Hej!
Vi har just köpt oss ett torp på västkusten från början på 1900. Ett av rummen ska öppnas upp till nock. Huset har stående takbrädor och sidåsar istället för spont osv.
Hur får man då till en luftspalt bäst?
Kan jag öppna hål i åsen samt ut mot gaveln?
Bifogar bild på hur jag tänkt.

• Rum med trätak och fuktskadad yta i ett gammalt torp. En stege och byggmaterial finns i hörnet nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i 1900-talstorp; rum med synligt innertak och träpaneler, vita fläckar på väggen, liten dörr och fönster synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Skiss över tänkt konstruktion för taköppning till nock i ett torp, med detaljer om ventilation, isolering och balkförstärkning.
    Skapa konto
TorpetLSK TorpetLSK skrev:
Hej!
Vi har just köpt oss ett torp på västkusten från början på 1900. Ett av rummen ska öppnas upp till nock. Huset har stående takbrädor och sidåsar istället för spont osv.
Jag gjorde precis så i vårt timmerhus. Satte ventilation utåt i översta facket och nedersta, och öppnade upp mellan facken. Visar sig väl om 20 år om det funkar...

TorpetLSK TorpetLSK skrev:
Hej!
Jag tycker det ser rimligt ut.

En sak att tänka på, beroende på tak är att om taket kondenserar, t.ex plåt eller likande, så kommer fukten eventuellt att droppa mellan brädorna. Då är det bra om det inte hamnar direkt i isoleringen. Men med en Vindduk eller skiva som ni ritat så är det antagligen inga problem.

Vi renoverade en gammal vind, men då la vi en fristående struktur innanför balkarna med vindpapp utåt. men där saknades tvärgående balkar, och det fanns mer takhöjd. :)

Kul projekt!

jag vill också slå ett slag för följande material i gamla torp.
Lerklining
Lerskivor
samt hampa skivor.

Går att göra en massa roligt med dom materialen som passar äldre hustyper (och nya). Fråga gärna om du vill veta nått.

Hade liknande funderingar när vi byggde om ett fritidshus och frågade en erfaren byggare. Hans erfarenhet var att det viktiga är luftspalten och att inte någon isolering låg mot yttertaket, för de skador han träffat på var när man lagt isolering mot yttertaket.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar! Det gav mig självförtroendet att gå vidare. Återkommer säkert med fler frågor, eller kanske bara med uppdateringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.