Jag har "bara" spikläkt och spontad stående fasad. Men samtidigt som jag spontade brädorna körde jag urspårningar på baksidan som ju ger en viss musskyddad luftning på köpet. Men å andra sidan så har jag har ingen färg på fasaden så den torkar ut från utsidan oxå.(järnvitriol).

Hos mig är problemet att jag har fasad spikat direkt på/genom asfaboarden, huset skall vara tilläggsisolerat (fan vet när..) och jag antar att spiken går rakt in i den gamla spikregeln!?
Men om jag nu byter ut fasaden (stående "lockläkts"fasad/22X95), gör då en luftspalt mellan fasaden och asfaboarden verkligen någon nytta?
Jag vill ju knappast spika på reglar som är 30-45 mm tjocka, det kommer ju se väldigt konstigt ut och säkerligen skapa problem med djupa fönster etc.

Om man nu är tvungen att ha luftspalt, kan man köra på en tunnare (under 20 mm) och fästa den på asfaboarden på samma ställe man fäster fasaden?

Anledningen att jag byter fasad är rötskador över och under fönster, samt ytterhörn. Fönstren har haft dåliga samt felmonterade fönsterbleck (ena fönstret hade ett fönsterbleck av trä :) ), ena sidan är en södervägg och sedan rör det sig om spridda brädor som känns en aning för spröda och torra för att slösa dyr färg på.

Tack för lånet av tråden :)

Hoppas på svar ..

Hej, jag inser nu att jag lagt in mina frågor i fel ämnes/tråd. Jag flyttar samma text till där det hör hemma :)

p-anders, japp gör så. Gör luftningen ex 12 mm det går bra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.