerad!

Nja, det ska väl erkännas att det inte är något annat än lersten och kalkputs som isolerar... Masoniten som satt ovanpå putsen var väl det som närmast kommer någon form av isolering men den är borta nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.