Hej,
Vi har byggt ett garage med stående panel (hane och hona går i varandra) där vi nu inser att det saknas luftspalt bakom panelen. Man har endast lagt horisontella spikläkt som panelen är spikad på. Garaget är nytt för i år och mina tankar går till hur orolig man bör vara för att få problem med fukt? Är risken stor och bör man göra någonting åt det i dagsläget och i så fall vad?
Konstruktionen är sådan innifrån ut: Gips-osb-åldersbeständig plast-isolering mellan reglerna-vindskydd-horisontella spikläkt-panel.
Se bilder.
Vi har byggt ett garage med stående panel (hane och hona går i varandra) där vi nu inser att det saknas luftspalt bakom panelen. Man har endast lagt horisontella spikläkt som panelen är spikad på. Garaget är nytt för i år och mina tankar går till hur orolig man bör vara för att få problem med fukt? Är risken stor och bör man göra någonting åt det i dagsläget och i så fall vad?
Konstruktionen är sådan innifrån ut: Gips-osb-åldersbeständig plast-isolering mellan reglerna-vindskydd-horisontella spikläkt-panel.
Se bilder.
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Jag tror att det räcker med "otätheten" mellan vindduken och liggande spikläkten. Enl. en snickare jag talat med så har man börjat ifrågasätta det där med luftspalt. Eller kanske inte spalten som sådan. Men man menar att luftintag nere vid marken kommer att suga in extra fuktig luft, som ofta dessutom är varmare (håller mer vatten) än luften högre upp. När den då vandrar upp bakom panelen och kyls av så fälls kondens ut. Det skall vara "lagom" ventilation. Syftet med luftspalt är att ventillera bort fukt som kommer in på annat sätt bakom panelen. Det kan vara otätheter i panelen så att lite vatten trränger in vid slagregn, eller om det är en varm bostad, fuktig inomhusluft som tränger ut genom otätheter i ångspärren.
Det handlar normalt om små mängder vatten som kommer in via sådana "fel", och det behövs inte speciellt högt luftflöde för att ventillera bort.
Det handlar normalt om små mängder vatten som kommer in via sådana "fel", och det behövs inte speciellt högt luftflöde för att ventillera bort.
Ja den snickaren skulle jag akta mig för att anlita.H hempularen skrev:Jag tror att det räcker med "otätheten" mellan vindduken och liggande spikläkten. Enl. en snickare jag talat med så har man börjat ifrågasätta det där med luftspalt. Eller kanske inte spalten som sådan. Men man menar att luftintag nere vid marken kommer att suga in extra fuktig luft, som ofta dessutom är varmare (håller mer vatten) än luften högre upp. När den då vandrar upp bakom panelen och kyls av så fälls kondens ut. Det skall vara "lagom" ventilation. Syftet med luftspalt är att ventillera bort fukt som kommer in på annat sätt bakom panelen. Det kan vara otätheter i panelen så att lite vatten trränger in vid slagregn, eller om det är en varm bostad, fuktig inomhusluft som tränger ut genom otätheter i ångspärren.
Jag undrar om inte TS oro grundar sig i att spikläkten är liggande. Inget fritt luftflöde i vertikal riktning. En luftspalt verkar ju finnas.F Freniño skrev:
Luftläkt? 😂R Rejäl skrev:
Förstår att du menar spikläkt, men luftläkt är ett roligare ord.
När jag byggde mitt garage lade jag en masonitremsa vertikalt på varje stolpe (stående väggregel) utanpå vindduken.
Det ger några mm ”luftspalt” bakom den horisontella spikläkten. Vet inte om den spelar någon roll men det ingick i ett materialpaket jag köpte av husleverantören.
Det jag beskrev heter luftningsläkt!Nissens skrev:Luftläkt? 😂
Förstår att du menar spikläkt, men luftläkt är ett roligare ord.
När jag byggde mitt garage lade jag en masonitremsa vertikalt på varje stolpe (stående väggregel) utanpå vindduken.
Det ger några mm ”luftspalt” bakom den horisontella spikläkten. Vet inte om den spelar någon roll men det ingick i ett materialpaket jag köpte av husleverantören.
Här kommer en video så du förstår😉
Såhär skriver Träguiden:
Observera att i slagregnsutsatta lägen ska vertikal luftningsläkt monteras bakom spikläkten. Minsta dimension för luftningsläkt 25x48.
Alltså det är ingett måste att ha en vertikal luftningsläkt..
Redigerat: